Volkswagen Nutzfahrzeuge har standset produktionsbåndene på fabrikken i Hannover-Stöcken i mindst fem dage som følge af faldende efterspørgsel på den elektriske VW ID. Buzz og den forbrændingsmotordrevne Multivan.
Produktionspausen, der begyndte i denne uge, er en direkte reaktion på svag afsætning i både Europa og USA, skriver tyske medier. Det har åbenbart ikke hjulpet på efterspørgslen, at L&B Home kårede VW ID. Buzz Pro som Årets Bedste elbil tilbage i 2023.
Fabrikken i Hannover har en årlig produktionskapacitet på 130.000 biler, men salget har langt fra fulgt med. I Tyskland er der hidtil i år blevet registreret knap 6.400 nye ID. Buzz, mens det amerikanske marked i tredje kvartal 2025 kun så 2.469 solgte biler.
Det svarer til en fabriksudnyttelse på under 30 procent baseret på 2023-tallene, hvor der blev solgt cirka 35.000 ID. Buzz globalt. De berørte medarbejdere bruger nu tiden til at afspadsere overarbejde, og Volkswagen har bekvemt lagt produktionspausen samtidig med efterårsferien i delstaten Niedersachsen.
Specielt et problem i USA: For dyr i forhold til rækkevidden
ID. Buzz har en indgangspris på knap 50.000 euro i Tyskland, mens den amerikanske model starter ved omkring 61.500 dollar. Det placerer den elektriske varevogn i samme prisklasse som premium-SUV’er, selvom specifikationerne ikke nødvendigvis matcher.
Den amerikanske miljøstyrelse EPA angiver rækkevidden til mellem 231 og 234 miles (372-377 km), men uafhængige tests viser, at den reelle motorvejsrækkevidde ved 75 mph kun er på 190 miles (306 km). Til sammenligning tilbyder den direkte konkurrent Kia EV9 en motorvejsrækkevidde på 240 miles med en lavere indgangspris på omkring 56.400 dollar. ID. Buzz er samtidig cirka 50 procent dyrere end Volkswagens egen ID.4, der starter omkring 41.000 dollar.
For købere, der vil have en større batterikapacitet, stiger prisen hurtigt til over 60.000 euro, og den høje pris i forhold til den begrænsede rækkevidde har vist sig at være en barriere for mange potentielle købere. Særligt på det amerikanske marked, hvor lange kørselsafstande er normen, har den lave motorvejsrækkevidde ramt hårdt.
Høj tilfredshed blandt køberne
Paradoksalt nok scorede ID. Buzz højeste placering i kategorien for minivans i konsulentfirmaet J.D. Powers årlige APEAL-undersøgelse for 2025. Undersøgelsen måler ejernes følelsesmæssige tilknytning til og begejstring for deres bil, og ID. Buzz fik særligt ros for eksternt design, elektrisk drivlinje og brugervenligt interiør.
Ejerne er altså glade for bilen, men prisen og rækkevidden holder tilsyneladende mange potentielle købere væk.
Mens Volkswagen Groups samlede salg af elektriske varebiler i Europa steg med 73 procent i første halvår af 2025, og koncernens BEV-leverancer globalt voksede med næsten 47 procent, har ID. Buzz altså ikke formået at følge med.
Den svage performance midt i en ellers stærk vækst for elektriske varebiler mere end tyder på, at problemerne er specifikke for ID. Buzz og ikke et generelt markedsproblem.
Ny platform lover bedring
Volkswagen planlægger at lancere næste generation af ID. Buzz på den opdaterede MEB+-platform fra 2026. Den nye platform, som også skal bruges til den kommende elektriske VW Polo, lover ifølge producenten forbedret rækkevidde, kortere ladetider og mere effektiv produktion.
Det er dog endnu ikke afgjort, om den nuværende model får en teknisk mellemopdatering, eller om Volkswagen afventer den større modelopdatering.
