Renault Twingo E-Tech: Mikro-elbil til hverdagsbrug

Renault genopliver den klassiske Twingo som en fuldt elektrisk lille bil. Med en anstændig rækkevidde og smart udnyttelse af pladsen.

RENAULT TWINGO E-TECH ELECTRIC (RS1B2)

(Foto: Renault)

Renault Twingo E-Tech Electric er en smart lille bil til byboere og pendlere, der har brug for en lille og prisvenlig elbil. Den nye model er en direkte efterfølger til originalen fra 1992, der skilte sig ud med sit karakteristiske design og smarte pladsløsninger. Den var en populær lille bil i hele Europa. Nu fås den i en fuldt elektrisk version til en pris, der gør elbiler tilgængelige for de fleste.

Smart udnyttelse af pladsen

Twingo E-Tech har fem døre som standard og et interiør med en række praktiske løsninger. Bagsæderne kan forskydes individuelt, og passagersædet foran kan klappes ned for at give plads til længere genstande.

Bilen er primært designet til bykørsel, og dens kompakte design gør den nem at parkere og manøvrere i smalle gader.

Læs også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults vigtigste bil i mange år. Og på de fleste områder er den et vældig behageligt bekendtskab.

Digital og praktisk

Der er to skærme i kabinen: Et 7-tommers digitalt instrumentpanel bag rattet og en 10-tommers touchskærm i midten af instrumentbrættet. I topudgaven findes Renaults nye OpenR Link-infotainmentsystem, og der er også indbygget Google, som giver adgang til Google Maps med ladestationer i ruteplanlægningen, Google Assistant og Google Play.

Sikkerhedspakken omfatter 24 førerassistancesystemer, der er tilpasset bykørsel. Automatisk nødbremsning, advarsel om vognbaneskift og adaptiv fartpilot med Stop&Go til trafikpropper er alle inkluderet.

Gør dig klar til korte ture med et 27,5 kWh batteri, WLTP-rækkevidde på 263 km og 50 kW “lynopladning”. (Foto: Renault)

Beskeden rækkevidde

60 kW-motoren er designet til at få mest muligt ud af det lille 27,5 kWh LFP-batteri. WLTP-rækkevidden er 263 kilometer, hvilket er nok til daglig kørsel, men mindre praktisk til lange ture. Det faktum, at den hurtigoplades med maksimalt 50 kW, understreger, hvor kort Renault mener, man bør køre. Journalisten selv har en ældre Nissan Leaf med et 24 kWh-batteri og 50 kW lynopladning, og den er et mareridt på lange ture. Det er rigtigt, at den angivne rækkevidde er betydeligt længere på Renault, men når du kommer op i fart på motorvejen, vil du nok opleve, at rækkevidden falder som en sten. Så ja, dette er udelukkende en bybil.

Til sammenligning er Hyundai Inster klassificeret til at køre op til 370 km på et 49 kW batteri og med 120 kW lynopladning. Den ligger i omtrent samme prisrange som Twingo E-Tech.

Læs også Nyhed: Fiats nye bybil Fiat 500e er en elektrificeret Cinquecento.

Twingo kommer til at lade med standard 11kW hvilket giver det lille batteri en ladetid fra 10 til 100 procent på omkring 2,5 time ved hjemmeladning.

Med til bilen følger også V2L-funktionen (Vehicle-to-Load), som giver dig mulighed for at bruge bilbatteriet som strømkilde til elektriske apparater med en effekt på op til 3,7 kW. Det er endnu uvist, om man vil ønske at gøre dette med et så lille batteri.

Billigste elbil på markedet

Twingo E-Tech electric lanceres med en startpris på under 20.000 euro i Europa, hvilket giver en forventet dansk pris på under 150.000 kroner. Den elektriske Twingo introduceres i Danmark i slutningen af marts 2026 og ordrebøgerne åbner allerede i januar. Til den tid ventes den endelig pris også at blive annonceret.

(Foto: Renault)

Twingo E-Tech i to udstyrsvarianter

Du kan vælge mellem to udstyrsniveauer. Evolution har 16-tommer hjul, 7- og 10-tommer skærme med Android Auto og Apple CarPlay, automatisk nødbremsning, vognbaneskiftadvarsel, glidende bagsæder og parkeringssensorer bagtil. Techno tilføjer OpenR Link med indbygget Google, adaptiv fartpilot med Stop&Go, one-pedal drive, automatisk klimaanlæg, bakkamera og et lydsystem med seks højttalere.

Bilen fås i fire farver: rød, grøn, mangogul og sort. Designet minder om originalen, men med et opdateret look, herunder nogle charmerende forlygter.

Mer info: renault.dk

Læs videre
Exit mobile version