Den nye Nissan Leaf: Crossover med dobbelt rækkevidde og CCS-opladning

Nissan Leaf: Gammel kending er helt ny

Bestselleren Nissan Leaf kommer i en helt ny version - med dobbelt så lang rækkevidde, CCS-opladning og Google-integreret infotainment..

Nissan Leaf 2025 3 1920x1080 1

Foto: Nissan

Når Nissan fornyer sin forældede Leaf, sker det med en drastisk kursændring. Den nye model er produceret i Storbritannien og er forvandlet fra en kompakt bil til en crossover. Den nye Nissan Leaf minder således mere om en mindre Ariya end om den oprindelige. Bilen får dobbelt så lang rækkevidde som sin forgænger og siger farvel til det karakteristiske og langsomme CHAdeMO-stik til fordel for almindelig CCS-opladning.

Foto: Nissan

Fra kompakt til crossover

Bortset fra Leaf-navnet er der ikke meget, der minder dig om forgængeren. Den nye Leaf får et mere aerodynamisk og crossover-lignende design. Bilen kommer med panoramaglastag med dimming-funktion, karakteristiske 3D-baglygter og stilrene interiørdetaljer.

Med 437 liter bagagerumsplads og mulighed for tagbøjler henvender den nye Leaf sig til et mere alsidigt publikum end tidligere. Selv bagklappen er elektrisk og moderne.

Læs også TEST: Nissan Ariya 63 kWh Evolve Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.

Imponerende rækkevidde

Mens den tidligere generation kun havde en rækkevidde på 270-385 km, går den nye udgave meget længere. Topmodellen med et 75 kWh batteri og 218 hestekræfter har en rækkevidde på op til 604 km i henhold til WLTP-standarden. Basismodellen med et batteri på 52 kWh og 177 hestekræfter har en rækkevidde på 436 km efter samme målemetode.

Med 150 kW DC-hurtigladning kan Leaf oplade op til 417 km på 30 minutter. Det er ikke banebrydende, men for Leaf er det lynhurtigt. Nissan lover desuden en rækkevidde på over 330 km på motorvejen ved 130 km/t. Det er usædvanligt, at en bilproducent oplyser det, så sammenligningsgrundlaget med andre biler er begrænset i denne henseende. Men det er absolut respektabelt. Begge varianter har en 11 kW on-bord-oplader som standard, så hjemmeopladning går også meget hurtigere end før.

Foto: Nissan

Avanceret teknologi

I kabinen finder vi to 14,3-tommer skærme og integrerede Google-tjenester med Maps, Assistant og Play Store. Der siges ikke et ord om AI-understøttelse med Gemini, så lad os håbe på en fremtidig opdatering der. Systemet får trådløse opdateringer og kan synkronisere personlige apps og indstillinger fra din smartphone.

Leafs indbyggede stemmeassistent kan styre navigation, klimaanlæg og underholdningssystem. Via NissanConnect-app’en kan bilen fjernovervåges, og du kan starte opladningen og forvarme kabinen, inden du kører.

Panoramataget kan dimmes. Foto: Nissan

Kan give strøm til hvidevarerne

Den nye model får Vehicle-to-Load (V2L), hvilket betyder, at du kan bruge bilens batteri til at drive eksterne apparater som køleskabe, kaffemaskiner og andre husholdningsapparater.

Bilen er også forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), som potentielt kan sende strøm tilbage til nettet, når priserne er høje – og dermed også aflaste hele nettet i spidsbelastningsperioder. Eller du kan drive hele din husstand i en begrænset periode i tilfælde af strømafbrydelse, mens du venter på, at strømmen kommer tilbage.

CHAdeMO-stikket er endelig borte, til fordel for CCS. Foto: Nissan

Bygget på ny platform

Nissan har placeret Leaf på sin egen elbilplatform CMF-EV. Den deles med Ariya og giver bedre, mere afbalancerede køreegenskaber og mere plads. Bilen leveres med ProPILOT Assist med Navi-link til delvis selvkørsel på motorveje, e-Pedal til kørsel med én pedal og 360-kamera til bedre overblik ved parkering.

Sikkerhedspakken inkluderer adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og førerovervågning.

Leaf til danske forhold

Nissan skriver, at den er “perfekt til bykørsel og snævre parkeringspladser”, hvilket kan være særlig relevant for tætbefolkede danske byer.

Desuden skriver Nissan, at den nye Leaf kan gennemføre lange ture på over 800 km “med minimal forskel i tidsforbrug sammenlignet med biler med forbrændingsmotor”.

Foto: Nissan

Nissan Leaf: Pris og tilgængelighed

Bestillingen af den nye Nissan Leaf åbner til efteråret, og de første leveringer forventes i foråret 2026. Priserne er endnu ikke offentliggjort, men modelprogrammet vil omfatte både basisversionen med 52 kWh batteri og versionen med lang rækkevidde på 75 kWh.

Den nye Leaf vil konkurrere på et stadig mere overfyldt marked mod modeller som VW ID.3, Kia EV3, Hyundai Kona og Tesla Model 3.

Mere info: nissan.dk

 

Læs videre
Exit mobile version