Nyhed

Mercedes EQS SUV præsenteret

Elektrisk syvsæder med op til 660 km rækkevidde.

22C0127 008 scaled 1

22C0127 008 scaled 1

Endelig er den her. Det vil sige, den næppe er klar før sidst på året, men Mercedes har løftet sløret for det, alle spekulerer på, når det gælder SUV-versionen af luksuscruiseren EQS. F.eks. fortæller de, at den får op til 660 km rækkevidde med det største batteri på 107,8 kWh, og at den kan fås som syvsæder og med firehjulstræk.

Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

EQS SUV er 20 cm højere end EQS, og den høje SUV har mange af de innovative tekniske løsninger, som vi kender fra EQS. Indvendig er der Mercedes’ intuitive MBUX touch-skærm fra væg til væg, og bilen kan selvfølgelig fås med et Burmester-anlæg, der nok overgår den lydoplevelse, de fleste er vant til.

(Foto: Mercedes-Benz)

4Matic, luftaffjedring og 536 hk

Da visse markeder slet ikke efterspørger firehjulstræk, vil EQS være tilgængelig som model 450+ med baghjulstræk og 265 kW effekt, mens de to første tilgængelige udgaver med firehjulstræk bliver 450 4Matic og det foreløbige flagskib 580 4Matic med 400 kW effekt. AMG-versioner kommer sandsynligvis ikke før 2023.

Med luftaffjedring kan frihøjden hæves med 25 mm, og bilen leveres med baghjulsstyring, der gør manøvreringen af den over fem meter lange bil en tand mere smidig. Der findes også et offroad-program, som tillader mere hjulspin og fordeler kræfterne til hjulene individuelt.

(Foto: Mercedes-Benz)

300 km på 15 minutter

De to 4Matic-versioner vil få det største batteri, som kan lade op til 200 kW fra en hurtigoplader og 22 kW fra vægboksen (hvor det understøttes), og Mercedes hævder, at 300 km rækkevidde kan opnås på 15 minutter under optimale forhold.

Alt, hvad der hedder infotainment, er lagt på Mercedes’ Hyperscreen, som består af tre skærme, der strækker sig 141 cm på tværs af hele instrumentbrættet.

Man kan også bestille infotainment-systemet med to skærme til bagsædepassagererne, som kan justere rygvinklen elektrisk, og bagsædet, der er delt 40/20/40, kan skubbes 13 cm frem, så der er bedre plads til passagererne på tredje sæderække.

(Foto: Mercedes-Benz)

Lydkulisser

Da vi befinder os i luksusklassen, er det ikke spor underligt, at sæderne kan ventileres og udstyres med massage og sædevarme, også på tredje række. Lidt mere specielt er Energizing Comfort med tre forskellige lydlandskaber, som Mercedes kalder soundscapes, og som skaber et akustisk bagtæppe, der kan kombineres med valgbar ambient belysning.

Læs også Toyota bZ4X: Billigere el-SUV? Rækkevidde og ydelse for Toyotas første helelektriske SUV ligger lige i smørhullet, og en aggressiv pris kan sende bZ4X helt til tops.

F.eks. skal Summer Rain, komplet med torden i det fjerne og lyden af regndråber, berolige passagererne i hektiske situationer som trafikpropper, mens Sounds of the Sea indeholder både bølgeskvulp og måger kombineret med en lette brise fra klimaanlægget. Forest Glade er den tredje, hvor rislende blade og fuglekvidder skal skabe en rolig atmosfære.

(Foto: Mercedes-Benz)

Vitale mål

EQS SUV har 321 cm akselafstand og en totallængde på 512,5 cm. Det har givet meget plads til alle syv i bilen, der får en loftshøjde på 1035 mm foran, 1030 mm bagi og 900 mm på tredje sæderække.

Bagagerummet er opgivet til 645 liter, men kan udvides til 880 liter – og hele 2100 liter, hvis alle bagsæder klappes ned. Benyttes alle syv sæder derimod, er den opgivne volumen 195 liter.

<
>
(Foto: Mercedes-Benz)
Les videre
Exit mobile version