Nyhed

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar til bestilling

Lynhurtig AMG-version af den elektriske E-Klasse.

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8 2048x1365 1

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8 2048x1365 1

Den er snart klar til at tage kampen op mod Porsche Taycan og BMW i4 M50, og vi får nok de første eksemplarer at se på vejene allerede til sommer. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC er nemlig klar til bestilling og kan leveres til de første kunder i løbet af sommeren.

Læs også Porsche Taycan: Elektrochok-agtig lydoplevelse Porsches nye super-elbil kan fås med premium-lydanlæg fra Bose eller Burmester. Vi har testet begge dele!

AMG-behandlingen indebærer desværre ikke en håndbygget kompressordrevet V8’er, og bilen har sandsynligvis ikke været i nærheden af søvnige Affalterbach, hvor V8-motorerne laves, men det betyder ikke, at vi ikke taler om ydelse i sportsvognsklassen.

(Foto: Mercedes-AMG)

To elmotorer på tilsammen 476 hk sender kræfterne til alle fire hjul og sørger for, at man kommer fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Marginalt mere end i4 M50, men fuldt ud på niveau med Porsche Taycan.

Med et drejningsmoment på 858 Nm vil man også mærke et skub i ryggen under acceleration, og da vi taler AMG, er det så langt fra en E-Klasse med lys på taget, som man næsten kan komme.

Mercedes-AMG EQE 43 fælge. (Foto: Mercedes-AMG)

Understel, bremser, dækvalg, fælge, interiør og kosmetik er alt sammen AMG, og det er den mest sporty EQE-variant hidtil. Senere kommer der også en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med op til 686 hk – med boost-effekt – og selv om AMG-varianterne er batterielektriske, vil de begge få en signaturlyd, der skal minde om en rigtig AMG. Jeg formoder, at de refererer til en kompressordrevet V8’er.

Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

Indvendig bliver man mødt af Mercedes’ brillante Hyperscreen, der dækker hele instrumentbrættet, ligesom på EQS, samt AMG-sportssæder, røde sikkerhedsseler og et rat i nappalæder eller kul- og mikrofiber.

<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC interiør. (Foto: Mercedes-AMG)

Mercedes – som ikke længere bruger navnet Benz på deres elbiler – oplyser et forbrug på 19,7-22,5 kWh pr. 100 km ved blandet kørsel. Måske lidt optimistisk med så mange kræfter om bord, men det må vi vente og se.

AMG 43-versionen er prissat til 1.079.998 kroner, før man har krydset mere udstyr af, og i den forstand er prisen mere på Porsche- end BMW-niveau.

(Foto: Mercedes-AMG)
Les videre
Exit mobile version