Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar til bestilling

Lynhurtig AMG-version af den elektriske E-Klasse.

Skrevet af / 23/03/2022 - 13:01
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar til bestilling

Den er snart klar til at tage kampen op mod Porsche Taycan og BMW i4 M50, og vi får nok de første eksemplarer at se på vejene allerede til sommer. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC er nemlig klar til bestilling og kan leveres til de første kunder i løbet af sommeren.

Læs også Porsche Taycan: Elektrochok-agtig lydoplevelse Porsches nye super-elbil kan fås med premium-lydanlæg fra Bose eller Burmester. Vi har testet begge dele!

AMG-behandlingen indebærer desværre ikke en håndbygget kompressordrevet V8’er, og bilen har sandsynligvis ikke været i nærheden af søvnige Affalterbach, hvor V8-motorerne laves, men det betyder ikke, at vi ikke taler om ydelse i sportsvognsklassen.

2023 mercedes benz eqe 43 amg 09 scaled 1
(Foto: Mercedes-AMG)

To elmotorer på tilsammen 476 hk sender kræfterne til alle fire hjul og sørger for, at man kommer fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Marginalt mere end i4 M50, men fuldt ud på niveau med Porsche Taycan.

Med et drejningsmoment på 858 Nm vil man også mærke et skub i ryggen under acceleration, og da vi taler AMG, er det så langt fra en E-Klasse med lys på taget, som man næsten kan komme.

626f27fe ddec 4295 af39 6994976f508e scaled 1
Mercedes-AMG EQE 43 fælge. (Foto: Mercedes-AMG)

Understel, bremser, dækvalg, fælge, interiør og kosmetik er alt sammen AMG, og det er den mest sporty EQE-variant hidtil. Senere kommer der også en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med op til 686 hk – med boost-effekt – og selv om AMG-varianterne er batterielektriske, vil de begge få en signaturlyd, der skal minde om en rigtig AMG. Jeg formoder, at de refererer til en kompressordrevet V8’er.

Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

Indvendig bliver man mødt af Mercedes’ brillante Hyperscreen, der dækker hele instrumentbrættet, ligesom på EQS, samt AMG-sportssæder, røde sikkerhedsseler og et rat i nappalæder eller kul- og mikrofiber.

e5f8056c 6bd6 4356 a02a fe1c7370832e 989x660 1 e6dd235f 0a91 44a3 a0cd 20771d8d68da 989x660 1
<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC interiør. (Foto: Mercedes-AMG)

Mercedes – som ikke længere bruger navnet Benz på deres elbiler – oplyser et forbrug på 19,7-22,5 kWh pr. 100 km ved blandet kørsel. Måske lidt optimistisk med så mange kræfter om bord, men det må vi vente og se.

AMG 43-versionen er prissat til 1.079.998 kroner, før man har krydset mere udstyr af, og i den forstand er prisen mere på Porsche- end BMW-niveau.

945d729d b6cc 4ae7 80f0 5d48c99cfbf5 scaled 1
(Foto: Mercedes-AMG)
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

Familiebil med alt hvad man behøver

Fremtidens elbil ifølge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter

0
Lyd & Billede
Scroll to Top