Genesis Electrified G80: 520 km rækkevidde og 22 minutters opladning

G80: Elektrificeret luksusbil fra Genesis

Genesis lancerer sin opgraderede Electrified G80 i Europa i juni 2025.

Genesis_G80_Exterior_Front-Quarter-1920x960.jpg

Foto: Genesis

Det sydkoreanske og Hyundai-ejede luksusmærke Genesis vil udfordre etablerede aktører som Mercedes-Benz og BMW på det europæiske elbilmarked. I juni 2025 kommer den kraftigt opgraderede Electrified G80, en elektrisk luksuslimousine, der vil tage kampen op med Tesla Model S og tyske konkurrenter.

Den nye model kommer udelukkende med en forlænget akselafstand som standard i Europa – 130 millimeter længere end den oprindelige version. Det giver bagsædepassagererne 83 millimeter ekstra benplads og 20 millimeter mere loftshøjde, hvilket løfter bilen op i luksusklassen. Målet er klart: Genesis vil have en bid af det lukrative premium-segment.

05 G80 Driving Front Quarter 1920x960 v2.jpg 989x557 1
Foto: Genesis

Lynhurtig opladning med 800 volt-teknologi

Genesis skiller sig ud, når det gælder opladning. Dens avancerede 800-volts ladesystem gør det muligt at oplade fra 10 til 80 procent på bare 22-25 minutter ved brug af en 350 kW hurtiglader. Det er på niveau med de hurtigste systemer på markedet og betydeligt hurtigere end Mercedes EQE og BMW i5 kan præstere.

Læs også TEST: Mercedes EQE 300 'Billig-udgaven' af Mercedes EQE giver udsøgt komfort, topklasse infotainment og glimrende rækkevidde for pengene.

Til hjemmeladning har bilen en 11 kW AC-lader, der fylder batteriet fra 10 til 100 procent på omkring 7,5 timer. Derudover kan bilen fungere som strømkilde for andre enheder takket være Vehicle-to-Load-teknologi, som leverer 230 volt til alt fra værktøj til andre elbiler. Men ingen Vehicle-to-grid, som kan forvandle bilen til et nødstrømsanlæg til hjemmet.

16 G80 Detail door 1920x960.jpg 989x556 1
Bang & Olufsen lydanlæg. Foto: Genesis

Længere rækkevidde med et større batteri

Under motorhjelmen har Genesis monteret et nyt 800-volts batterisystem på 94,5 kWh, hvilket er en markant opgradering fra de tidligere 87,2 kWh. WLTP-rækkevidden opgives til 520 kilometer, hvilket er nødvendigt for at kunne konkurrere med Mercedes EQE og BMW i5.

Firehjulstrækket leveres af to elmotorer på hver 136 kW, som tilsammen yder 365 hestekræfter og et drejningsmoment på 700 newtonmeter. Accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 4,9 sekunder – hurtigere end de tyske konkurrenters basisversioner, men ikke helt på højde med Tesla Model S.

Læs også TEST: Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

Ny teknologi både ude og inde

Eksteriøret er blevet grundigt opdateret med en ny frontkofanger og en redesignet Genesis-grill med et omvendt G-Matrix-mønster, der adskiller elbilen fra benzinversionerne. De nye Micro-Lens Array (MLA) forlygter giver ikke kun bedre lys, men også et mere elegant udseende.

Indvendigt domineres interiøret af en massiv 27-tommer OLED-skærm, som strækker sig over hele instrumentbrættet. Her har Genesis taget ved lære af Mercedes og deres HyperScreen. Skærmen samler instrumentpanel og infotainmentsystem i én enhed og understøtter alt fra navigation med augmented reality til et Bang & Olufsen-anlæg med 17 højttalere og Dolby Atmos.

Luksuriøse bagsæder. Foto: Genesis

Mere end bare transport

Bilen er udstyret med en række luksusfunktioner, såsom Digital Key 2, som giver dig mulighed for at bruge din smartphone som nøgle, mens en UV-C-sterilisator i midterkonsollen kan desinficere mindre genstande som f.eks. telefoner.

Den forlængede akselafstand kommer især til sin ret på bagsæderne, hvor passagererne får individuel opvarmning og afkøling. Som ekstraudstyr fås en 2nd row Comfort Pack med elektriske døre og solafskærmning til vinduerne – funktioner, der appellerer til dem, der foretrækker at blive kørt i stedet for at køre selv.

Læs også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.

Udfordrer de store

Genesis Electrified G80 møder hård konkurrence på det europæiske marked. Mercedes-Benz EQE starter ved ca. 500.000 kr. i Tyskland, mens BMW i5 koster fra ca. 475.000 kr. Tesla Model S er betydeligt dyrere, omkring 600.000 kroner, men tilbyder også længere rækkevidde og hurtigere acceleration.

Den nye Audi A6 e-tron, som også bruger 800-volt-arkitektur, kan byde på en lignende opladningsydelse og har en estimeret startpris på omkring 440.000 kroner. Hvis du undrer dig over, hvorfor vi bruger tyske priser her, er det fordi, det er den pris, vi kender for den ældre version af Genesis, som lå på omkring 445.000 kroner i Tyskland. Vi har endnu ikke set en pris for den nye version.

Foto: Genesis

Usikkert om den kommer til Danmark

Mens Genesis bekræfter en europæisk lancering i juni 2025, er det stadig uklart, hvornår og om bilen kommer til Danmark. Mærket har ikke etableret en officiel salgs- og servicestruktur i Danmark, men vi holder øje med Hyundai, som er Genesis’ hovedmærke. I aktuelle europæiske lande kan Genesis Electrified G80 bestilles fra den 3. juni 2025. Bilen kommer i 14 forskellige farver, herunder den nye Geneva Silver-farve. Dansk pris og tilgængelighed er endnu ikke bekræftet.

Mere info: genesis.com

Læs videre
Exit mobile version