EU-medlemsstaterne godkendte d. 13. november investeringer på 600 millioner euro – svarende til cirka 4,5 milliarder kroner – til 70 projekter, der skal udbygge infrastrukturen for alternative drivmidler. Størsteparten går til installation af lynladere langs det såkaldte TEN-T-netværk, som omfatter Europas vigtigste transportkorridorer.
Investeringen betyder, at der bliver installeret over 1.000 lynladere på 150 kW til almindelige personbiler, mere end 2.000 ladere på 350 kW samt 586 megawatt-ladere på 1.000 kW målrettet tunge køretøjer.
Fokus på hovedruter
For danske elbilister vil forbedringerne især kunne mærkes på de mest benyttede ruter sydpå. Motorvejsnettet ned gennem Slesvig-Holsten og videre til Hamburg indgår i TEN-T-netværket, hvor en stor del af de nye projekter placeres. Flere ladenetværk har tidligere haft udfordringer med lange køer og udsolgt kapacitet på disse strækninger, især i feriesæsonen.
Det største enkeltprojekt går til franske Voltix, som har fået støtte til at installere 288 MW ladeeffekt fordelt på 45 lokationer i flere lande. Projektet fokuserer primært på tunge køretøjer, men udbygningen skal ifølge EU også gavne almindelige bilister. Større aktører i Spanien, Italien, Holland og Tyskland modtager ligeledes betydelige beløb.
Hydrogen og havne inkluderet
Ud over ladeinfrastrukturen omfatter pakken 38 nye hydrogenstationer til biler, lastbiler og busser. 16 europæiske lufthavne modtager støtte til at elektrificere deres ground handling-køretøjer, mens 24 havne får hjælp til landstrøm og elektrificering af servicekøretøjer.
Pengene kommer fra AFIF-programmet (Alternative Fuels Infrastructure Facility), der siden 2021 har uddelt over 2,5 milliarder dollars til projekter inden for alternative drivmidler, oplyser Europa-Kommissionen. Den planlagte tredje ansøgningsrunde er blevet aflyst på grund af udtømte midler. Kommissionen vil vurdere eventuelle tilbageløb og derefter forberede et nyt arbejdsprogram i de kommende måneder.
