Den 53-årige københavner Kasper Barfoed startede sin filmkarriere som barneskuespiller. I dag er han bedst kendt som en hårdtarbejdende instruktør og manuskriptforfatter, der står bag hits som den ubehagelige Kastanjemanden, true crime-serien Sygeplejersken og den eksplosive norske katastrofeserie La Palma.
Nu er instruktøren sammen med serieskaberen Samanou A. Sahlstrøm, på banen med en ny krimi, der foregår i Danmarks mest hårdkogte narkosmuglermiljø.
Da en af PET’s undercover-agenter bliver dræbt med maven fuld af kokain på et fly i Kastrup, kommer den erfarne politichef Folke (Nicolas Bro) i problemer. Politiets Efterretningstjeneste har i længere tid overvåget Danmarks ukronede, “legendariske” narkobaron, Miran (Afshin Firouzi), og hans netværk af smuglerforbindelser og hvidvaskere.
Men de mangler konkrete beviser, der kan vælte hans narkoimperium og sikre mange år på vand og brød. I deres søgen efter en ny undercover-agent falder de over den ambitiøse politirekrut Tea (Clara Dessau). Folke og hans mænd mener, at hun har den rette (problematiske) baggrund, beslutsomhed og mod til at infiltrere Miran og hans netværk.
Efter Teas indledende tøven og med et skub i den rigtige retning som følge af, at hun blev smidt ud af politiskolen efter at have mistet sin sikkerhedsgodkendelse, træder hun ind i sin nye rolle som den verdensvante juveler “Sara”. Hendes mål er at vinde Mirans kone Ashleys (Maria Cordsen) tillid og infiltrere familien indefra.
Duoen Sahlstrøm og Barfoed etablerer et troværdigt kriminelt miljø, hvor indvandrerfamilier styres af blind loyalitet over for de uskrevne regler i det kriminelle miljø og ikke viger tilbage fra (bogstaveligt talt) at slå folk ihjel, der står i vejen for deres planer.
Da Miran havner under dobbelt pres, både fra kunderne og et politi, der konstant nærmer sig, begynder jorden at brænde under hans fødder. Han magter ikke at leve op til kundernes krav og sidder samtidig inde med både kokain og kontanter. Han ser pludselig nykommeren Sara og hendes internationale kontakter inden for guld og ædelstene som en potentiel nødudgang.
På sidelinjen står hans lydige, delvist uvidende kone og ser sin mand miste grebet, mens både skole og sociale myndigheder bliver mere og mere pågående og stiller kritiske spørgsmål om deres datter, Sofias, velbefindende.
Håndværksmæssigt er det en solid krimithriller, der ser lækker ud, er indimellem sitrende spændende klippet og byder på elegante, medrivende billeder samt et intenst musikspor, der klæder dramatikken. Stort budget og dygtige folk både foran og bag kameraet hæver kvaliteten til internationalt niveau.
De fire hovedroller leverer alle solide præstationer, hvor især Dessau og Cordsen skiller sig ud med troværdige tolkninger af henholdsvis en ambitiøs, (tilsyneladende) hårdhudet agent med menneskelig empati og en fortvivlet, forkælet luksusfrue fanget i et gyldent bur.
Desværre plages serien af lidt for mange plothuller og irriterende letkøbte løsninger samt enkelte karakterer, der bliver i overkanten stereotype. Især Folke er i for høj grad inspireret af amerikanske krimiserier med en gennemført usympatisk og uforsonlig politichef – som altid ved bedst. Bro spiller ham virkelig godt, men karakteren portrætteres som mere snæversynet, end han er.
Seriens mest komplekse karakter er definitivt Ashley. Hendes rejse fra ignorant trofæhustru via bedrag og fornægtelse og så evnen til at stå på egne ben er fascinerende.
Legenden er slet ikke en særlig uforudsigelig krimithriller og behandler tematikker, vi har set i mange andre serier og film, men et interessant persongalleri, et herligt mørkt miljø og bundsolidt håndværk hæver den et godt stykke over det jævne. Dette er karakterer, vi gerne følger videre. 4 stjerner.
Legenden (The Asset) får Netflix-premiere den 27. oktober. Anmeldelsen er baseret på samtlige seks episoder.
