Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Volvo XC40 Recharge

Helelektrisk Volvo XC40 Recharge

Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.

Skrevet af / 12/01/2021 - 22:30
Volvo XC40 Recharge
Lasse Svendsen

Glem det hverdagsagtige image, som Volvo har i manges øjne, for denne udgave sætter liv i kludene trods et temmelig kantet og oprejst udseende.

Den første helelektriske Volvo er baseret på den mellemstore XC40, en relativt kompakt SUV, hvor den elektriske drivlinje er hentet fra Polestar 2. Det betyder fartressourcer, som man normalt ikke forbinder med Volvo, permanent firehjulstræk, god rækkevidde og god kørekomfort.

Kantet, men praktisk design, der skiller sig ud. (Foto: Lasse Svendsen)

De to elmotorer tager bilen til 100 km/t på under fem sekunder, og presset fra et drejningsmoment på 660 Nm sender ilinger ned ad ryggen, når man træder på speederen.

Men XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD er ikke nogen sportsvogn. Den er ikke engang specielt sporty at køre trods de heftige fartressourcer. En Polestar 2 med Performance Pack er langt mere sporty i styringen, og Tesla Model 3 føles som et skateboard med elmotor sammenlignet med den elektriske XC40.

Bemærk, at ladestikket sidder på venstre side. (Foto: Lasse Svendsen)

Volvo’en er konfigureret til komfort snarere end sport. Sæderne er mere komfortable end sportslige, selv om Volvo kalder dem sportssæder. Godt det samme, for det er et rart sted at være. Man sidder godt i de brede sæder med forlængbar lårstøtte, udsynet er godt, og kørekomforten i den støjsvage Volvo er upåklagelig.

Vi nåede ikke nogen rækkeviddetest denne gang, så det må vi vende tilbage til, men Volvo opgiver 417 km rækkevidde under optimale forhold. Lidt mindre end Polestar 2, der er bygget på samme CMA-platform med 78 kWh batterikapacitet og understøttelse af 150 kW hurtigopladning.

Volvo kalder dem sportssæder, men nappasæderne er ellers helt magen til de almindelige lædersæder. (Foto: Lasse Svendsen)

Hey Google

XC40 Recharge har Google Automotive, et operativsystem, som vi kender godt fra Polestar 2, og det fungerer upåklageligt på stemmekommandoer og er måske – sammen med Teslas – det mest gennemførte OS i en elbil hidtil.

Her får man Google Maps, Google Assistant, Google Play Store med apps til download og en 12,3 tommers touch-skærm kombineret med en heldækkende skærm foran føreren.

Den mest informative af tre skærmvisninger viser batterikapaciteten i procent. (Foto: Lasse Svendsen)

Stemmeassistenten kan blandt meget andet bruges til at styre musikken, man kan bede om rutevejledning til nærmeste ladestation og få hjælp til at finde overnatning i nærheden, alt sammen uden at tage øjnene fra vejen.

Man kan også tilføje trådløs mobilopladning – bare læg telefonen i rummet foran midterkonsollen – men indtil videre kan man ikke få Apple CarPlay i XC40 Recharge Pure Electric.

Enkel køreopsætning. (Foto: Lasse Svendsen)

Volvo XC40 kan bestilles med et lydanlæg fra Harman Kardon, og det ville jeg vælge uden at blinke. For det anlæg, som Volvo kalder High Performance, og som vores testbil var udstyret med, lyder fladt og udynamisk på musik. Det er i grunden lidt synd, for den stille og komfortable Volvo er det perfekte udgangspunkt for et ordentligt anlæg.

Harman Kardon-anlægget kan tilføjes enten i den pakke, der hedder Navigation og Lyd, eller Lounge-pakken, der også inkluderer panoramaglastag og 360 graders kamera. Anlægget består af 14 højttalere drevet af i alt 600 watt effekt, og lyden er optimeret af Dirac Unison.

Vi vender tilbage til Harman Kardon-anlægget i en kommende test.

Det forreste opbevaringsrum kan udstyres med trådløs mobilopladning. (Foto: Lasse Svendsen)

Kørekomfort og plads

Bilen startes på samme måde som Polestar 2. Sensorer registrerer, at man sætter sig ind i bilen, skærmene tændes, og så vælger man bare Drive – eller Reverse – med den lille “gearstang” i midterkonsollen, og så kører man stille af sted. Når køreturen er ovre, trykker man bare på Park-knappen.

Den højrejste Volvo føles smidig på vejen, men køreegenskaberne er af den forudsigelige type med moderat understyring og god affjedringskomfort trods den høje vægt.

Musikelskere bør styre uden om High Performance-anlægget. (Foto: Lasse Svendsen)

Styringen er godt vægtet, og man kan vælge mere modstand i rattet i kørselsmenuen. Som også har en indstilling med den misvisende titel terrænkørsel. I praksis er det en indstilling til kontrolleret forcering ned ad bakke, altså en slags hill descent, og ingen spærring på hjul eller aksler.

Som de fleste elbiler kan den køres i en-pedal-tilstand, hvor elmotorerne bremser, når man slipper speederen, og samtidig genererer lidt strøm til batterierne.

Højttalerne i High Performance-anlægget lyder tamt og fladt. (Foto: Lasse Svendsen)

Der er god plads foran. Alle, der har siddet i eller kørt en nyere Volvo, vil umiddelbart føle sig hjemme bag rattet i den elektriske XC40. Bortset fra at Google har taget bolig i bilen, er alt andet ligesom i en XC40 med benzin- eller hybriddrift.

Det indvendige kvalitetsindtryk er bedre end i Polestar 2. Volvo’en har flere polstrede overflader, der er ingen skarpe kanter i plaststøbningen, og kontrastsømmene på nappalædersæderne i vores testbil er et lyspunkt i en ellers sort og grå kabine.

Som i en hvilken som helst XC40. (Foto: Lasse Svendsen)

Bagsædet har sædevarme i de to ydre sæder, og ryggen kan lægges helt eller delvis ned og fås med skiluge. Sædekomforten er også god her, selv om sædepuderne er hårdere end i forsæderne, og ryglænet er relativt stejlt. De fleste kan være på bagsædet, men børnefamilier med to bagudvendte barnesæder bør tjekke, om sidstnævnte passer ind, før de underskriver købekontrakten.

To voksne sidder godt bagi, og man kan få fødderne ind under sæderne foran, men transmissionstunnelen stjæler meget af benpladsen i midten.

Man kan frit vælge, hvilken farve man vil have, så længe det er sort. (Foto: Lasse Svendsen)

Der er ikke alverdens bagageplads i en XC40, men den elektriske udgave har i det mindste et ekstra bagagerum foran. I frunken, som den kaldes, er der plads til f.eks. ladekabler i det vandtætte rum på 31 liter. Bagi kan man læsse op til 414 liter, og det inkluderer det lille rum under gulvet, men hvis man lægger bagsæderyggen ned, øges volumen til 1290 liter.

Den kan også trække en trailer på op til 1500 kg totalvægt og tage en taglast på 75 kg. Med andre ord er Volvo XC40 Recharge en praktisk, relativt kompakt og velkørende elbil med firehjulstræk og god plads til fire.

Kontrastsømme og svensk flag. (Foto: Lasse Svendsen)

Konkurrenter

Indtil Tesla Model Y kommer på vejene, er der nærmest ingen konkurrenter i samme klasse som XC40 Recharge Pure Electric P8. Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya bliver ikke tilgængelige med firehjulstræk foreløbig, så hvis man vil have en elektrisk SUV med firehjulstræk, er mulighederne i skrivende stund forsvindende få.

Bagsædepladsen er god til to, men sæderyggen er meget oprejst. (Foto: Lasse Svendsen)

Udstyrsversion

XC40 leveres ikke med varmepumpe. Den er mærkeligt nok ekstraudstyr, så sørg for at krydse den af. Tilføj også adaptiv fartpilot, som også burde være standard, og selvfølgelig en af pakkerne med Harman Kardon-anlægget.

Bagsædets ryglæn kan klappes ned. (Foto: Lasse Svendsen)

Underligt nok er blindezoneadvarsel også ekstraudstyr – på en Volvo?! – men elbilversionen, der er baseret på Volvos R-designpakke, er derudover veludstyret, bl.a. med 19 tommers alufælge, fartpilot, parkeringsassistent, bakkamera og opvarmet rat.

Plads nok til en weekendtur for fire. (Foto: Lasse Svendsen)

Ellers er der begrænset farvevalg i forhold til hybridversionen af XC40. Indvendig kan man vælge tre udgaver af sort på sort, men bemærk, at sæderne er identiske, selv om Volvo hævder, at dem med nappalæder og kontrastsømme er sportssæder.

31 liter ekstra plads i den vandtætte frunk foran. (Foto: Lasse Svendsen)

Solidt førsteindtryk

Volvo har for nylig meddelt, at de tredobler produktionskapaciteten for elbiler i Gent i Belgien, hvor XC40 Recharge Pure Electric P8 produceres. Det er nok smart, for bilen har potentiale til at blive en storsælger for Volvo, og ventelisterne strækker sig allerede ind i juni 2021 for biler, som man bestiller i dag.

360 graders kamera. (Foto: Lasse Svendsen)

Den mellemstore el-SUV er stor nok til mange familier og både komfortabel nok til langture og fleksibel nok til de daglige shoppingture. Den heftige acceleration bliver hurtigt vanedannende, men det er kørekomforten, der er i førersædet her.

Bare husk at bestille den med varmepumpe og Harman Kardon-anlæg.

OBS: Der foreligger endnu ikke danske priser på den helelektriske Volvo XC40 Recharge.

Volvo XC40 P8 Recharge skiluke Volvo XC40 P8 Recharge nakkest Volvo XC40 P8 Recharge oppbev Volvo XC40 P8 Recharge P8 logo Volvo XC40 P8 Recharge lukeknapp Volvo XC40 P8 Recharge logo Volvo XC40 P8 Recharge klima Volvo XC40 P8 Recharge hanskerom Volvo XC40 P8 Recharge google maps Volvo XC40 P8 Recharge frontlykt Volvo XC40 P8 Recharge baksete Volvo XC40 P8 Recharge bagasje under Volvo XC40 P8 Recharge ventilasjon bak Volvo XC40 P8 Recharge XC40 logo Volvo XC40 P8 Recharge 12V bak
<
>
Varme i bagsæderne, men transmissionstunnelen stjæler meget plads. (Foto: Lasse Svendsen)
Karakter
Volvo XC40 Recharge
Premium

Home mener

Rigtig gode fartressourcer, trygge køreegenskaber og god komfort. Google Automotive er gennemført og nemt at bruge. God rækkevidde, solidt kvalitetsindtryk, og designet skiller sig ud. Fås ikke med Apple CarPlay. High Performance-anlægget er ikke noget for musikelskere. Varmepumpe og adaptiv fartpilot er ekstraudstyr. Begrænset farve- og udstyrsvalg.

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

BMW lykkes med det de er bedst til

Tesla har hørt vores bønner

Skærer luften som en skalpel

Sporty udgave af Audis bestseller

Forbedret bestseller

Sjov så længe det varer

Det er ikke kun navnet som er svært at huske

Scroll to Top