Panasonic TX-P65ST50

Årets plasmakup

Ønsker du dig en ægte plasma-storskærm med heftig billedkvalitet, men uden lige så heftig pris? Så bør du tjekke Panasonics nye slagtilbud!
Lyd & Billede mener
Knivskarpt og detaljeret billede Glatte bevægelser Rigtig god filmmodus
Kun tre HDMI Mangler THX-modus
Specifikationer
  • 65" 3D plasma, 1920 x 1080
  • MPEG4
  • 3 HDMI, 2 USB
forfatter

Panasonic har længe lavet nogle af de bedste tv’er på markedet, men desværre har prisen også været derefter. Mens konkurrenterne LG og Samsung har brilleret med kæmpestore plasmaskærme til under 20.000 kroner, har Panasonics 65 tommers udgave været forbeholdt deres dyreste serie og koster næsten det dobbelte.

Det bliver der nu ændret på med den nye ST50-serie. Lige siden Panasonic lancerede deres nye budgetserie tidligere i år, har vi udset P65ST50 som den mest spændende model: Det er nemlig første gang, vi får en 65-tommer i de lavere serier fra Panasonic at se. P65ST50 er den billigste storskærm fra Panasonic nogensinde.

Bevares, 24.999 kroner er mange penge, men når vi tager i betragtning, at sidste års bedste plasma, Panasonic P65VT30, kostede omkring 35.000 kroner, stiller sagen sig i et lidt andet lys. På ST50-serien har Panasonic strippet alt overflødigt ekstraudstyr væk, og vi står tilbage med et tv, som giver rigtig god billedkvalitet for pengene.

Det du må undvære
En medvirkende årsag til den lave pris er, at Panasonic har undladt at lægge aktive 3D-briller med i kassen. Dem må du derfor belave dig på at købe separat til ca. 750 kroner stykket. Det positive er, at de, der er mindre interesseret i 3D, slipper for at betale for det, og 3D-understøttelsen ligger klar i apparatet, hvis man skulle få lyst til at prøve det på et senere tidspunkt. Panasonic samarbejder nu med Samsung og Sony om en fælles standard 3D-brille, og selskabet Xpand tilbyder 3D-briller, som virker med alle apparater.

P65ST50 kommer uden den ekstra kraftige dual-core processor fra VT50 og WT50, og det indebærer, at internettjenesterne vil gå noget trægere end på topmodellerne. Det kommer også uden Panasonics trykfølsomme og navigeringsvenlige pege-fjernbetjening. Tv’et har imidlertid både trådløst og kablet netværksopkobling, og det understøtter Panasonics netportal Viera Connect på lige linje med de andre modeller.

Den allervigtigste del af ST50 er naturligvis billedpanelet, og det er ikke nogen sides års model, vi må tage til takke med heller: Selv om specifikationerne kan minde meget om sidste års topmodel, VT30, er panelet i ST50 nyt i år ifølge Panasonic, som angivelig har arbejdet meget med at gøre 2012-generationen mere energieffektiv og mere lysstærk end før. Lysstyrken har været et ankepunkt mod plasma sammenlignet med de mere lysstærke LCD-skærme.

Tilslutning
Når det gælder tilslutningsmuligheder, må P65ST50 klare sig med tre HDMI-indgange, hvilket er i den lave ende for dem, der både har Blu-ray-afspiller, tv-spil og separat tv-modtager, men uproblematisk, så længe man har en receiver/surround-forstærker med ekstra HDMI-indgange. Ud over det har ST50 to USB-indgange (den ene til optagelse og pause af live tv) samt pc-skærmindgang og SD-kortplads.

Billedkvalitet
Så til billedkvaliteten, som selvfølgelig står højest på prioriteringslisten for enhver film- og hjemmebiograf-entusiast. Panasonics plasmaskærm overtog stafetten efter Pioneers geniale Kuro-skærme og har stort set været ledende på billedkvalitet siden da. Forventningerne var derfor høje – ikke bare til hvor god billedkvaliteten fra P65ST50 er i forhold til konkurrenterne, men også hvordan det klarer sig mod Panasonics dyrere modeller. Og som det skulle vise sig, falder æblet ikke langt fra stammen!

Vi starter med den nye superheltefilm The Avengers i Blu-ray-afspilleren, og hvis ikke denne film var farvestrålende nok før, så bliver den virkelig et fyrværkeri at se på med Panasonic som filmoperatør. P65ST50 byder nemlig på et knivskarpt billede, der bugner af liv og er i stand til at gengive detaljer, som du næppe vidste var der. Her ser vi selv de mindste detaljer i filmen klart og tydeligt – information, som har let ved at blive visket ud på skærme af lavere størrelse og kvalitet.

Mangler THX-modus
Vi har tidligere rost Panasonic for deres THX-billedmodus, som er en færdigkalibreret billedindstilling, hvor tv’et leveres med ekstra finjusterede farver fra fabrikken. Resultatet er et billede, som ser usædvanlig godt ud lige ud af kassen. Denne finesse er imidlertid ikke til stede på ST50, men det er muligt at opnå et lignende resultat ved at gå den manuelle vej.

Panasonic-skærmen har nemlig en egen prof-menu, som lader dig justere gamma og hvidbalance samt primærfarver. Dermed er det muligt at få en ganske god kalibrering af skærmen, selv om den mangler de avancerede ISF-kalibreringsfunktioner fra GT50 og VT50, som lader dig gå endnu mere grundig til værks med flere justeringsmuligheder.

Skærmen mangler også Intelligent Frame Creation, som er Panasonics varemærke for bevægelseskompensering. Derimod har den en funktion kaldet 24p Smooth, som opnår meget af det samme: Udjævning af bevægelserne gennem såkaldt interpolering. 24p Smooth fungerer udmærket på sport og tv-serier, men på film foretrak vi at slå det fra, hvilket er nemt at gøre via menuen Avancerede indstillinger.

LED-udfordrer
Som vi tidligere har skrevet, oplever vi nu, at de bedste LED-skærme begynder at puste plasmaskærmene i nakken, når det gælder billedkvalitet. Og ganske rigtigt, så har LED-skærmene efterhånden fået et rigtig godt sortniveau, foruden den allerede voldsomme lysstyrke, som lysdioderne altid har haft som fordel.

Alligevel er det noget helt specielt at se film på en stor plasmaskærm som denne Panasonic. Mens LED-skærmen prøver at blænde dig med lysstyrke og overdrevent skarpe konturer, har Panasonic-plasmaen et meget mere afslappende og behageligt billede at se på, som også giver større dybdefølelse.

Den ekstra dybde kommer ikke mindst af plasmaens suveræne sortniveau, som faktisk er opsigtsvækkende godt på P65ST50, selv af en plasma at være. Ikke bare er det sorte helt kulsort, også de mørkere gråtoner gengives rigtig godt med nøjagtige nuancer. Vores reference fra i fjor, Panasonic P65VT30, er desværre for længst returneret til producenten, men vi vover faktisk at tippe på, at P65ST50 er lige så mørk som den, om ikke endnu mørkere!

Plasmaskærmen er også behageligt fri for problemer med ujævn lysfordeling, et problem, som plager så at sige alle LED-baserede skærme på markedet. Her er hele skærmoverfladen knaldsort, og den er også langt mere nøjagtig i lysstyringen, end en almindelig LCD-skærm er i stand til. Her kan billedet være mørkt som en afgrund og blændende (okay, måske ikke blændende, men næsten) hvidt på samme tid. Lysstyrken er ikke lige så kraftig som det, en LED-skærm kan varte op med, men med undtagelse af de allermest solrige opholdsrum fungerer Panasonics plasma udmærket i de allerfleste situationer.

Lydkvalitet
Egentlig regner vi det som en selvfølge, at et tv af denne kaliber får selskab af et rigtig fedt surround-anlæg, men P65ST50 har også fuldt brugbare indbyggede højttalere, som i hvert fald gør et godkendt arbejde på nyheder og tv-serier.

Stemmegengivelsen er både klar og tydelig. Vi kan også lægge til, at vi ikke bemærkede til nogen generende summen fra billedpanelet under testen af P65ST50, men husk, at plasmaskærme typisk har noget mere støj end en LCD-baseret skærm.

Konklusion
Med sit enorme billede og imponerende detalje- og sortniveau er denne Panasonic-skærm et soleklart valg for filmelskerne. Men det bedste af alt er prisen, som gør det muligt for endnu flere at opleve billedkvalitet tæt på referenceklasse i sin egen stue. Panasonic TX-P65ST50 er kort og godt det bedste tv-køb for billedentusiasten lige nu!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.