TEST: Sony FE 12-24 mm F2.8 GM

Superskarp zoom til Sony full-frame

Sony-zoomen koster en hel del, men den tekniske ydelse gør, at prisen kan forsvares.
Karakter
Sony FE 12-24 mm F2.8 GM
Lyd & Billede mener
Solidt bygget og vejrbestandigt. Rigtig god optisk ydelse for en 12-24 mm med rigtig god lysstyrke på alle brændvidder.
Koster meget. Tager kun tilpassede indstiksfiltre. Har ikke blændering.
Specifikationer
  • Type: Vidvinkelzoom
  • Lysstyrke: f/2.8
  • Billedstabilisering: Nej
  • Nærgrænse: 28 cm
  • Filterdiameter: Indstik
  • Linse-elementer: 17 i alt, i 14 grupper
  • Mål og vægt: Ø 98 x 137 mm / 847 g
  • Andet: Vejrbestandigt, modlysblænde medfølger
  • Til: Sony E
  • Web: sony.dk
Annonce
Annonce
forfatter

En kompleks konstruktion er grunden til, at vidvinkelzooms kan koste mange penge. Ofte mere end telezooms, især hvis de har god lysstyrke som Sonys nye FE 12-24 mm F2.8 GM.

Den dækker ultrabrede 122 graders billedfelt i den ene ende og 84 grader i den anden, hele tiden med op til f/2.8 i lysstyrke. Det er i sig selv dyrt at opnå, men hvis man tilføjer den komplekse konstruktion, der er nødvendig for at få objektivet til at opføre sig optimalt på alle brændvidder, ryger prisen i vejret.

Sony-zoomen koster mere end de fleste bruger på et kamera, men for krævende fotografer vil udlægget betale sig i form af den billedkvalitet, objektivet leverer.

12-24 mm zoom giver glimrende rækkevidde til landskaber og arkitektur. (Foto: Lasse Svendsen)

Som mange ved, har vidvinkelobjektiver ofte synlige problemer med lystab i hjørnerne, kraftig tøndeformet fortegning og faldende hjørneskarphed. Meget af dette kan korrigeres med en objektivprofil i f.eks. Photoshop eller Capture One, men det allerbedste er, at objektivet er så godt korrigeret på alle brændvidder og blænder, at man ikke behøver at fikse det i efterbehandlingen.

Dét er denne vidvinkelzoom, som optisk set er den bedste, vi har testet. Sony laver også en anden 12-24 mm, med lysstyrke f/4.0, men den har intet tilfælles med denne ud over brændviddeområdet og antallet af linse-elementer.

17 elementer er fordelt på tre grupper, med tre af Sonys XA Extreme* asfæriske elementer i kombination med to Super ED** og tre “almindelige” ED-elementer samt et normalt asfærisk element, og den komplekse slibning af alle linse-elementerne er både dyr og tidskrævende.

Omfattende antirefleksbehandling med Sonys Nano AR II-belægning skal dæmpe refleksioner og genskin, og det store frontelement har en fluorbelægning, der gør det lettere at tørre regndråber eller fingeraftryk af.

Der skal hele fire XD-motorer til at fokusere de to grupper fokuselementer i objektivet. Som er vejrbestandigt og tilpasset Sonys full-frame-kameraer i Alpha-serien. Ni buede blændelameller skal give en helt cirkulær blændeåbning, hvilket giver sig udslag i mere jævn tegninger af bokeh, altså uskarpe baggrunde.

Zoomen leveres med en modlysblænde og et tilpasset objektivdæksel, og som man kan se på billederne, har den ikke filtergevind foran. I stedet bruger man indstiksfiltre, der sættes i filterholderen bagpå.

Objektivet har ikke en separat blændering til blændeværdier fra f/4.0 til f/22 – det skal klares med et indstillingshjul på kameraet – men ellers har det en omskifter til auto- eller manuel fokus og en programmérbar funktionsknap på siden.

Filtre skal tilpasses filterholderen bagpå. (Foto: Lasse Svendsen)

Superb skarphed på alle blænder

Det næsten et kilo tunge Sony-objektiv er fremragende til landskaber, bymiljøer og arkitektur, men også velegnet til f.eks. fotografering af nordlys med sin store blændeåbning og sit anvendelige brændviddeområde.

Det er også velegnet til video. Autofokus er lydløs, og det har minimal såkaldt focus breathing, som man ikke vil have på optagelserne. Hvis man bruger Super 35-format (APS-C), øges brændvidderne til 18 og 36 mm.

Med en nærgrænse på 28 cm kan man skabe nogle ret spektakulære billeder med vidvinkelperspektiv, og overraskende nok er skarpheden også her rigtig god.

For zoomen er så godt korrigeret, at fortegningen er acceptabel selv på 12 mm. Den er selvfølgelig endnu lavere på 24 mm, men mere opsigtsvækkende er det, at den ikke er værre på fuld blænde og 12 mm. Mellem 12 og 18 mm er der noget tøndeformet forvrængning, som aftager med brændvidden og forsvinder ved 24 mm brændvidde.

På et Sony a7R IV er skarpheden god over store dele af brændviddeområdet, og selv om den er bedre mellem 18 og 24 mm og ved f/4.0 – og allerbedst mellem f/5.6 og f/11 – er den langt mere jævn end frygtet helt ud i hjørnerne, også på f/2.8. Det er først, når man passerer f/16, at diffraktion slår ind, og skarpheden falder.

Læs også
Flagskib til professionelle fotografer Med klassens højeste opløsning er Sonys flagskib et kamera, som mange vil have, men ikke alle har brug for.

Der er kun moderat kromatisk aberration her og ikke meget coma eller sfærisk aberration at spore. Som alle objektiver med et så bredt frontelement kan det være følsomt over for strølys, så prøv lidt forskellige billedvinkler, hvis du fotograferer med stærkt sollys fra siden.

Omskifter til auto- eller manuel fokus samt programmérbar funktionsknap. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Sony FE 12-24 mm F2.8 GM er en kostbar vidvinkelzoom, der næppe vil få et bredt publikum. Men de, der tager sig råd, får et næsten perfekt korrigeret objektiv med en teknisk ydelse ud over det sædvanlige. Det meget solide objektiv er ikke større eller tungere, end det fint kan tages med ud i naturen, men det er lige så godt inde i byen eller på rejser.

Selv om prisen kan virke afskrækkende – en Sony FE 12-24 mm f/4.0 koster kun det halve – er vidvinkelzoomen så god, at de, der kun er tilfredse med det bedste, nok vil betale, hvad den koster, for at få den bedste billedkvalitet.

* Ekstremt asfærisk med 0,01 mikrometer overfladeafvigelse.

** Ekstra lavt brydningsindeks, der reducerer kromatisk aberration.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 19 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Har du dette produkt?
Giv din karakter.

0 / 5. Antal stemmer: 0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Annonce
Annonce

Læs også

Engang var jagten på den bedste lyd enhver ung mands hobby. Nu foretrækker de fleste at nyde musikken som baggrunds-underholdning. De gamle dage vender aldrig tilbage. Men nutiden ligner lidt alligevel.
Nu kommer der endelig en Hegel-forstærker til vinylentusiaster.
Den har været 40 år undervejs.
Specielle jubilæumsmodeller fra Gryphon.
Geneva er tilbage med en sprudlende stereohøjttaler i stilrent retro-kabinet.
Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.
Fujifilm X-T200 er et perfekt startkamera for nysgerrige fotografspirer.
Asus ZenBook Flip S UX371 er blandt de bedste hybride bærbare, der kan købes for penge lige nu. Især skærmen er helt fantastisk.
Sony-zoomen koster en hel del, men den tekniske ydelse gør, at prisen kan forsvares.
Så veludstyret og så rigtig. Primare I35 Prisma siger sandheden med stram lyd og flot klang. Og så kan den afspille, hvad det skal være af filer og tjenester.
Unik bærbar til kreative professionelle på et skrabet budget. Skærmen er smart, men prisen er stram.
Sony har skrumpet deres bedste allround-kamera, og det har både positive og negative sider.
JBL 4349 er ikke som andre højttalere. De er meget, meget federe!
Philips har kombineret deres farvestrålende OLED-TV’er med en potent soundbar fra Bowers & Wilkins. Resultatet er et ægte drømme-TV!
Ledvance har meldt sig ind i kampen om at levere smart lys til det smarte hjem. Det er let – og ikke særlig dyrt.
Slanke højttalere med velvoksen bas er ikke lette at finde. Medmindre de hedder PMC.