Har du en lille filminstruktør gemt i maven, så kan en gimbal være vejen til bedre optagelser.
Lyd & Billede mener
Specifikationer
  • Zhiyun Smooth-Q 1.299 kroner
  • FeiyuTech SPG 2.499 kroner
  • DJI Osmo Mobile 2.595 kroner

Det bedste kamera er nu engang det, du har i lommen, og din mobiltelefon tager, såfremt den er af nyere dato, nogle ganske udmærkede billeder. Der er ikke længere behov for at rende rundt med et stort digitalt spejlrefleks- eller spejlløst kamera! Særligt opløsningen er skudt i vejret, og det er derfor ikke ualmindeligt at se smartphones med 13 eller sågar 20 megapixel kameraer, ligesom nogle af de bedste og dyreste telefoner også kan optage video i 4K.

Desværre har disse kameraer i forklædning også et par begrænsninger. Skønt nogle modeller har indbygget billedstabilisering, har de fleste problemer med at producere helt rolige optagelser, særligt hvis du vil optage video i 4K. Hertil er telefonerne blevet større og tyndere og dermed aldeles besværlige at holde med én hånd, når du skal indfange virkeligheden og skabe dine mesterværker.

Men det er der heldigvis råd for – du skal have fat i en stabilisator, også kaldet en 3-akse gimbal.

I tv- og filmindustrien kendes lignende apparater som steadicams. I korte træk er der tale om et aggregat, der via bevægelige arme og vægte sørger for at holde det påmonterede kamera i ro, når du bevæger dig, så du stadig får helt rolige og glidende optagelser fri for rystelser og hakkende billeder.

Modsat et steadicam, som skal spændes på kroppen med bælter og seler, er en gimbal heldigvis noget mere handy. Takket være indbyggede batterier, der sørger for at styre mekanikken, kan de holdes i én hånd og har en størrelse, der gør, at de er lette at tage med rundt.

En gimbal kommunikerer med din telefon via Bluetooth, og du kan derfor også betjene og aktivere kameraet direkte fra holderen, uden at du behøver at trykke på skærmen på telefonen. Det er ganske smart. Priserne er spiselige, og udvalget er stort.

Sådan virker en gimbal

En 3-akse gimbal fungerer ved, at den – som navnet antyder – kan rotere i tre akser. Den kan panorere, tilte og rulle. En kombination af motorer og en funktion kaldet Inertial Measurement Unit (IMU) sørger for, at kameraet hele tiden holdes i ro. Rystelser og bevægelser absorberes, hvilket igen resulterer i glidende panoreringer og skarpere optagelser. Det ser næsten ud, som om kameraet svæver i luften.

Fra amatør til prof

Hvor vi i denne artikel har valgt primært at fokusere på den billigere ende af spektret inden for gimbals, er det værd at påpege, at der også findes mere avancerede modeller på markedet, ligesom du hos nogle producenter kan tilkøbe ekstraudstyr og dermed udvide anvendelsesmulighederne for dit nye legetøj. Af ekstrafunktioner kan nævnes indbyggede kameraer, forlængerarme, sugekopper, flash-lys, mikrofoner og lignende. Kun fantasien og pengepungen sætter grænser. Hvad venter du på?

picture1
<
>