Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S

Exceptionelt vellavet normalobjektiv

Nikons nye Nikkor Z 50 mm f/1.2 er et billigere alternativ til det rådyre Nikkor Z 58 mm f/0.95 Noct.
Karakter
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S
Lyd & Billede mener
Pragtfuld skarphed, høj kontrast og opløsning samt marginal fortegning og kromatisk aberration. Vejrbestandigt.
Bliver meget stort med modlysblænde på, og fokusmotoren er overraskende hørbar. Dyrt trods lysstyrken.
Specifikationer
  • Type: Normalobjektiv
  • Blænde: f/1.2-16
  • Billedstabilisering: Nej
  • Nærgrænse: 45 cm
  • Filterdiameter: 82 mm
  • Linse-elementer: 17 i alt, i 15 grupper
  • Mål og vægt: Ø 90 x 150 mm / 1090 g
  • Andet: Modlysblænde, vejrbestandigt
  • Til: Nikon Z
  • Pris: 18.990 kr.
  • Web: nikon.dk

For mange fotografer falder en 50 mm mellem to stole. Det er ikke en vidvinkel, og det er ikke en tele, ikke engang en kort tele. Men det er fuldt ud muligt at tage fine landskabsbilleder med andet end en 24 mm, og portrætter behøver ikke altid at blive taget med 85 mm.

En 50 mm kan bruges til meget mere, end mange tror. Billedvinklen på en 50 mm giver nærmest ingen perspektivændring overhovedet, og den er nem at gøre både let, lysstærk og overkommelig.

Den korte brændvidde kan bruges til at give portrætter mere liv og landskabsbilleder et tættere udsnit, og med god lysstyrke kan den også reducere dybdeskarpheden markant uden samtidig at introducere fortegning eller lystab i hjørnerne.

Det forhåndenværende objektiv – Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S – er den tredje 50 mm til Nikons spejlløse full-frame kamerasystem. Det relativt billige Z 50 mm f/1.8 er den anden, og det to kilo tunge og svinedyre 58 mm f/0.95 S Noct er den tredje.

Helt så dyrt er Z 50 mm f/1.2 S ikke, men det koster godt tre gange så meget som Z 50 mm f/1.8 og har et ekstra blændetrin til rådighed for fotografer, der vil have endnu smallere dybdeskarphed. Ligesom Z 50 mm f/1.8 er det vejrbestandigt, men har også både fokusring og en programmérbar indstillingsring, som jeg plejer at bruge som blændering.

Annonce

Objektivet er ligesom Noct udstyret med en lillebitte OLED-skærm, der bl.a. kan vise fokusafstand, og har en programmérbar funktionsknap på siden.

Ekstrem lysstyrke og meget høj optisk ydelse. (Foto: Lasse Svendsen)

Konstruktion

Ligesom både Noct og Canon RF 50 mm f/1.2 er objektivet meget stort af en 50 mm at være. 150 mm i længden er lige så meget som Noct og over fire cm længere end Canon-objektivet. Som også er lettere end Nikons 50 mm f/1.2.

Nikon-objektivet har i alt 17 linse-elementer, hvilket er mange elementer for en 50 mm. Tre af dem er asfæriske, to af dem er ED-elementer med korrigeret lysspredning, og Nikon bruger både Arneo-belægning og nanobelægning på glasoverfladerne for at holde støv og vanddråber væk og reducere risikoen for strølys, genskin og ghosting.

Det har fatning til 82 mm filtre, og der medfølger en modlysblænde og en simpel pose af kunstlæder. Ligesom Noct har det ikke indbygget optisk billedstabilisering, men alle Nikons Z-modeller har femaksers stabilisering integreret.

Annonce
Nikons bedste kamera Små ændringer har gjort Nikons bedste kamera endnu bedre.

Objektivet, der vejer tæt på et kilo, er vejrbestandigt og tillidsvækkende bygget, og har knap mærkbar focus breathing, når det fokuserer. Noget, som videografer vil sætte pris på. De bør i øvrigt vælge at fokusere manuelt, for mikrofoner – både indbyggede og eksterne – vil opfange den svage, men hørbare lyd fra fokusmotorerne.

Filterfatningen er 82 mm. (Foto: Lasse Svendsen)

Optisk ydelse

Der er ikke så stor forskel på blænde f/1.2 og f/0.95, at det er særlig mærkbart på dybdeskarpheden i billederne. Heller ikke mellem f/1.2 og 1.8, men noget forskel er der, og for fotografer, der ikke kan klare sig med f/1.8, er Nikons 50 mm f/1.2 et bedre valg end 58 mm f/0.95 Noct, der koster fire gange så meget.

Det dyre 58 mm f/0.95 Noct er lidt skarpere end det forhåndenværende på f/1.2, men forskellene udviskes på lavere blænder, og fra f/2.8 er det knap nok muligt at se forskel på skarpheden, som er jævn over hele billedfladen på praktisk talt alle blænder. Bravo!

Selv med objektivkorrektionen slået fra i kameraet har objektivet moderat vignettering og mindre på f/1.2 end Noct, og fra blænde f/2.0 er den helt væk. Med korrektionen aktiveret er den marginal ved fuld åbning.

Annonce

Programmérbar funktionsknap og indstillingsring. (Foto: Lasse Svendsen)

Der er ingen fortegning, som kan virke skæmmende på billeder af f.eks. arkitektur, og heller ingen nævneværdig kromatisk aberration. Med alle belægningerne på linseoverfladerne og den optiske konstruktions ydelse er det tydeligt, at objektivet er godt korrigeret på alle parametre. Komafejl og sfærisk aberration er godt dæmpet, og det er heller ikke særlig følsomt over for strølys.

Bokeh-effekten, der giver sløret baggrund på fuld blænde, er næsten lige så perfekt tegnet på f/1.2 som med Noct og ser blødere og mere jævn ud end med Z 50 mm f/1.8, hvilket slet ikke er dårligt i denne disciplin.

Nærgrænsen på 45 cm er 5 cm mindre end på Noct, men objektivet er ikke lige så skarpt i hjørnerne på blændeåbninger større end f/4.0, som Noct er, så næroptagelser kræver mindre blænde (altså højere værdi), hvis man vil have maksimal skarphed ude i hjørnerne.

Selv uden modlysblænden på er Nikon-objektivet ret digert. (Foto: Lasse Svendsen)

Annonce

Konklusion

Sammenlignet med Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct er Nikkor Z 50 mm f/1.2 S et meget bedre køb. Det er meget solidt bygget med vejrforsegling, funktionsring og meget høj og jævn skarphed på alle blænder. Jo, det endnu mere lysstærke Noct er skarpere, men ikke meget skarpere, og det koster fire gange så meget.

Det meget billigere 50 mm f/1.8 er dog det bedste valg, hvis man ikke har brug for blænde f/1.2, for det er stort set lige så godt korrigeret, lige så skarpt og koster en tredjedel af Nikkor Z 50 mm f/1.2 S.

forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.