Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Dali Epicon 2

Lille og lækker

Kan den lille stativhøjttaler i Dalis nye Epicon-serie leve op til sine større brødre? Jo, den er ganske vist ret lille, men også foruroligende god.

Skrevet af / 30/11/2012 - 00:00
Dali Epicon 2
Sven Bilen

For nylig kunne du i vores spalter læse en test af Dali Epicon 6, som Geir Nordby mere end bare godt kunne lide. Jeg har også hørt Epicon 6, dog kun på demo, men er enig i, at det er en særdeles spændende højttaler, både teknisk og præstationsmæssigt. Og jeg har også hørt den endnu større Epicon 8, som så at sige har lidt mere af det hele – hvilket ikke gør den mindre spændende, men naturligvis også lidt dyrere.

Men hvis man nu ikke har råd eller plads til disse store gulvhøjttalere? Det er jo heller ikke alle, der har et veltilpasset rum at spille i. Dem har Dali også en løsning til i deres Epicon-serie. Epicon 2 er lillebror, en stativhøjttaler med samme dyder, som dog adskiller sig en del fra sine større søskende.

Pæn og godt lavet
Kabinettet er i samme udsøgte bearbejdning som på storebrødrene. Meget pænere og mere velgjort kan det næsten ikke blive til prisen. Kabinettet fremstillet i Kina, hvor man bl.a. kan det dér med at lakere.

En af de første ting, man noterer sig, er at Dalis eget stativ er meget lavt. Jeg spurgte Lars Worre fra Dali, og han svarede, at det er, fordi man hos Dali mener, at højttalerne normalt står på alt for høje stativer. Hvis man skal kunne holde lydbilledet på en realistisk højde, bør højttalerne stå lavt, siger Lars. Det er kun, når programmaterialet siger det, at lydbilledet skal være højt – men så skal det til gengæld også være så højt, som det er ment.

For at få højttalerne i den rette højde fik Dali udviklet deres egne (elegante og smarte) stativer, som i øvrigt i højeste grad anbefales at købe med til denne højttaler. Når jeg sidder i min lyttesofa, er diskanterne præcis i ørehøjde; det er normalt en god tommelfingerregel for, at det vil fungere. Det med lydbilledets højde stemmer også, efter min mening fungerer det hele præcis efter hensigten.

Det, som man rent visuelt lægger mærke til, og som adskiller lillebror fra resten af familien, er at Dali for en gangs skyld ikke benytter sig af deres hybriddiskant (et bånd og en dome tweeter sammen). Her har man valgt at bruge en dome tweeter. Den bygger på den dome, som sidder i hybriddiskanten, og har bl.a. fået udvidet frekvensområdet for at erstatte en del af det, som båndet gør.

At man har valgt denne løsning, er bl.a. for at kunne lave højttalerne så fysisk små som muligt. Hybriddiskanten kræver plads! Dome-løsningen er blevet rigtig vellykket, med høj opløsning og masser af detaljer. På trods af at det er en temmelig stor dome, opleves den alligevel som vældig transparent og reaktionsvillig.

Bas/mellemtone-elementet er typisk for Dali med membran med træfiberelementer. Man bruger desuden Dalis nye og yderst interessante SMC magnetsystem, hvor magneten bages af et pulver, hvilket bærer en stor del af ansvaret for den minimale forvrængning (hvilket giver stor renhed i lyden) og en rasende hurtighed i elementet.

Billedet snyder lidt. Stativet er ikke specielt højt, og højttaleren opleves som forbavsende lav.

At spille lavt er en kunst
Epicon 2 er – præcis som sine storebrødre – forfærdelig hurtig og kvik i sin spillestil. Det giver en stor fordel, måske specielt for dem, der bor i lejlighed og kan lide at spille sent om aftenen – den kan spille lavt!

De allerfleste spiller deres musik væsentlig lavere, end du hører på demoer og udstillinger. Det er et ofte overset kriterium, men et, som jeg forsøger at tage med i min vurdering af, hvad en højttaler kan præstere. Og Dali Epicon 2 hører absolut til dem, der kan det dér med at spille lavt.

Hvad betyder det så egentlig? Jo, ofte når du spiller lavt, taber du så meget, at der stort set kun er grundtrækkene fra musikken tilbage. Det, som giver farve, altså detaljer og dynamik, glider i baggrunden, og det hele bliver gerne lidt tamt at lytte til. En højttaler, som kan spille lavt, bevarer gnisten og livet i det, du hører, så du får hele indholdet af musikken – selv når du sidder og lytter en sen aften, og familien er gået i seng.

Gammel musik bliver som ny
Hurtig og kvik, skrev jeg. En stilart, som efter min mening kræver disse dyder, er triojazz, som kan være noget af det mest irriterende at lytte til, når gengivelsen er lidt sej. Jeg lagde The Amazing Bud Powell på, en fyr, der lyder fantastisk interessant, når gengivelsen kan afspejle det liv, der findes i indspilningen. Epicon 2 lykkes fortræffeligt; jeg nød i fulde drag transienterne i anslagene på tangenterne og den hurtige timing i det inspirerende trompetspil. Indspillet i 1958 – hvad var det egentlig, teknikkerne kunne på den tid, som desværre er glemt nu? Ja, mikrofonplacering kunne de i hvert fald.

Jeg begyndte at spille flere gamle indspilninger med meget musik i. Surrealistic Pillow med Jefferson Airplane (1967, remastered 2003) var en overraskende åbenbaring af noget, jeg egentlig ikke troede kunne lyde så godt fra et par ret små stativhøjttalere. Helheden i indspilningen oplevedes helt enkelt overraskende fint, det er en meget musikfremmende gengivelse, vi bydes på.

Man kan indvende, at Epicon 2 er en del tyndere i lyden end sine brødre. Det er heller ikke så underligt – fysikkens love osv. Men det er fint afstemt, og du skal snarere læse det som, at du får endnu mere krop, når du går op til gulvhøjttalerne. Det er ikke sådan, at du savner bas eller noget; med tanke på, at det er en relativt lille tovejs højttaler, får du et overraskende kraftigt, potent og ikke mindst stabilt lydbillede.

En 29 mm dome og en 6½ tommers bas/mellemtone, både udviklet og bygget af Dali selv.

Lækker og let
Dali Epicon 2 er en virkelig lækker højttaler, både visuelt og lydmæssigt. Det er en musikformidler, som er særdeles let at leve med, og som ikke bare kan spille højt, men også kan kunsten at give en rigtig fin oplevelse på lav volumen.

Den klarede fint at spille med selv relativt effektsvage forstærkere trods en følsomhed på “kun” 87 dB. Den har et virkelig fint impedansforløb, og fasevinklerne giver ikke noget problem, siger Lars Worre.

Det betyder, at den burde kunne fungere fint i mange sammenhænge og med forskellige elektriske legekammerater. Dog vil den fortælle dig, hvis din forstærker ikke er god nok. Eller rettere sagt: Du kommer ikke til at kunne udnytte højttalernes store potentiale, hvis du ikke samtidig har elektronik af klasse. Sådan er det bare, lige børn leger bedst.

Selv om det er en “dyr” højttaler (alting er relativt), så giver Epicon 2 sandelig fuld valuta for pengene – og mere til. Tag en prøvelytning!

Basporten midt på bagsiden og Dalis egne ypperlige bi-wiring terminaler.

Lyd & Billede mener

Hurtig og dynamisk Kan spille lavt Fysikken sætter grænser

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Slankere – og blidere

Sætter fut i festen

Sony ULT Field 1: Bærbar højttaler med saftig bas

Nostalgi i praktisk pakke

Den bedste lyd - bare billigere

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Spilledåsen

Lyd & Billede
Scroll to Top