Audeze Mobius

Ud af hovedet-oplevelse

Audezes luksus-headset laver om på hovedtelefonernes grundregler. Og så lyder det godt!
Karakter
Audeze Mobius
Lyd & Billede mener
Fantastisk ren og åben lyd. Perspektivet flytter sig ikke, når man drejer hovedet!
Virker kun som aktivt. Koster rigtig mange penge!
Specifikationer
  • Type: Over-ear, lukkede
  • Drivere: 100 mm planar-membraner
  • Frekvensområde: 10 Hz – 50 kHz
  • Tilslutning: USB-C, USB, 3,5 mm analog minijack
  • Trådløst: Bluetooth (AAC, SBC, LDAC)
  • Mikrofon: Aftagelig, på svanehals
  • Styring: Audeze HQ application (Windows/MacOS)
  • Waves Nx 3D-processering
  • Vægt: 350 g
  • Web: manufaktum.dk
forfatter

God lyd er ikke bare en luksus, men en livsnødvendighed, når du spiller 3D-skydespil. For kan du ikke høre, hvad der sker omkring dig, er du virtuelt dødsens. Har du ikke pladsen, pengene og naboerne til et surround-setup, er et gaming-headset sagen. Dem har vi testet masser af. Men ingen, der lignede Audeze Mobius.

Audeze Mobius er luksus på alle fronter. Foto: Audeze

Amerikanske Audeze sværger nemlig til planar-princippet i deres hovedtelefoner. Kort fortalt går det ud på, at membranen ikke drives af en svingspole, men påvirkes over hele fladen ved hjælp af indstøbte kobbertråde. Det giver en lyd, der kan sammenlignes med elektrostatiske højttalere, men uden behov for højspænding og transformering. Resultatet kan blive rigtig godt, men teknologien er dyr. Vi har for nylig testet Audeze LCD-2 Classic, der regnes som billige, selv om de koster det dobbelte af Mobius-hovedsættet!

Som om det ikke var specielt nok at bruge planar-drivere i et sæt gaming-hovedtelefoner, er Audeze Mobius udstyret med NX-teknologi fra Waves. Waves NX er en ambiofoni-teknik til virtuel surround-lyd i hovedtelefoner. Dem findes der flere af. DTS Headphone:X og Dolby Atmos for Headphones er de mest kendte, mens Waves NX er mere udbredt til studiebrug i musikverdenen.

Waves NX sælges normalt som en app, en såkaldt plug-in, til musikproduktion, men i Audeze Mobius er den indbygget, så den virker, uanset hvilken kilde der tilsluttes. Men funktionerne, f.eks. hovedstørrelsen, kan fintrimmes ved hjælp af programmet Audeze HQ. Man kan også vælge lydprofiler til forskellige spiltyper.

Den virtuelle surround-lyd kan trimmes i Audeze HQ. Foto: Audeze

Lækkerhedsfaktor

Hvor de fleste hovedtelefoner fra Audeze synligt er bygget efter et andet princip end flertallet, ligner Audeze Mobius umiddelbart et par typiske luksushovedtelefoner – eller et luksus-headset, når den bøjelige mikrofonarm er monteret.

Ørekopperne er store og ovale, og lavet i et silkemat plastmateriale i samme farve som sort kaffe. Hovedbøjlen er i samme materiale, og metaldelene på hovedsættet er enten kobberfarvede eller blåmetallic. Ørepuderne er tykke og bløde og foret med kunstskind. Med andre ord er udseendet mindst lige så luksuriøst som prisen.

Audeze Mobius kan bruges trådløst via Bluetooth eller direkte kabelforbundet med USB (der medfølger både USB- og USB-C-kabler). Der er også en analog minijack-indgang. Der er volumenkontroller til lydstyrke og mikrofon på venstre ørekop. Der er også en trykknap, mærket 3D, som vi vender tilbage til.

Annonce
Audeze Mobius kan bruges trådløst, direkte via USB samt med analog minijack. Foto: Audeze

Som at lytte til højttalere

Installationen af Audeze Mobius er simpel. Sæt dem i USB-porten, og de optræder som et eksternt lydkort. Alligevel troede jeg, at noget var gået galt, da jeg første gang lyttede til dem. For når jeg drejede hovedet, var det tydeligt, at lyden kom fra højttalerne på skrivebordet foran mig. I hvert fald indtil jeg tog hovedtelefonerne af – og lyden forsvandt!

Sagen er, at Audeze ikke nøjes med at bruge Waves NX-teknologien til at skabe virtuel surround-lyd. Ved hjælp af en positionssensor aflæser headsettet din hovedposition 1.000 gange i sekundet – og justerer stereoperspektivet efter dette. Det vil sige, at lyden ikke følger med rundt, når du bevæger hovedet, men bliver på sin plads. Den slags er helt normalt, når man lytter til højttalere, men på et headset virker det fuldkommen naturstridigt!

Sammenlignet med højttalere er der dog stadig én forskel, da afstanden til den virtuelle lydkilde bliver ved med at være den samme, selv om man bevæger sig rundt i rummet.

Da hovedsensoren kun kan mærke, om du drejer hovedet, men ikke hvordan du vender til at begynde med, kan det være nødvendigt at “nulstille” din retning. Det er det, 3D-knappen bruges til. Samme knap kan også slå den virtuelle surround-lyd fra, hvis den holdes nede nogle sekunder.

Audeze Mobius lyder ikke som hovedtelefoner, men som højttalere. Foto: Audeze

Lyden af Audeze Mobius

Det tager flere timer at vænne sig det fuldkommen anderledes perspektiv. Til gengæld står det med det samme klart, at Audeze Mobius er en særdeles præcis og nøjagtig lydgengiver. Selv bittesmå detaljer står klart frem. Og det gælder, hvad enten vi taler om menneskestemmer og highhatfinurligheder i musik eller, mere relevant, lyden af slagmarken hele vejen rundt om dig i Battlefield 1.

Det lyder ikke bare naturligt, men gåsehudsflot naturligt. Især når man tænker på, at man ikke bare betaler for et sæt gode hovedtelefoner, men også for mikrofon, indbygget forstærker, trådløs modtager – og en digital regnekraft, der langt overgår den, der sendte rumfærgen i kredsløb.

Ægte manipulation

Som lydnørd er jeg vænnet til at stræbe efter den “ægte”, oprindelige lyd. Den slags begreber giver bare ingen mening i et produkt som Audeze Mobius, hvor alt, hvad man hører, er resultatet af adskillige lag digital manipulation. Headsettet tilfører kunstig rumklang til lyden (hvor meget kan justeres i Audeze HQ-programmet), og den slags er dybt forbudt i hi-fi-sammenhæng. Men det gør lytterummet på den anden side også, når vi har at gøre med højttalere. Og det tillader vi.

I praksis opleves den kunstige rumklang ikke som en effekt, men bare som en del af lyden. Jeg prøvede at justere mængden af rumklang og må konstatere, at fabriksindstillingen giver det subjektivt mest naturlige resultat. Skruer man helt ned, går noget af åbenheden tabt. Og slår man også den virtuelle surround fra, står man tilbage med en lyd, der minder meget mere om almindelige hovedtelefoner. Men stadig velopløst.

Annonce

Konklusion

Audeze Mobius er ikke som noget andet gaming-headset, jeg har prøvet. Eller for den sags skyld som nogen hovedtelefoner. Wave NX-systemet og den indbyggede head-tracking gør lytteoplevelsen grundlæggende anderledes – og mere højttaleragtig. Mobius er også det første planmagnetiske gaming-headset, og det udmærker sig ved en lydkvalitet, der overgår, hvad jeg hidtil har hørt til spilbrug. Også prismæssigt udforsker dette hovedsæt nyt terræn, men har du pengene, er det udskrivningen værd.

<
>
Foto: Audeze

Læs alle artikler i én uge for 19 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?
Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Læs også: