Triangle Capella

Som et langt kram

Franske Triangle frister os med en trådløs højttaler, der er så smuk, at vi næsten glemte at finde noget negativt.

Test Capella Hugo 6.2.jpg

Foto: Triangle

Lad det være sagt med det samme: Billederne yder ikke Triangle Capella retfærdighed. Slet ikke. De ser måske godt ud på billederne, men hold da op, hvor er de smukke i virkeligheden. Her skinner den franske kærlighed til elegant design tydeligt igennem.

Det er en kærlighed til detaljer, som antyder, at Triangle har bestræbt sig på at få højttalerne til at tage sig godt ud i et møbleret hjem.

Det gælder også lyden, hvis vi skal tro Triangle. De nævner fire klasse D-forstærkermoduler, et til hver af højttalerenhederne, og en digital signalprocessor (DSP) til at styre det hele.

Hver højttaler har 100 W effekt til rådighed, og det smukke kabinet har en basport på undersiden.

Alt er trådløst her. Bortset fra strømkablet, som er en indlysende nødvendighed. Højttalerne forbindes trådløst via en stereohub. En lille boks, der forbinder højre og venstre kanal uden ledninger og har indgange til analoge og digitale lydkilder, herunder HDMI.

Capella-højttalerne understøtter trådløs streaming via AirPlay 2, Chromecast, UPnP og WiSA, og du kan også bruge Bluetooth, hvis du ønsker det.

TRIANGLE CAPELLA Shopify lifestyle browxn.jpg
I en smuk Natural Brown udgave. (Foto: Triangle)

Med undtagelse af den tilhørende hub, som er en sort plastikboks, er det hele så smukt udført, at man er nødt til at se Triangle Capella live for fuldt ud at kunne værdsætte det franske design. Højttalerne fås i øvrigt i tre finishes. Klassisk hvid lak, kaldet Space White, en mørk næsten sort version kaldet Black Star, Astral Blue og Natural Brown som testeksemplaret.

Triangle Capella er på ingen måde uden konkurrence. Den mest oplagte konkurrent er KEF’s fremragende LS 50 Wireless II, men der er også trådløse konkurrenter fra Sonus Faber, Dynaudio, Piega og for nylig Technics.

Space White. (Foto: Triangle)

Højttalerne kan placeres på en hylde eller en bænk, og et par skræddersyede S05-højttalerstativer fås som ekstraudstyr. Da de har en åben aluminiumsramme på undersiden, der måler 20 x 31,5, kan de ikke placeres på alle stativer.

Capella-højttalerne understøtter faktisk automatisk rumkalibrering. Det sker ved hjælp af app’en og en dedikeret mikrofon kaldet ZEN, som også er valgfri. Men der er en parametrisk eq i Capella-app’en, som ikke er særlig intuitiv, men som klarer opgaven uden en mikrofon. Ellers er det også muligt at bruge mikrofonen på en iPhone og starte kalibreringen i app’en.

(Foto: Triangle)

Hub

Ud over app’en, som styrer alt, er der en fjernbetjening til højttalerne, som er parret med hubben og styrer de vigtigste ting.

Den lille hub behøver man ikke at røre, når højttalerne er sat op og forbundet til netværket. Den kan gemmes væk, så længe den har frit udsyn til netværket i rummet. Da højttalerne ikke skal forbindes med ledninger, er du mere fri til at placere dem, hvor du vil.

(Foto: Lasse Svendsen)

Hubben kan tilsluttes TV-lyden via HDMI og har masser af tilslutninger. F.eks. en koaksial og tre optiske indgange, USB-B, analog RCA-indgang og en minijack-indgang. Der er ikke noget Ethernet-stik her, det hele er trådløst, og heller ikke nogen subwooferudgang.

Med analoge indgange er der plads til at tilslutte en pladespiller, som faktisk findes i Triangles katalog. Den hedder Lunar 3. Og den har et indbygget phono-trin, en Ortofon RED MM-pickup, og kan tilsluttes direkte til hubben. Naturligvis kan enhver pladespiller med et phono-trin tilsluttes.

(Foto: Lasse Svendsen)

Horn

Den kompakte Capella måler 38 cm i højden og er en mellemstor tovejs kompakthøjttaler. Da de ikke skal tilsluttes andet end strøm og har en basport nedenunder, kan de placeres tæt på bagvæggen. Hvis du synes, der er for meget bas, kan du bruge eq’en i app’en til at dæmpe de lavere frekvenser lidt.

Black Star. (Foto: Triangle)

Basenheden er kendt fra Triangles Esprit 40th-serie, som er en smuk højttaler, både at se på og lytte til. Den hvide membran er lavet af presset cellulose og er let og stiv. Diskanten er mere usædvanlig, en hornladet diskant med en 25 cm magnesiumdome placeret bag en faseplug. Triangle mener, at denne løsning giver bedre kontrol over spredningen og en mere lineær frekvensstyring.

Herlig

Med Triangles jubilæumsmodel i frisk erindring kom det ikke som nogen overraskelse, at Capella-højttalerne leverede en stor, åben og fyldig lyd. Det har på en måde været Triangles signatur, og højttalerne gør det med en elegant lethed, der gør dem befriende ubesværede at lytte til over en længere periode.

De leverer et åbent og dynamisk lydbillede, der giver My Morning Jackets Squid Ink nok vægt til, at både lydbilledet og bassen vokser i størrelse, når du skruer op for lyden. Der er mere fysik i bassen her end på et par KEF LS 50 Wireless 2, men fokus er ikke så skarpt på Capella-højttalerne.

Astral Blue. (Foto: Triangle)

Alle klangfarverne i Bugge Wesseltofts JazzBazill kommer dog rigtig godt igennem i lydbilledet. Og højttalerne viser, at de har en upåklagelig rytmesans med en fast og veldefineret basdynamik.

Santanas seneste single, Rhode (kunstneren, ikke bandet), flyder af sted på et silkeagtigt tæppe af varme lyde. Og selv salige Frank Sinatras Live at the Sands lyder tæt og frisk gennem Capella-højttalerne.

Læs også TEST: Triangle Magellan Cello 40th Anniversary Franske Trianglé fejrer 40 år som højttalerproducent med den elegante Magellan Cello 40th Anniversary. Værdig til high-end-stemplet.

Højttalerens største styrke er, hvor god dynamikken i det store lydbillede faktisk er. Samtidig er dynamikken kontrolleret, og højttalerne kan tåle at spille højt. Selv om de måske ikke er så skarpt fokuserede som Dynaudio- eller KEF-højttalere, har de en vidunderlig åbenhed med drive, der lader dynamikken komme ud af højttaleren. Det bliver ikke kedeligt at spille musik med et par Capella’er, som faktisk har den egenskab, at de spiller lige så godt, som de ser ud.

(Foto: Triangle)
Læs videre
Exit mobile version