Efter mange år med store og små Bluetooth-højttalere er det endelig blevet tid til Marshalls første festhøjttaler. Og sikke en højttaler det er. Der er ikke mange festhøjttalere, der kombinerer et så kraftigt lydtryk med en så klar lyd. Der er i hvert fald ingen højttaler, der ser så rock’n roll-agtig ud som Marshall Bromley 750.
Højttaleren ligner tydeligvis en af Marshalls guitarforstærkere, og selvfølgelig kan man også tilslutte en guitar her. Eller en mikrofon. Eller begge dele på samme tid. Stikkene til XLR- og jack-stik findes under et gummibelagt dæksel på bagsiden.
Der er også et stereo RCA-stik til et keyboard, USB-C til kablet streaming og opladning af mobiltelefonen samt en minijack-indgang og -udgang til kablet tilslutning til en ekstra højttaler.
Det aftagelige batteri spiller i op til 40 timer på en enkelt opladning, og højttaleren kan tilsluttes lysnettet, hvis batteriet løber tør. Bare 20 minutters opladning giver dig fem timers spilletid, og det tager ca. 3,5 timer at oplade den fra tom til fuldt opladet.
Et praktisk udtrækkeligt håndtag og store hjul gør det nemt at flytte højttaleren, som vejer næsten 24 kg. Skylden for den høje vægt skal nok tilskrives alle de højttalerenheder, Marshall har proppet ind i Bromley 750.
To 25 cm basenheder, en foran og en bagpå, sørger for det massive bastryk. Højttaleren har mellemtone- og diskantenheder placeret på siderne, i toppen, foran og bagpå, hvilket giver stereolyd 360 grader rundt om højttaleren.
Marshall Bluetooth App
Der er selvfølgelig en app med grundlæggende højttalerkontrol, og her kan man vælge, hvilken funktion den lille M-mærkede knap på forsiden skal have. Der er dog ingen eq-indstillinger i app’en, og du kan ikke trådløst forbinde to højttalere i stereo, men højttaleren understøtter Auracast, så du kan streame musik til flere højttalere samtidig.
På forsiden har Bromley 750 drejeknapper til lydstyrke, bas og diskant og lydstyrke for tilsluttede instrumenter samt en drejeknap i midten. Yderst til højre er der en drejeknap, som ændrer lydens karakter. Drej den helt til venstre for at få en tør studielyd – Dynamic, og til højre for at få en stadionlyd med mere punch og klang – LOUD. Du kan tænde og slukke for alle LED’er med én knap og bruge M-knappen til at tænde f.eks. stroboskoplys, hvis du foretrækker det.
Massivt tryk
Med to 100W klasse D-forstærkermoduler til bassen, 2 x 50W til mellemtonen på siderne og 4 x 50W til diskanterne foran, bagpå og i toppen er det ikke underligt, at højttaleren spiller så højt.
Men det er mere mærkeligt, at den formår at lyde så klart og med så lidt forvrængning, når den spiller højt. Det er ikke helt normalt for en partyhøjttaler.
Marshall siger, at Bromley 750 er i stand til at nå et lydtrykniveau på 127 dB, og det lyder ikke bare sådan, det føles også sådan.
Når Khalids Out if Body strømmer ud af højttaleren, bliver du fristet til at skrue op for lyden. Lyden er varm og behagelig, den svier ikke i ørerne, og det er ikke nødvendigt at justere bas eller diskant. Men med Kungs og PNAU’s Light Me Up er jeg nødt til at dæmpe diskanten lidt, og når jeg samtidig skruer op for effektknappen til højre, bliver stuen forvandlet til en natklub. Bassen tordner ind i rummet, men er stram og kontrolleret på trods af det massive tryk. Sudan Archives hypnotiserende Come And Find You masserer de indre regioner, mens lydbilledet er klart fokuseret.
Joe Bonamassas guitar på There Must Be A Better World Somewhere lyder lidt skarp, hvis jeg har for meget effekt (læs klangfarve) på, men det kan jeg kompensere for ved at dreje knappen den modsatte vej.
Bromley 750 kan også håndtere langsom jazz. Klaverlyden gengives klart og tydeligt og er ikke så slank og spids som en Sony ULT Tower 9, men heller ikke så varm og fyldig som en JBL Ultimate. To af festhøjttalerne i samme klasse som Bromley 750. Det tætteste, du kommer på Marshall-højttalernes lydkvaliteter, er Soundboks 4, men den har hverken hjul eller belysning – og den har heller ikke Bromley 750’s ikoniske design.
