DALI SUB V-16 F

Massivt bas-attack

DALIs nye subwoofer-monster er egentlig bygget til at gengive lyden af jordskælv, bomber og granater i hjemmebiografen. Men den lyder også himmelsk med trommer og basguitar!

DALI SUB V 16 F hero

Foto: Dali

DALI er kendt som en højttalerproducent med stærke rødder i tokanals hi-fi, hvor modelserier som Kore og Epikore har styrket virksomhedens position på high-end-markedet. Men danskerne har ikke nødvendigvis været lige så berygtede for deres knogleknusende bas – endnu. Det skal Sub V-16 F lave om på!  

Med en massiv 16-tommers enhed, 1.500 watt forstærkereffekt og teknologi hentet fra flagskibshøjttalerne er dette det danske selskabs bud på den ultimative dybbas-oplevelse. 

V-16 F kan helt sikkert være med til at sætte Danmark ‘på landkortet’ for kræsne baselskere verden over. For magen til præcis, hurtig og samtidig massiv dybbas har vi sjældent hørt. Men man skal have seriøse intentioner, for at håndtere bas i denne skala er ikke bare spøg. Udover investeringer i god elektronik og potente øvrige højttalere kræver det også engleagtig tålmodighed fra både familien og hele nabolaget – lydniveauet er ikke for sarte sjæle! 

(Foto: Dali)

DALI SUB V-16 F

DALI hævder, at V-16 F er den mest kompromisløse subwoofer, de nogensinde har skabt – en model udviklet til at levere ekstrem ydelse, både teknologisk og lydmæssigt. Og det skulle også bare mangler, for med en pris på 37.000 kroner ligger den helt klart i det høje prislag for bas-maskiner!  

Den er som udgangspunkt rettet mod high-end hjemmebiograf og custom install-markedet, men den siges også at være hurtig og præcis nok til musikafspilning. 

DALI lægger da heller ikke skjul på, hvilke subwoofer-producenter de vil udfordre med V-16 F. High-end-markedet domineres af sværvægtere som Velodyne, SVS, REL og Bowers & Wilkins, men også norske Arendal Sound. Alle disse er kendt for deres rå og raffinerede basløsninger, så for at konkurrere med dem skal man byde på noget helt specielt. 

DALI V-16 F. (Foto: DALI )

Design

Designmæssigt er DALI SUB V-16 F en ret funktionel affære, og for de uindviede er det ikke let at gætte, at denne kasse koster 37.000 kroner. Et firkantet kabinet beklædt med sort træfiner og uden overflødige kosmetiske detaljer er, hvad man får – ingen pianolak eller fancy indpakning her.  

Med fire basporte og en brutal basenhed ser DALI SUB V-16F faktisk mere skræmmende end pæn ud. Dali har ikke engang vovet at udstyre subwooferen med et gitter, simpelthen fordi de ikke kunne finde et, der kunne modstå trykket og slaglængden fra 16-tommeren! Man fornemmer straks, at dette er et produkt, der mener det alvorligt.  

Alle basportene og kontrolpanelet er monteret foran, dette er for at gøre det nemt at indbygge V-16F i væggen sammen med andre skjulte højttalere, så kun fronten er synlig i rummet. Dybden er dog på 56 centimeter, så der skal være et dybt hulrum for at få plads til den. 

16 tommers CSS basenhed

Hjertet, eller rettere sagt lungerne, i konstruktionen er den 16 tommer store basenhed af aluminium. Her taler vi ikke om dobbelte enheder, der udligner hinandens dårligdomme, og heller ikke om en passiv slaveenhed. Alt fokus er på denne ene enhed, som får frie tøjler i et 90 liters basreflekskabinet.   

Til gengæld taler vi om en ekstremt kraftfuld enhed, hvor alene magneten vejer 15 kilo! Med en lineær vandring på ±16 mm og en maksimal slaglængde på hele 70 mm (peak-to-peak) er dette en enhed, der er skabt til at flytte seriøse mængder luft.  

Selve magneten er lavet af jern i stedet for det SMC-materiale, vi kender fra mange DALI-højttalere, men er stadig optimeret til lav induktans. Svingspolen er inspireret af Epikore-modellerne og er lavet af glasfiber for at eliminere elektromekanisk bremsning.  

Aluminiumsmembranen er udviklet internt hos DALI med betydelig hjælp fra det danske firma Purifi Audio, der har designet kantophænget. Dette er af typen CSS (Constant Surface Surround), som vi kender fra andre Dali-højttalere, og som er kendetegnet ved sine specielle riller.   

Fordelen ved ophænget er, at det opretholder det samme membranareal på både ‘indblæsnings- og udblæsningssiden’, hvilket hjælper med at opretholde et konstant lufttryk i kabinettet. Samtidig reducerer det resonanser fra membranen, hvilket resulterer i lavere forvrængning. Dali hævder, at V-16 F kan spille lineært op til 1.000 Hz, og at den derfor kan deles så højt som 200 Hz uden problemer.  

Forstærkeren er en UMAC klasse D-modul fra Pascal Audio i Danmark. Den yder 1.500 watt RMS (2.500 watt peak) og er designet specielt til subwooferbas, optimeret til kontinuerlig belastning i de lave frekvenser. Ifølge Dali findes der mange kraftige forstærkere på markedet, som ikke egner sig til at afspille lave basfrekvenser under 60 Hz. Og dem er der som bekendt mange af i LFE-kanalen. 

Enkel at sætte op

Ser man bort fra vægten på lidt over 55 kilo, er DALI SUB V-16 F relativt enkel at sætte op. Takket være basportene har man noget at tage fat i, men vi anbefaler, at man er to til at bære den og sætte den på plads.   

Lydsignalet kan tilsluttes via analog RCA eller XLR, og skulle du ønske at tilslutte en ekstra subwoofer, er det nemt at føre signalet videre til den næste. Herefter kan den første subwoofer defineres som ‘leder’, og alle indstillinger kan foretages herfra.  

DALI har designet subwooferen til at være et optimalt basreflekssystem med hele fire basporte, der er tunet til 18 Hz. Men hvis dit lytterum eller dine præferencer kræver det, medfølger der også portpropper og en separat lydindstilling til trykkammer. 

Kontrolpanelet på fronten giver adgang til alle indstillinger som lydniveau og lydtilstande. (Foto: Dali)

Brugervenlighed og funktioner

Kontrolpanelet giver adgang til en række justeringsmuligheder, og man kan vælge at køre et testsignal gennem subwooferen for at afsløre eventuelle problemfrekvenser og stående bølger i rummet. Den indbyggede DSP kan derefter bruges til at reducere niveauet ved præcis den frekvens (men kun den ene).  

Denne funktion kaldes Room Mode Attenuation, og derudover kan man også justere delefrekvens, fase, EQ-indstillinger og forsinkelse.  

DALI har dog valgt ikke at udstyre V-16F med mikrofon eller rumkorrektion – de anser dette for at være en opgave for en processor eller hjemmebiografforstærker i en mere avanceret opsætning – for eksempel ved hjælp af systemer som Dirac eller Audyssey.   

I en ren hi-fi-opsætning må man derfor stole på de manuelle kontroller, sine ører og eventuelt en decibelmåler. Det kan opleves som en ulempe for dem, der foretrækker, at subwooferen justerer sig selv automatisk.  

DALI fortæller, at de har valgt at prioritere den lavest mulige forsinkelse internt i subwooferen, så den skal fint kunne bruges i avancerede hjemmebiografløsninger uden faseproblemer. De har også gjort det muligt at tilslutte subwooferen til to forskellige anlæg på samme tid – så man kan bruge den i et dedikeret tokanals stereoanlæg ud over sin hjemmebiograf. 

DALI-subwooferens kontrolpanel byder på tre forudindstillede lydtilstande: Cinema, som er optimeret til LFE-lydeffekter, en mere neutral Music-tilstand til musik og Boost, som er en ren party-tilstand for maksimal power. Men uanset hvad du vælger, vil du næppe savne bastryk! 

Sub V-16 F har masser af indstillingsmuligheder: Analog RCA og XLR ind, samt XLR ud til subwoofer nummer 2. (Foto: Dali)

Lydkvalitet

Dybbas spiller en vigtig rolle i både musik og filmlyd, men det er også en krævende disciplin at få til at lyde rigtigt. For at man overhovedet skal kunne høre eller mærke de dybe frekvenser, har man brug for en højttaler, der kan flytte store mængder luft uden forvrængning. Den skal kunne spille højt med rigelig dynamisk overskud – og den skal kunne starte og stoppe i takt med musikken.  

Subwooferen skal også kunne udføre sit arbejde sømløst uden at forstyrre lyden fra de øvrige højttalere – ellers kan den gøre mere skade end gavn. 

Men når alt er på plads, får lyden bogstaveligt talt en ny dimension, der ændrer oplevelsen fra at lytte til næsten at ‘være der’. En ordentlig subwoofer kan stimulere sanserne på en måde, som selv de mest kraftfulde højttalere kan have svært ved at kopiere.  

Med dette in mente tilsluttede vi Dali Sub V-16 F i vores lytterum sammen med den nye og meget lovende Sigberg Audio Saranna. To aktive fuldfrekvente gulvhøjttalere (til en pris på knap 160.000 parret), der som udgangspunkt ikke har brug for hjælp til at trække dybbassen. Men du milde for en forbedring, da vi føjede Dali-subwooferen til anlægget!  

V-16 F formår at være næsten usynlig i lydbilledet – indtil man bemærker, at hele rummet ånder sammen med musikken. Lydbilledet vokser i størrelse og dybde, og når bassen sætter ind, fyldes rummet med en autoritet og et tryk, vi sjældent har oplevet magen til. Alt dette sker uden den tunge forsinkelse, der ofte følger i kølvandet af store subwoofere – her er dybbassen derimod præcis, kontant og perfekt integreret.  

Derudover er frekvensresponsen meget lineær, uden at den lader til at favorisere et bestemt basområde frem for et andet. Og det var kun efter, at vi havde placeret subwooferen i et hjørne og foretaget en simpel, grovjustering med EQ-kontrollerne. 

Med Fleetwood Macs Dreams fik vi et saftigt tryk og et varmt, fyldigt fundament i den øvre bas (40-120 Hz) med kontante trommer og dirrende basguitar, uden at bassen maskerede eller forsinkede rytmen i musikken. 

Sådanne indtryk er næppe nyt for dem, der allerede er fortrolige med, hvad en god subwoofer kan præstere, men Dali-sub’ens kombination af kraft og finesse er virkelig unik. 

For eksempel kan basguitaren på Bob Dylans Man in the Long Black Coat let virke lidt langsom, monoton og anonym, men her bliver den mere legende, med klarere toneskift, end vi er vant til at høre.  

Det er heller ikke ofte, at vi oplever en subwoofer, der kan følge med på tonerne i en heftig heavy metal-sang som Metallicas The God that Failed, men Dali-subwooferen rammer plet uden at sinke fremdriften. 

I de nævnte sange ligger hovedparten af tyngden i den øverste del af dybbassen, hvor V-16 F klarer sig mesterligt. Men dermed ikke være sagt, at den mangler krudt i den rigtige dybbas, tværtimod. Den har en kraftfuld, uudtømmelig power helt ned til 18-19 Hz.  

Jeg har selv en forkærlighed for nostalgisk sydstats-hiphop som UGK, No Limit og Three 6 Mafia med dybe synthbasrytmer og dristige tekster, der overgår det meste af det, der findes i musikverdenen. Men DALI taler helt klart samme sprog! Her er der virkelig tale om vulgære mængder dybbas af den slags, der giver massage i stoleryggen, får buksebenene til at blafre og kan fremkalde både adrenalin og festglæde. 

SUB V-16 F leverer en imponerende kraftfuld bas til både musik og hjemmebiograf. (Foto: DALI)

Filmlyd

Nu er DALI V-16 F jo grundlæggende skabt til at skabe liv og røre i filmsammenhæng, så naturligvis måtte vi også give den en ordentlig omgang tæv i vores hjemmebiograf sammen med vores Procella surroundhøjttalere. Men for at være mere præcis var det vel os og væggene, der fik en ordentlig overhaling! 

Da sandormen angriber i Dune: Part Two, troede vi bogstaveligt talt, at pudset ville rasle ned fra vægge og loft. Gulv og stolerygge rystede på en måde, der mindede om et jordskælv. Og da Tom Cruise passerede Mach 10 i Top Gun: Maverick, følte vi næsten et fysisk ubehag (men mest behag)!  

Alt imens stod Dali-subwooferen dér, urokkelig og tilsyneladende upåvirket, uden at give det mindste tegn på stress eller åndenød, ingen portstøj, forvrængning eller mekanisk støj – kun den klokkerene dybbas fra top til bund. 

Konkurrenter?

Der er bestemt ingen mangel på stærke konkurrenter i denne prisklasse, og desværre har vi ikke haft tid til at teste dem alle grundigt. Erfaringen viser dog, at DALI har skabt noget særligt med SUB V-16 F, og den fortjener absolut at blive nævnt i samme åndedrag som navne som Velodyne, SVS og REL.  

Med bas på dette niveau er der naturligvis nogle praktiske og økonomiske overvejelser, man skal have med i ligningen. Med en pris på 37.000 kroner ligger DALI SUB V-16 F i den øvre ende af prisklassen for subwoofere. Der findes helt sikkert endnu større subwoofere derude, der spiller endnu højere og dybere. Det ville også være en smal sag at købe to (eller fire!) subwoofere og sammenlagt opnå et endnu højere lydtryk. Men det er ikke nogen garanti for, at du opnår bedre lydkvalitet – Dali har virkelig ramt plet med lydkvaliteten på V-16 F.  

For at udnytte DALI SUB V-16 F’s fulde potentiale er der dog brug for et surround- eller stereoanlæg med solide kraftreserver. Et par små reolhøjttalere vil næppe kunne holde kadencen, heller ikke hvis man filtrerer den dybeste bas væk. Vi taler om store fronthøjttalere med rigelig forstærkereffekt. 

Det er også en god idé at have et dedikeret rum med dobbelte, lydisolerede vægge eller som et minimum have et godt forhold til resten af familien og naboerne i kvarteret. Og selvfølgelig skal bankkontoen have masser af muskler. Men så længe du kan sætte hak ved ‘Ja’ for disse kriterier, er der intet at betænke sig på. 

Læs videre
Exit mobile version