Som det vil være trofaste læsere bekendt, har DALI opdateret deres gamle high end-serie, Epicon, med teknologi, der er nedarvet fra flagskibet Kore.
Vi har allerede testet Epikore 11 og Epikore 9, og kommer nu til den næstmindste model i serien, Epikore 7.
Ligesom sine større brødre er DALI Epikore 7 en gulvhøjttaler, og selv om den er slank, kræver det stadig to mand at bakse de to 40 kg tunge højttalere på plads (og to højt bandende fragtmænd at få dem leveret til testerens anden sals lejlighed).
Ædelt blod
Imens de større modeller i serien prismæssigt befinder sig i de højeste luftlag, i ultra high end segmentet, er Epikore 7 ”kun” high end. Hvilket vil i praksis vil sige, at den koster mindre end de fleste familiebiler. Det er stadig en kostbar højttaler, som de færreste vil have råd til. Og den oser stadig af eksklusivitet fra yderst til inderst. Fra den højglanspolerede finish på det ovale kabinet og den tykke aluminiumsbaffel foran og til de solide messingterminaler på bagsiden.
Højttalerenhederne er naturligvis DALIs egen produktion, fremstillet i Nørager. Og slægtskabet med den gigantiske Kore er ikke kun i navnet. Diskantmodulet, der består af en 35 mm dome og et planmagnetisk båndelement, er præcis det samme som i flagskibet.
Bas/mellemtoneenhederne på syv tommer er udviklet specielt til Epikore, men de bruger stadig teknologi fra topmodellen i form af clarity cone-membraner og det ikke-ledende magnetmateriale SMC (i forbedret version), som bruges strategiske steder i magnetsystemet på enhederne. SMC medvirker til at nedbringe den magnetiske forvrængning drastisk.
Hvad er Clarity Cone?
Bas/mellemtoneenhederne har såkaldt Clarity Cone. Bag det hjemmelavede udtryk er en membran i DALI’s træfiber/papirmasse, der er presset i et særligt mønster. Udviklingsfolkene hos DALI opdagede, at opbrydninger og egensvingninger i højttalermembraner altid optræder i symmetriske mønstre – og dermed altid i et lige antal områder. Det pressede femtakkede mønster i membranen bryder og dæmper resonanserne.
SMC bruges også i spolekernerne i delefilteret. Delefilteret har i øvrigt kondensatorer fra tyske Mundorf. Basrefleksporten er såkaldt continuous flare, hvilket betyder, at den ikke er konventionelt rørformet, men har en blødt svungen afrunding i begge ender, der forhindrer turbulens.
De to bas/mellemtoneenheder dækker ikke samme frekvensområde. Begge spiller hele vejen ned til kabinettets nedre græsefrekvens på 35 Hz (- 3dB), men den nederste af de to afskæres ved 800 Hz, men den øverste deles ved 2,5 kHz, hvor domediskanten tager over. Planardiskanten dækker området fra 12,5 kHz og opefter.
Det er værd at bemærke, at der deles med ret bløde flanker, så enheder overlapper hinanden i brede frekvensbånd.
Opsætning
DALI Epikore 7 er en fuldvoksen gulvhøjttaler på 112 cm i højden, så den kræver sin plads i rummet. Også selv om den syner af mindre takket være det slanke kabinet. Højttaleren har fire ”udriggere” i form af metalben, der skrues fast på undersiden med unbrakobolte. Fire solide, justerbare spikes kan sikre et solidt greb i trægulvet. Eller man kan vælge en mindre gennemborende løsning ved at bruge de medfølgende magnetiske beskyttelsesskiver under de spidse spikes. Det viste sig lettere end ventet at flytte højttalerne rundt, da de kan drejes på stedet på beskyttelsesskiverne.
Med to basenheder og bagud vendte basrefleksporte har DALI Epikore 7 nemt ved at anslå rumresonanser i det dybe basområde. DALI anbefaler selv en afstand til bagvæggen på 35 til 120 cm, hvilket nok er i underkanten i forhold til at komme på helt sikker grund.
Rumkorrektion
Har man ikke en kæmpestor stue, kan rumkorrektion være redningen. Min NAD C 658 forforstærker har Dirac Live rumkorrektion. Der kan være grund til at spørge, om rumkorrektion, udført automatisk og med en mikrofon af samme type, der følger med selv billige surroundreceivere, vil gøre noget godt for high end-højttalere.
Det har den.
Ved siden af at rette frekvensgangen i basområdet op (og fjerne en mere end 10 dB høj pukkel ved ca. 30 Hz) kom der simpelthen mere ro og sammenhæng i lydbilledet. Det handler ikke om at sminke eller rette op på fejl eller mangler i højttalerne. Men ved at udbedre en del af rummets påvirkning, bliver det lettere at høre højttalernes kvaliteter.
Man skal dog have investeret i den fulde udgave af Dirac-rumkorrektionen. Basisudgaven, der følger gratis med en del apparater fra blandt andet NAD, virker kun op til 500 Hz, og det er ofte mere end svært at få det korrigerede basområde til at hænge sammen med resten.
Der er ingen billige smutveje
DALI Epikore 7 stiller krav til forstærkeren, som de bruges sammen med. Ikke fordi de er svære at drive. Faktisk er de med en impedans på 6 ohm uden voldsomme udsving og en følsomhed på 88 dB ret lette at drive. Men de giver mere, desto mere de får. Og de mindste detaljer kommer for dagen – hvis forstærkeren er i stand til at formidle dem.
Jeg bruger almindeligvis et forstærkersæt, bestående af førnævnte NAD C 658 forforstærker og en matchende C 298 effektforstærker med samme Purify Eigentakt-moduler som i de mere kostbare NAD M33-forstærker. De lød rigtig godt og gennemsigtigt. Men højttalerne stråler mere med andre forstærkere. Og har du lige en Hegel H600 eller en McIntosh MS9500 stående, er vejen til himlen åbnet. Der er med andre ord ikke nogen billig vej til high end, og skal elektronikken ikke være en flaskehals, bør du sætte et lignende beløb af til forstærkeren, som du gør til højttalerne.
Hvis du kun har vundet én gang i lotto, så start med at anskaffe højttalerne. Selv om de ikke vil yde deres maksimale, vil Epikore 7 få det bedste ud af den elektronik, der spændes foran dem. Sætter man omvendt en mellemgod højttaler efter en fantastisk forstærker, vil man undre sig over, hvorfor forstærkeren skal koste så meget, når den ikke gør en større forskel.

Lyden af DALI Epikore 7
Det er stort.
DALI Epikore 7 har selvfølgelig ikke den fysiske tyngde og overvældende magt, som Epikore 9 og Epikore 11 har. For slet ikke at nævne supersværvægteren Kore. Men i min stue på 25 kvadratmeter er den omtrent det største, der kan fungere lydmæssigt.
Og i modsætning til kompakthøjttalere, hvor lyden oftest beskrives i forhold til størrelsen, er det ikke nødvendigt med relativer her. Epikore 7 har evnen til at beherske rummet og spille i et (næsten) fuldt frekvensområde. Selv om Epikore på papiret ruller af nogle få hertz højere end sine større brødre, opleves ingen begrænsninger. Heller ikke en basdræber som Why so Serious fra Hans Zimmers soundtrack til ”The Dark Knight,” hvor en næsten subsonisk tone fylder rummet op.
Folkene på DALI har et næsten religiøst forhold til kompression – eller rettere sagt til at undgå kompression. Overalt i konstruktionen er der arbejdet på at fjerne alt, der kan bremse enhederne i at reagere på det indkommende signal.
Jeg har hørt højttalere, der lød endnu ”hurtigere” (de var dyre!), og hvor impulser fik en til at glippe med øjnene. Men de gjorde det ikke med samme ubekymrede lethed som Epikore 7.
Lydbilledet er bredt, dybt og højt. Hvad jeg sandelig også ville forvente. Og der er al den luft, man kan ønske.
Hos DALI betragter de mellemtoneområdet som det grundlæggende i en højttaler; det område, som man går ud fra, for så at udstrække frekvensområdet i begge retninger. Og DALI Epikore 7 gengiver menneskestemmer nøgent og rent. Netop afdøde Marianne Faithfulls arrede stemme i Pirate Jenny står så hævngerrigt tydeligt, at man få trang til at krybe i skjul. Samtidig med, at man kan opleve og nyde selv de mindste detaljer i orkesteret. Det er et nummer, jeg kender rigtig godt, men Epikore 7 finder detaljer og nuancer frem, jeg ikke før har hørt.
Dynamisk rækkevidde er der nok af. Min faste stresstest i form af Disturbeds udgave af Sound of Silence, hvor en blid spansk guitar let kan drukne i orkestercrescendoet, passeres med glans. Lige så vigtig er dog evnen til at gengive stilheden mellem tonerne i et stort orkester. Larm kan selv en billig festhøjttaler levere; stilhed midt i lydhavet er svært.
Konkurrenter
Når man er parat til at lægge halvanden hundrede tusind kroner på disken, får man en stor grad af valgfrihed. Da vi er et højttalerland, er nogle af de nærmeste konkurrenter selvfølgelig danske. Audiovector Trapeze Ri spiller med et smittende engagement, men har ikke helt samme elegance – fysisk, såvel som akustisk. Men det er en smagssag mellem lækkerier. Raidho X2t er bygget af eksotiske materialer og har en ekstrem opløsning, men ikke samme magt.
Konklusion
DALI Epikore 7 er en højttaler, der tiltvinger sig respekt med sin størrelse og sin statelighed, der utvetydigt signalerer high end. Heldigvis følger lydkvaliteten også finishen. Epikor 7 lyder først og fremmest rent, og den vil videreformidle den kvalitet, der måtte være i kildematerialet, såvel som i de andre led af afspillekæden. Ikke på en pågående og afslørende måde; musiklytningen er først og fremmest en fornøjelse. Men når den tekniske kvalitet er til stede, kommer den for dagen – og man sidder med et smørret grin og tænker ”Det var ligegodt sørens! Det her havde jeg ikke hørt før.”

Som en fuldvoksen gulvhøjttaler kan DALI Epikore 7 tage stuen i besiddelse på en måde, som en kompakthøjttaler ikke formår. Og den kan spille mere end højt og dybt nok til de fleste. På den måde kan den være et – stadig luksuriøst – kompromis til dem, der ikke har plads og budget til de virkelig store og kostbare modeller i Epikore-serien.

Læs videre med LB+
Tilbud - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 6 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer