Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Optoma HD91

Moderne teknologi

At man aldrig behøver at skifte pære, er bare én af fordelene ved LED-teknologien i Optoma HD91. Men projektoren har også sine ulemper.

Skrevet af / 18/03/2014 - 02:30
Optoma HD91
Geir Gråbein Nordby

Optoma HD91 har en lampeteknologi, der kan vise sig at være banebrydende. Det er en projektor med DLP-teknologi, men i stedet for en almindelig, hvid projektorlampe anvender den tre LED-pærer, der lyser henholdsvis rødt, grønt og blåt. Dermed undgår man det farvehjul, der sidder i andre DLP-projektorer, og dermed også den berygtede “regnbue-effekt”, der kan opstå i scener med meget kontrast på lærredet.

Hvor andre projektorer øger kontrastforholdet med en såkaldt dynamisk iris – en mekanisk lukker, der åbnes og lukkes i takt med lysindholdet i billedet, bruger Optoma simpelthen lamperne til dette. LED-lamper er faktisk meget hurtigere end typiske projektorlamper og kan derfor gøre det på egen hånd.

LED sluger også mindre energi, og HD91 bruger under halvdelen af, hvad Epson TW9200 og Sony HW55 gør, hvilket mindsker den indvendige varmeudvikling og forlænger komponenternes levetid, samtidig med at blæseren kan køre mere roligt. Og så skal vi ikke glemme lampens levetid, som er opgivet til at være 20.000 timer på fuld tryk, sammenlignet med 3.000-4.000 timer for Epson og Sony.

Optoma anvender såkaldt Pure Motion til at interpolere billederne for at få mere jævne bevægelser, og det fungerer også i 3D.

Brugervenlighed
Det første, der slår os, da projektoren skal stilles op, er hvor svært det er at finde drejeknapperne til linsevinkling (lens shift). Vi måtte til sidst ty til manualen for at finde de små knapper nederst til venstre under fronten.

Menusystemet er overskueligt nok, men projektoren reagerer trægt på kommandoer fra den lille fjernbetjening. Desuden forsvinder billedet i to sekunder, hver gang man hopper en linje i menuen. Irriterende. Der er ingen tilbageknap på fjernbetjeningen. I stedet bladrer man tilbage til den forrige menu med menuknappen.

Der er ikke meget egentlig blæserstøj, men til gengæld en svag, men hørbar højfrekvent brummen.

Lige ud af æsken
Lige ud af æsken er billedet ganske godt i Reference-farvetilstand, men hælder lidt mod grøn. Det er også overdrevet skarpt, hvilket skaber kunstige konturer i billedet. Man ser det især på sort rudemønster mod grå baggrund, hvor der er hvide kanter, som ikke burde være der. Her må man skrue lidt ned for skarpheden.

Selve farvebalancen virker okay lige ud af æsken, og med dynamisk sortniveau på første trin er der dybde i skyggerne, uden at det går for meget ud over højlysene. Lysstyrken kunne have været endnu bedre, men i et mørkt rum går det fint.

Optoma_3D-briller

Efter noget tid står det klart, at der er noget mærkeligt ved farverne. Først og fremmest er sekundærfarverne lyserød og turkis skæve. Dvs. lyserød ser næsten rød ud, mens turkis går over i blå, så et grønt hav ser mere blåt ud, end det burde.

Kalibrering
Noget af det kan ordnes i kalibreringen. Men farverummet er for stort til, hvad projektoren har headroom til at kunne kalibrere.

“Farverummet er helt uacceptabelt,” mener Gorm. “Projektoren er heller ikke lineær, når man sænker lysstyrken.”

Hvis man sænker lysstyrken, for at hvid ikke skal brænde ud, bliver blå undermættet og gør himlen mere grå. Projektoren klipper også det hvideste af gråtoneskalaen væk, så detaljerne i højlys brænder ud. F.eks. mangler der nuancer i hvide i skyer på himlen, og den lysende ring rundt om solen går i ét med selve solen, så den ser meget større ud, end den burde.

Projektoren viser sig at være meget vanskelig at kalibrere. Bl.a. går den fra at have 10 procent for meget grøn til 5 procent for lidt på ét drej.

“Farvespektret er bredt, men det er ikke korrekt i forhold til filmstandarden. Farverne er oversaturerede. Man skal kunne skrue sig til BT.709 (farvestandard for HDTV). Ellers kan man ikke se det, som instruktøren og post-production teamet har tænkt, at man skal se,” siger Gorm.

Billedkvalitet – kalibreret
Omsider, efter omfattende kalibrering, er Gorm nogenlunde tilfreds. Det er ikke lykkedes ham at få projektoren kalibreret helt rigtig, rent objektivt, men efter at have set en del materiale mener jeg dog, at billedkvaliteten er rigtig god. Billedet er meget skarpt, og der er god kontrast mellem skygger og højlys, hvilket giver en god fornemmelse af dybde, selv i almindelig 2D. Filmen Prometheus, der har mange mørke scener, bliver en rigtig god oplevelse med Optoma. Set i forhold til Epson og Sony er der et lille grønstik i billedet, men det lægger jeg ikke mærke til, når projektoren bruges alene.

Optoma har et skarpere billede end Epson, mens sort er mere sort – måske fordi jeg ikke helt får styr på Epsons mekanik for dynamisk sortniveau og ender med at lade det være. Optoma virker godt med dynamisk sort på det mest forsigtige niveau, selv om man må leve med, at den indimellem mister nogle detaljer i både skygger og højlys. Da forskerne er nede i det mørke tunnelsystem i Prometheus, er der mere kraft i billedet end med Epson, selv om detaljerne i de mørke grottevægge ikke er lige så synlige.

Optoma_HD91_SaturationSweep

Konklusion
Optoma HD91 har et skarpt billede lige ud af æsken. Farvebalancen er ikke optimal, men hælder lidt mod grøn. Det er dog til at leve med.

Subjektivt er billedkvaliteten god. Der er dog en del at vinde ved kalibrering, selv om projektoren ikke lader sig kalibrere helt præcist. Den har et for stort farverum til sin egen evne til at kalibrere, og farvebalancen er ikke ensartet ved alle

Lyd & Billede mener

Med tre LED-pærer har HD91 ikke den regnbue-effekt, der plager andre DLP-projektorer. Desuden er lampens levetid i praksis lige så lang som projektorens. Billedet er skarpt med god kontrast. Sekundærfarverne bliver aldrig helt rigtige, og farverummet er for stort til, at projektoren lader sig kalibrere helt. Desuden brænder detaljerne ud i højlys.

Også i denne test:

tre førsteklasses projektorer

Epson EH-TW9200W

Et trygt valg

Epson er den eneste projektor i testen, hvor kalibreringen kan gemmes i en hukommelse. Det giver tryghed, hvis der er børn i huset – eller andre, der kan lide at pille ved knapper.

Epsons projektor er blandt de bedste til at gengive bevægelse. Detaljeniveauet i skygger er godt, og projektoren er meget lysstærk. Desuden har den overskuelige menuer samt trådløs HDMI.
Farvetemperaturen er lidt ujævn over lærredet, så den aldrig lader sig kalibrere helt rigtigt. Billedet er ikke det skarpeste i klassen. Automatisk sortniveau går ud over farvetemperaturen og bør slås fra. Hvilket resulterer i lidt lysere skygger.
Læs hele testen

Sony VPL-HW55ES

Kongen af hjemmebiografen

Her er projektoren til dem, der vil have de fedeste hjemmebio-oplevelser. Meget bedre billede får man ikke.

Selv lige ud af æsken har Sony-projektoren klasseledende billedkvalitet. Billedet er lidt for skarpt og oversatureret, men efter kalibrering er det helt i top. Den sorteste sort og den hvideste hvid giver stor kontrast og højt detaljeniveau. Fabelagtig farvebalance og knivskarpt billede.
Menusystemet kunne være mere intuitivt. 3D-interpolation virker kun med 24 fps billedmateriale. 3D-briller kun med infrarødt signal (RF-system kan dog købes som ekstraudstyr).
Læs hele testen

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar

Det bedste Sony-køb?

Laserskarpt biografbillede

Knivskarp 8K OLED fra LG

Devialets første soundbar på testbænken

Nu kan du få Google TV på alle dine skærme

Lyd & Billede
Scroll to Top