Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Pioneer VSX-1131

Tryk på

Pioneer har fin funktionalitet og giver klar og kraftfuld lyd.

Skrevet af / 24/10/2016 - 05:00
Pioneer VSX-1131
Geir Gråbein Nordby

Pioneer VSX-1131 er en 7.1-receiver. Alligevel er der ni højttalerudgange, som er konfigureret således, at de bagerste surround-baghøjttalere og evt. Atmos-højttalerne kobles til hver sin udgang. Hvilket betyder, at du kan tilslutte både 7.1 og Atmos.

Har filmen Atmos-lydspor, kan du vælge 5.1.2 i opsætningsmenuen, mens du kan gå ind og sætte til 7.1, når du skal se film eller lytte til en musik-Blu-ray med 7.1-lyd. En bedre løsning, end hvad den ellers meget lignende Onkyo TX-NR656 har at byde på, men ikke lige så automatiseret som hos Yamaha.

Synes du, at selve tilslutningen er vanskelig, så er der en assistent i smartphone-app’en. Som er avanceret og har mange funktioner. Der findes også en separat iPad-app, som er mere overskuelig, da den udnytter den store overflade – den er kun et lille skridt efter Yamahas iPad-app.

Multirumsfunktion med FireConnect var ikke tilgængelig i testperioden sidst i august.

 

Lydkvalitet

Det er tryk på lyden, når Deadpool skydes op på lærredet i Ultra HD-opløsning. Med rumkalibreringen aktiveret er dialogerne klare og sprøde, og det brager løs, når der fyres krudt af. Atmos-lydbilledet breder sig sømløst over og omkring os. Rigtig godt.

Rumkalibreringen er blevet lidt enklere siden sidst. Nu kan man ikke længere vælge, hvilken slags EQ man ønsker – om man vil kalibrere alle højttalerne til at lyde helt neutralt, eller at de øvrige højttalere skal efterligne fronthøjttalerne. Nu er det helautomatisk EQ eller ingenting.

Til film fungerer det fint med automatisk kalibrering. Men til musik – især pop og rock eller anden musik med et meget mættet lydbillede – bliver det alt for spidst og sterilt. Så bør man slå EQ fra efter kalibrering, hvorefter musikken gengives fyldigt og kraftfuldt, og dialogerne på film bliver også mere fyldige i vores testrum.

Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer
Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer

Man bevarer ellers de andre parametre, som den automatiske opsætning har indstillet, såsom afstandskorrektion, volumen og delefrekvens. I den nyeste version er det desværre kun muligt at fastsætte en fælles delefrekvens for alle højttalerne. Vi ville gerne have sat den til 80 Hz på samtlige højttalere undtagen loftshøjttalerne, som kun går til 110 Hz.

 

Konklusion

Pioneer leverer lyden, som vi kender det: Klart, distinkt og med et godt attack. VSX-1131 blæser rigtig liv i hjemmebiografen og fungerer også fint med musik i både to og flere kanaler.

Den har ikke helt samme opløsning i overtonerne som Yamaha og Denon. Og vi er ikke så glade for den retning, de har valgt for autokalibreringen, hvor man ikke længere kan vælge imellem forskellige klangbalancer. Den EQ-balance, der bliver sat af kalibreringen, fungerer ikke specielt godt til musik i stereo, hvilket er lidt ærgerligt.

Lyd & Billede mener

Her er godt med tilslutningsmuligheder, og receiveren fungerer til dels fremragende til filmlyd og også fint til musik. Rumkorrektionen giver lidt spids lyd på musik i stereo. Skift mellem 5.1.2 Atmos og 7.1 med ekstra baghøjttalere skal gøres manuelt i opsætningsmenuen.

Også i denne test:

Fire surround-receivere

Yamaha RX-V781

Stadig kongen

Det ser ud til, at Yamaha for alvor har knækket hjembio-koden, da de endnu en gang stikker af fra feltet.

Her er mere overskud og kraft end hos de andre samt elegant gengivelse af både film og musik. Receiveren er også den mest gennemførte, hvad funktioner angår.
I skrivende stund er der stadig ikke understøttelse af Tidal og Apple Music i MusicCast-systemet. Skærmmenuen er ikke så simpel som på Denon.
Læs hele testen

Denon AVR-X2300W

Luftige toner

Denon går lidt mere forsigtigt til værks, men vinder på svævende overtoner og fin musikgengivelse. Desuden den mest brugervenlige skærmmenu.

Denon lyder blødt, varmt og behageligt med både film og musik. Det velprøvede Audyssey MultEQ XT er stadig et af markedets bedste rumkorrektionssystemer.
Nogle vil savne power. Kun syv højttalerudgange gør, at man ikke så let kan skifte mellem 7.1 og Dolby Atmos. Trådløs multirumsfunktion mangler, og pladespillerindgang ligeså.
Læs hele testen

Onkyo TX-NR656

Klar og åben lyd

Onkyo gør, hvad den skal, men har et par skønhedsfejl.

Lyden er både klar og energisk, og der er gode tilslutningsmuligheder. Rumkorrektion AccuEQ er blevet mere avanceret siden sidst.
Også Onkyo får en lige lovlig spids klang på musik af rumkorrektionen, og man kan ikke skifte mellem 5.1.2 Atmos og 7.1 uden at koble højttalerne om og omkalibrere.
Læs hele testen

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar

Det bedste Sony-køb?

Laserskarpt biografbillede

Knivskarp 8K OLED fra LG

Devialets første soundbar på testbænken

Nu kan du få Google TV på alle dine skærme

Lyd & Billede
Scroll to Top