Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Onkyo TX-NR656

Klar og åben lyd

Onkyo gør, hvad den skal, men har et par skønhedsfejl.

Skrevet af / 24/10/2016 - 05:00
Onkyo TX-NR656
Geir Gråbein Nordby

Efter at Onkyo og Pioneer har slået deres hjemmebio-produktion sammen, er lighederne mellem deres produkter blevet stadig mere mærkbar. TX-NR656 har samme chassis som Pioneer VSX-1131, selv om frontpladerne er forskellige, og tilslutningerne er noget anderledes.

For det første har Onkyo otte HDMI-indgange mod syv hos Pioneer. Derimod har Onkyo valgt samme højttalerudgang til højdekanaler og bagerste surround-kanaler. Hvilket betyder, at det er udelukket at koble et 7.1-system op og dertil et par Atmos-kanaler til de få gange, man ser film med sådan et lydspor. Det betyder, at hvis du vælger et Atmos-setup, har du ikke mulighed for at skifte til 7.1, når du skal se film uden Atmos. Hvilket er næsten altid.

Der, hvor Onkyo har en fordel i forhold Pioneer, er at man kan vælge at autokalibrere de øvrige højttalere efter fronthøjttalerne og lade sidstnævnte være. I vores setup giver det en mere fyldig og behagelig klangkarakter, end hvis man kalibrerer alle højttalerne til at lyde så lineært som muligt i rummet. Desuden kan AccuEQ sætte separate delefrekvenser til hvert højttalerpar, hvor Pioneer har kun en enkelt delefrekvens til hele systemet.

Med Onkyo tog det indimellem lidt lang tid at få billede igennem fra 4K UHD Blu-ray – længere end med Pioneer, der ellers har samme indmad. Hvad det skyldes, ved jeg ikke.

Heller ikke Onkyo var tilgængelig med multirumsfunktionen FireConnect i testperioden.

 

Lydkvalitet

Ikke overraskende lyder Onkyo meget ligesom Pioneer. Det vil sige klare og åbne dialoger og et stort, sammenhængende lydbillede. Tjubang-effekter lyder også rimelig heftigt, og Deadpool bliver i det hele taget en underholdende affære. Det kan lyde lidt stresset i det øvre register, når det bliver for hedt om ørerne – hverken Onkyo eller Pioneer har Yamahas overskud og ro over sig.

Jeg mener, at forgængeren TX-NR646 lød lidt mere dynamisk og levende end 656, men det er svært at hævde hårdnakket uden at have dem begge ved siden af hinanden.

Musik i stereo lyder helt fint, med god klarhed i lydbilledet. Men der mangler lidt liv, noget fart og tempo, og vi har hørt bedre løsning opad i overtonerne. I vores testrum foretrækker vi at slå AccuEQ fra på musik.

Syv HDMI-indgange på bagsiden (og én foran) burde være nok! Men vi er ikke så glade for, at Atmos og de bagerste surround-kanaler kobles til samme højttalerudgang. Foto: Onkyo
Syv HDMI-indgange på bagsiden (og én foran) burde være nok! Men vi er ikke så glade for, at Atmos og de bagerste surround-kanaler kobles til samme højttalerudgang. Foto: Onkyo

 

Konklusion

Onkyos receiver gør, hvad den skal – og lidt til – ved at levere et åbent og klart lydbillede med liv og dynamik nok til at lyde sejt på film.

Vi ville gerne have haft mulighed for nemt at skifte mellem Atmos og 7.1 uden at skulle koble højttalerne om, og billedet fra Ultra HD Blu-ray går ikke altid smertefrit igennem på vores testeksemplar.

Musik i stereo lyder okay, men ærgerligt, at vi ikke fik testet med FireConnect multirum.

Lyd & Billede mener

Lyden er både klar og energisk, og der er gode tilslutningsmuligheder. Rumkorrektion AccuEQ er blevet mere avanceret siden sidst. Også Onkyo får en lige lovlig spids klang på musik af rumkorrektionen, og man kan ikke skifte mellem 5.1.2 Atmos og 7.1 uden at koble højttalerne om og omkalibrere.

Også i denne test:

Fire surround-receivere

Yamaha RX-V781

Stadig kongen

Det ser ud til, at Yamaha for alvor har knækket hjembio-koden, da de endnu en gang stikker af fra feltet.

Her er mere overskud og kraft end hos de andre samt elegant gengivelse af både film og musik. Receiveren er også den mest gennemførte, hvad funktioner angår.
I skrivende stund er der stadig ikke understøttelse af Tidal og Apple Music i MusicCast-systemet. Skærmmenuen er ikke så simpel som på Denon.
Læs hele testen

Pioneer VSX-1131

Tryk på

Pioneer har fin funktionalitet og giver klar og kraftfuld lyd.

Her er godt med tilslutningsmuligheder, og receiveren fungerer til dels fremragende til filmlyd og også fint til musik.
Rumkorrektionen giver lidt spids lyd på musik i stereo. Skift mellem 5.1.2 Atmos og 7.1 med ekstra baghøjttalere skal gøres manuelt i opsætningsmenuen.
Læs hele testen

Denon AVR-X2300W

Luftige toner

Denon går lidt mere forsigtigt til værks, men vinder på svævende overtoner og fin musikgengivelse. Desuden den mest brugervenlige skærmmenu.

Denon lyder blødt, varmt og behageligt med både film og musik. Det velprøvede Audyssey MultEQ XT er stadig et af markedets bedste rumkorrektionssystemer.
Nogle vil savne power. Kun syv højttalerudgange gør, at man ikke så let kan skifte mellem 7.1 og Dolby Atmos. Trådløs multirumsfunktion mangler, og pladespillerindgang ligeså.
Læs hele testen

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar

Det bedste Sony-køb?

Laserskarpt biografbillede

Knivskarp 8K OLED fra LG

Devialets første soundbar på testbænken

Nu kan du få Google TV på alle dine skærme

Lyd & Billede
Scroll to Top