Sonys nye hjemmebiografprojektor koster 52.198 kroner. Den lover 2.200 lumen lysstyrke, ægte 4K-opløsning og en helt ny XR-processor, der endelig vil løse de HDR-problemer, som tidligere modeller har kæmpet med. Men holder den, hvad den lover?
Teknologien bag
Sony Bravia Projector 7, også kendt som VPL-XW5100ES, bruger Sonys SXRD-teknologi med ægte 4K-panelopløsning på 4.096 x 2.160 pixels. Sammen med overdådig optik (Advanced Crisp Focus) loves vi knivskarp billedgengivelse. De inderste linseelementer er i glas, de yderste i plast. Sony mener, at det giver et mere ensartet lys, end hvis hele linsen var lavet af glas.
Ligesom sin forgænger bruger Projector 7 en blå laser som lyskilde. 2.200 lumen i lysstyrke er solidt for en hjemmebiografprojektor med et sortniveau i denne klasse. Laseren er kviksølvfri og har en forventet levetid på 20.000 timer uden vedligeholdelse.
Den nye XR-processor
For første gang bruger XR-processoren nu dynamisk tonemapping til HDR-gengivelse, såkaldt XR Deep Black til dybere sortniveauer og skarpere 4K-opskalering med XR Clear Image. Den dækker 95 procent af DCI-P3-farverummet, så den lover spektakulære farver. Sony har kalibreret billedparametrene, så de matcher deres professionelle referenceskærme.
Gamere vil sætte pris på, at de to HDMI 2.1-porte understøtter 4K/120Hz med kun 12 millisekunders latenstid. Auto Low Latency Mode sikrer, at projektoren automatisk går i spiltilstand, når en konsol er tilsluttet.
Stille
Med sine 13 kg er Sony Bravia Projector 7 kompakt af en ægte 4K-projektor at være. Støjniveauet på kun 24 dB betyder, at du kan høre en knappenål falde.
I modsætning til JVC DLA-NZ500 har Sony ikke motoriseret optik. Al optikjustering er manuel. Det sparer penge, men gør installationen mere besværlig. Manuelt linseforskydning kan foretages med op til ±71 procent vertikalt og ±25 procent horisontalt.
Projektoren har ikke en linsehukommelse til at skifte mellem forskellige optikindstillinger. Men Sony har en digital løsning: Aspect Ratio Scaling giver dig mulighed for at skalere 16:9-indhold, så det passer til et cinemascope-lærred. Kompromisset er en reduktion i pixelopløsning.
Mødet med biografklassikeren
For at teste tog jeg projektoren med til en specialbutik med en kulsort biograf med to identiske lærreder. Forinden var begge projektorer blevet kalibreret af en specialist.
Testmaterialet veksler mellem Gemini Man i 4K 60 Hz og Christopher Nolans Oppenheimer. Med Sonys anbefalede HDR Tone Mapping Mode 3 til mørke rum er kontrasten rigtig god, men billedet er til den mørke side. Derfor valgte jeg Mode 2, som gør billedet lidt lysere på bekostning af en noget lavere kontrast.
I de første 20 minutter er der et let grønligt skær i billedet på Sony, endnu mere end på JVC. Det er ikke irriterende, men ved siden af en kalibreret projektor er det tydeligt. Efter opvarmning forsvinder det helt.
Sony har fuld kontrol over både lys og farver. Sort-hvide scener gengives med præcision og stor detaljegrad. Hver eneste lille detalje fremhæves med en autoritet, der er sjælden. De hurtige, glatte scener i Gemini Man er også meget livagtige, og porerne i Will Smiths ansigt er skræmmende realistiske.
Hård konkurrence
Sammenlignet med JVC-projektoren ved siden af er billedet overraskende ens i lyse scener. I mørkere scener er det dog tydeligt, at Sony-projektoren ikke er helt så kulsort. Billedet bliver lidt fladere, hvor JVC-billedet har mere dybde og tredimensionalitet.
Selv om Sony-projektoren har en meget god målbar kontrast, når laseren skifter mellem helt slukket/sort og fuld lysstyrke (on/off-kontrast), skal der ikke mere end én enkelt tændt pixel til på en ellers sort skærm, før kontrasten falder mærkbart. Dette har kendetegnet Sony-projektorer i et stykke tid nu, men det skal alligevel siges, at den oplevede kontrast er meget god. Blot ikke helt så god som hos JVC.
I en scene med flammer kan vi tydeligt se forskellen. På JVC-projektoren kan man se den røde glød fra flammerne, omgivet af sort. På Sony er det bare gråt. Det betyder ikke, at Sony gør et dårligt stykke arbejde – billedkvaliteten er stadig enestående. På papiret har Sony lidt højere lysstyrke, og i en mørk, men ikke kulsort stue, er forskellen i sortniveau knap nok mærkbar. Men i et kulsort rum bliver JVC’s overlegne kontrast tydelig.
