Få oplevelser slår følelsen af at sidde i en velafbalanceret hjemmebiograf, hvor alle højttalerne arbejder sammen om at skabe et sammenhængende lydbillede omkring dig. At opnå dette kræver fremragende lydbehandling og ikke mindst forstærkerkraft, og i Marantz AV 20 og AMP 20 får vi begge dele. Målet er ikke bare lyd, der kan høres, men en følelse af at være helt omsluttet af en lydoplevelse, hvor grænsen mellem film og virkelighed næsten er udvisket.
For dem, der har overvejet flagskibsduoen AV 10 og AMP 10, men synes, at prisen på over 105.000 kroner er for høj, kan AV 20 / AMP 20-kombinationen være et attraktivt alternativ. Med 13,4 kanaler i stedet for 15,4 og 12 forstærkerkanaler i stedet for 16 får du kvaliteten – og næsten mængden – til en lavere pris. Og sandheden er, at meget få af os nogensinde får brug for de ekstra kanaler. 13 højttalerkanaler plus fire separate subwoofere er mere end rigeligt til langt de fleste hjemmebiografopsætninger. Hvorfor betale for kapacitet, du ikke bruger?
Fleksibilitet i verdensklasse
AV 20 er hjertet i systemet. Det er et teknologisk kraftværk med 13,4 kanaler, hvilket betyder, at det kan drive fire separate subwooferkanaler. Her får du en processor, der håndterer alle moderne lydformater, herunder Dolby Atmos, DTS:X Pro, IMAX Enhanced og Auro-3D.
Ingen grund til at bekymre sig om fleksibilitet. Alle udgange er tilgængelige som både balancerede XLR og ubalancerede RCA. Det giver dig fuld frihed til at vælge din tilslutningsmetode baseret på kabellængde og personlige præferencer. Ved lange kabeltræk, især til subwoofere, er XLR-forbindelserne uvurderlige for at undgå støj og brummen.
AMP 20-effektforstærkeren har 12 kanaler, hver med en nominel effekt på 200 watt, når to kanaler drives samtidigt. Det burde være kraft nok til at drive selv de mest krævende højttaleropsætninger, og hvis du har passive subwoofere, kan den også arbejde med dem. Min erfaring er, at det er lidt stramt, så det kan være nødvendigt at bygge bro mellem nogle af kanalerne. Hvilket er nemt at gøre med denne.
AMP 20 er nemlig fuldt konfigurerbar. Der er kontakter på bagsiden for hvert kanalpar, så du kan vælge mellem normal drift, bridging (for dobbelt effekt) eller bi-amping (separate forstærkere til diskant og bas). Disse muligheder giver dig mulighed for at tilpasse strømfordelingen nøjagtigt til din højttaleropsætning. Men hvis du har disse behov, kan der stadig være brug for de ekstra kanaler i storebroderen AMP 10.
Rumkorrektion binder systemet sammen
Rumkorrektion er afgørende for optimal lydkvalitet, og AV 20 giver dig to førsteklasses muligheder. Den indbyggede Audyssey MultEQ XT32 gør et solidt stykke arbejde og er nem at bruge, men har begrænsede muligheder for at justere klangidealet. Med programmet Audyssey MultEQ-X (kræver licens) får du flere indstillingsmuligheder.
Men den bedste oplevelse er efter min mening med Dirac Live. Det kræver en separat licens, eventuelt også en Bass Control-licens til komplet styring af op til fire subwoofere, samt en MiniDSP UMIK-1-målemikrofon. Fordelen er en overlegen fasekorrektion, som skaber en perfekt integration mellem alle højttalere i systemet. Du kan endda tegne din egen målkurve for perfekt tonal balance.
Dirac kræver mere arbejde med PC-tilslutning og tager længere tid at sætte op, men resultatet er indsatsen værd. Den glidende overgang mellem front-, højde- og surroundkanaler skal opleves for at blive forstået.
Jeg ville dog ønske, at flere firmaer ville følge Onkyos eksempel og integrere en enklere version af Dirac direkte i processoren, hvor man også kunne bruge den medfølgende Audyssey-mikrofon.
Filmoplevelsen
Marantz-sættet er blevet testet både i testrummet med vores Procella THX Ultra-referencesystem og derhjemme med Miller & Kreisels InWall 150-serie. På arbejdet har vi 7.1.4, dvs. fire loftshøjttalere, mens jeg derhjemme har 7.2.2.
Filmen “Dune: Part II” har en scene, hvor Harkonnen-soldater jager Fremen i ørkenen. Marantz-sættet gengiver mesterligt den uhyggelige stilhed, når soldaterne bevæger sig gennem sandskyen. Hvert skridt, hver bevægelse er præcist placeret i lydbilledet, og når skuddene pludselig brager løs, flyver de gennem rummet med en overbevisende realisme, der får nakkehårene til at rejse sig.
“The Batman” viser en anden side med sit mørke, atmosfæriske Atmos-mix. Under den spektakulære biljagt med Pingvinen holder forstærkersættet styr på den øredøvende motorstøj, regndråberne, der rammer taget, og den lavfrekvente brummen fra motoren – alt sammen mens Hans Zimmers pulserende filmmusik tordner uden at miste definition. Dialogen forbliver tydelig selv i de mest kaotiske øjeblikke. Men det er i de mere stille scener, at systemet virkelig skinner.
Er der kræfter nok?
Hvis jeg skal sætte fingeren på noget, og ja, det gør jeg, så er det, at jeg ved, at Procella-systemet reagerer endnu bedre på endnu mere forstærkerkraft. Selvfølgelig er der mere kraft her end i nogle af de integrerede multikanalforstærkere fra Marantz og Denon, men jeg tror, at du vil få endnu mere dynamik ud af for eksempel Rotel RMB-1555 med 5×120 klasse AB watt. Du skal bruge to forstærkere for at komme i nærheden af det samme antal kanaler, men du vil stadig ende langt under prisen på en AMP 20.
Musik i surround
En af de største overraskelser ved AV 20 / AMP 20-kombinationen er, hvor vidunderligt forstærkerne håndterer musik i surround. 2L-udgivelsen “Tuvayhun” af Kim André Arnesen med Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene er en åbenbaring gennem dette system.
Dybe orgeltoner breder sig ud i rummet med en sjælden autoritet og præcision, mens de luftige soliststemmer svæver over lydbilledet med en ynde og sårbarhed, der giver gåsehud og en klump i halsen. Rummet er genskabt med stor realisme, og jeg føler mig flyttet ud af testrummet og ind i katedralen.
Glædelig stereomusik
Mange processorer og receivere skuffer, når det gælder ren stereogengivelse, men AV 20 og AMP 20 imponerer også her. Bachs “Toccata og Fuga” i d-mol stiller ekstreme krav til et system med sit komplekse samspil mellem forskellige stemmer og massive dynamiske udsving. Marantz-duoen håndterer mesterværket med overbevisning. Orgelpiberne fremstår med autoritet og præcision, bastonerne er dybe og kontrollerede, og de højere registre svæver frit i rummet med fremragende separation. Selvfølgelig er det ikke noget problem at finde en high-end stereoforstærker, der gør det endnu bedre – det skulle da bare mangle. Men pointen er, at hvor mange hjemmebiografsystemer afslører deres kompromiser, når det gælder stereomusik, skiller Marantz-systemet sig ud som en ægte multikunstner.
AMP 20 klarer også kraftige dynamiske udbrud i stereotilstand, men det er ikke dens største styrke. Det er en kunst at formidle de fineste nuancer i en pianissimo-passage lige så overbevisende som de største crescendoer, og selv om AMP 20 gør det rigtigt, er der mere magi at hente fra en integreret stereoforstærker til en fjerdedel af prisen i forhold til dette forstærkersæt.
Andre integrerede flagskibe
Med en samlet pris på 86.000 kroner placerer AV 20 / AMP 20 sig i high-end-segmentet. Det er dog naturligt at sammenligne den med Marantz’ dyreste integrerede Cinema 30 (ca. 35.000 kroner) og Denon AVC-A1H (ca. 55.000 kroner). Begge er integrerede forstærkere af høj kvalitet, og begge understøtter Dirac Live og leverer masser af kraft til en lang række kanaler.
Cinema 30 med sine 11,4 kanaler er en fremragende forstærker, som vil tilfredsstille de fleste hjemmebiografentusiaster. Den mangler dog XLR-forbindelser og har færre kanaler. For mange vil dette være mere end tilstrækkeligt, og prisen er betydeligt lavere. Lyden er ikke så finmasket og opløst som med forstærkersættet, og stereomusik håndteres ikke så overbevisende.
Denon AVC-A1H tilbyder 15,4 kanaler til en massiv 9.1.6 opsætning og har XLR-udgange til fire subwoofere. Den mangler dog balancerede forbindelser på alle andre kanaler; et separat forstærkersæt giver større fleksibilitet. På den anden side koster Denon næsten 30.000 kr. mindre end AV 20/AMP 20-kombinationen.
Lydmæssigt er alle tre muligheder helt i top, men AV 20/AMP 20 tilbyder lige det ekstra i form af kontrol, dynamik og detaljer. Den separate strømforsyning til processoren og effektforstærkeren giver renere lyd og bedre kontrol. Spørgsmålet er, om den subtile forbedring er den betydelige prisforskel værd.
Til en standard 7.1.4-konfiguration vil Cinema 30 være mere end tilstrækkelig for de fleste, mens Denon AVC-A1H vil være det oplagte valg for dem, der har brug for 15 kanaler. AV 20/AMP 20 er til den kompromisløse entusiast, der vil betale for det bedste.
