Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: JVC DLA-X55

Knivskarp kontrast

Med en smart skaleringsteknik og klasseledende sortniveau er JVC-projektoren et knivskarpt alternativ i high-end hjemmebiografen.

Skrevet af / 25/03/2013 - 04:01
JVC DLA-X55
Lasse Svendsen

Udvalget af seriøse projektorer har aldrig været bedre. Det har billedkvaliteten heller ikke. For hver ny generation får projektorerne bedre teknologi, som resulterer i bedre billedkvalitet. JVC er ikke nogen undtagelse. Deres DLA-projektorer har længe været blandt de bedste på sortniveau og skarphed, og med en speciel opskaleringsteknologi kaldet e-shift2 gør de et helhjertet forsøg på at give dig ekstrem opløsning, som du næppe har set magen til.

Samtidig er JVC’s varemærke – enestående kontrast, særligt i mørke partier, og fabelagtig optisk skarphed – bibeholdt på den nye generation.

Modellen, som kaldes DLA-X55, er i store træk lig de andre i serien, X35 uden e-shift2, X75 og X95, som er topmodellen. I X55 er farvekalibrering på plads, såkaldt CMS; en meget nyttig mulighed, som den billigere X35 ikke har.

Derfor er denne projektor på mange måder en slags gyldent kompromis i den nye serie fra JVC. Mekanisk set er de alle ens, med den samme motoriserede 2x zoomoptik, men med lidt forskellig opgivet kontrastværdi. De viser alle sammen 3D-video i fuld HD-opløsning, men e-shift2 teknologien tager X55 et hak videre sammenlignet med den billigere X35.

Sådan virker e-shift2
Her ligger den store nyhed i JVC-projektoren. Billedprocessoren arbejder lidt anderledes her, og JVC har udviklet e-shift2 med en helt ny optisk enhed og arbejder med at forbedre processeringen af opskalering i projektoren. For det er opskalering, vi taler om her, ikke ægte 4K-opløsning med billedpaneler, som leverer 3840 x 2160 billedpunkter, mod 1920 x 1080 punkter i almindelig HD-video.

JVC-e-shift

Dermed er det billede, projektoren viser på lærredet, ikke ægte 4K (også kaldet UHD, Ultra High Definition), men det er bestemt skarpere end fra JVC DLA-X70, som vi testede i 2012.

For antallet af billedpunkter fra projektorens tre LCoS-baserede paneler (Liquid Crystal on Silicon) er ikke højere end fuld HD’s 1920 x 1080, men e-shift2 teknikken narrer øjet til at tro noget andet. Detaljeskarpheden er heller ikke lige så ekstrem som fra Sony VPL-VW1000ES, der er en ægte 4K-projektor, men JVC har fået meget ud af deres eksklusive opskaleringsteknik.

Som man kan se af illustrationen, får processoren det indkommende videosignal i fuld 1080 HD. Så forskyder processoren hver pixel med 0,5 pixels afstand ved hjælp af en tolags optisk konstruktion, som fordobler antallet af pixels fra projektoren. Resultatet af det er i teorien otte megapixel på lærredet, men i praksis er detaljeskarpheden ikke helt i 4K-klassen.

Motoriseret optik
JVC har beholdt det rigtig gode motoriserede zoomobjektiv på X55. Man kan justere zoom, fokus samt horisontal og vertikal forskydning fra fjernbetjeningen. Og projektoren har indstillinger til pixeljustering, hvor man kan justere præcisionen mellem dem fra D-ILA panelerne med en sekstendedel pixels præcision. Således kan man eliminere konvergens fuldstændig og få klarere detaljegengivelse.

Processoren kan også huske objektivets position, som siden kan hentes frem fra hukommelsen med fjernbetjeningen. Vældig praktisk for brugere, som anvender anamorfiske forsatslinser for at få ægte bredformat på lærredet – 2,35:1 i højde/bredde-forhold. Akkurat som i biografen. JVC bruger ikke dynamisk blænde, kaldet iris, for at justere lysudbyttet og kontrasten fra objektivet, men man kan stille blænden manuelt i 16 trin.

Klasseledende sortniveau
Alle tilhængere af JVC’s næsten legendariske sortniveau kan ånde lettet op. Det kulsorte billede, som har stillet konkurrenterne i skyggen (sic!), er på plads. Men du kan alligevel se konturer, detaljer og ikke mindst rigeligt med kontrast i den sorte ende af spektret. Sort er der næppe nogen, der gør bedre, men det kræver sin mand. Det vil sige, det kræver sit rum. JVC-projektoren er ikke en, man klasker ned på IKEA-bordet i stuen. Hvis man skal have maksimalt udbytte af billedkvaliteten i X55, er der to ting, man skal gøre. For det første skal rummet være mørkt. Jo mørkere, jo bedre, ellers må man kompensere for, at billedet ændres i den mørke ende, når der er for meget lysrefleksion i rummet.

Det andet, der skal på plads, er kalibrering. Uden det er billedkvaliteten langtfra optimal. Farvebalancen i f.eks. Cinema-modus har et svagt rødstik, som giver fine rosetter på kinderne, mens Natural giver en varmere farvebalance. Ingen af dem er korrekte, men som det fremgår af kalibreringsrapporten fra Gorm Sørensen, bliver det meget bedre efter kalibrering af JVC-projektoren. Læs mere om kalibreringen af X55 på næste side.

I praksis er det først og fremmest sortniveauet og skarpheden, der overbeviser. Hvis man er blevet vant til den fænomenale dybde, som kontrasten i sort skaber, sammen med JVC-optikkens fremragende skarphed, er det vanskeligt at gå over til en anden projektor. Så må man leve med, at farvebalancen og gråskalaen ikke rammer 100 procent efter kalibrering. Men det er faktisk så tæt på for de fleste af os, at det ikke forringer oplevelsen af film.

jvc_back
Bakside

I åbningsscenen i den nye James Bond-film Skyfall kommer det eneste lys fra vinduerne. Her er JVC-projektoren fremragende. Den fantastiske grundkontrast giver et spillevende og virkelighedsnært billede af den mørke korridor. Når Bonds ansigt pludselig dukker frem i lyset, er kontrastgraderingen til at tabe kæben over. For ikke at tale om skarpheden, som er ekstremt høj.

For mit eget vedkommende tænker jeg ikke meget over forskellene mellem Sonys HW50 og JVC X55, når jeg sidder og ser film på X55. Hvis det var muligt, ville jeg gerne have haft sortniveauet og optikken fra JVC og farvebalancen fra Sony-projektoren, men man kan ikke få i både pose og sæk i denne prisklasse.

Ingen af dem er perfekte på bevægelseskontrol, og JVC’s Clear Motion Drive (CMD), som bruger interpolering (lægger information til mellem hver billedramme), kan fungere godt på sportsudsendelser med hurtige bevægelser og meget panorering. Selv foretrak jeg at have CMD slået fra, fordi det gav mig en smule skarpere billeder.

Skarpheden er fænomenal, men det ser altså ikke ud som 4K-opløsning i virkeligheden, og efter min mening er der ikke meget bedre detaljeskarphed på X55 kontra HW50. Jeg kan ikke sige, at jeg oplevede, at 3D-afspilning blev væsentlig bedre på X55 end på forgængeren fra JVC. 3D-visningen på film som Resident Evil: Retribution er stadig god. Der er meget lidt crosstalk, og det viser, at noget er forbedret på X55, og dybdevirkningen er rigtig god, men det er ikke klasseledende 3D-kvalitet her. F.eks. hakker billedet ofte på panoreringer i 3D, meget mere end på HW50.

Konklusion
Personligt er jeg fan af JVC’s projektorer, og da jeg ikke er så optaget af 3D, kunne jeg leve længe og godt med X55. Projektorens fremragende grundkontrast og sortniveau er der ingen, der gør bedre i denne klasse, og det sætter sit klare præg på filmoplevelsen. Den optiske skarphed, det motoriserede zoomobjektiv og de omfattende justeringsmuligheder gør X55 til en oplagt kandidat i den seriøse hjemmebiograf.

At farvegengivelsen ikke helt matcher Sonys HW50, og at prisen er 10.000 kroner højere, uden at der følger 3D-briller med, taler desværre ikke til JVC-projektorens fordel. Men det betyder ikke alverden for de mange, som er tilhængere af JVC-projektorens styrker. På de områder er den uslåelig.

Kalibrering af JVC DLA-X55

Udfordrende kalibreringsproces

Kalibreringen af X55 er en lang og vanskelig opgave, men det er absolut værd at tage sig tid til at gøre det ordentligt.

Av. Gorm Sørensen

Ved pressemødet om den nye serie projektorer fra JVC indrømmer den tekniske chef for Europa visse problemer med kalibreringssystemet i tidligere modelserier – problemer, der har gjort det næsten umuligt at kalibrere enkelte af disse i forhold til gældende standard (BT709). Når grundkalibreringen fra fabrik samtidig er langt under standard, så har enkelte kunder bare måttet acceptere disse afvigelser, da kalibreringssystemet ikke har haft headroom nok til at kunne korrigere for fejlene.

Det skulle være adresseret i seneste serie, og vi ser straks, at grundkalibreringen er noget bedre på årets model. Ikke på niveau med f.eks. Sony, men alligevel et skridt i den rigtige retning.

Avanceret
At JVC tilbyder markedets mest avancerede system til farve- og gråskalakalibrering, er en underdrivelse. Deres gammakontroller har så mange muligheder, at de fleste, som forsøger sig med det, roder projektorens gråskala til. Skal vi komme med et tip her, så er det at kalibrere gråskalaen via RGB gain og bias, og ikke rode med farver i gammakontrollen. Brug hellere systemet til at korrigere gamma (altså hvid/sort), for det behøves på disse projektorer. Lidt mærkeligt egentlig, at JVC er så totalt overlegne på sortniveau og dynamik i mørke scener, men ikke har en eneste forhåndskalibreret gamma, som er i nærheden af gældende standard. Dette til trods for, at der er et utroligt udvalg af gammamodi at vælge blandt.

Farvehåndteringssystemet (CMS) til JVC påvirker ikke farverne lineært, så store ændringer er heller ikke at anbefale. Find hellere et præfabrikeret farverum, som er tæt nok på BT709, ret lysstyrken op på farvekanalerne, og lev med, at der er en ubetydelig afvigelse i x- og y-koordinaterne.

Kalibreringsresultat
Som vi kan se i målerapporten, er den forhåndskalibrerede gråskala ikke specielt lineær (RGB balance). Farvetemperaturen er korrekt i de mørkeste områder, men der mangler lidt blåt, når vi bevæger os over mod lysere områder. Ved fuld lysstyrke i hvid har vi omkring 8 procent for lav intensitet i blå. Det betyder, at i alle lyse scener vil hvid trække noget mod gul, og især hudtoner får en overvægt af gult. Samtidig var rød og gul kraftigt overmættet (CIE), hvilket resulterer i, at hudtoner ikke opleves som specielt troværdige.

Efter kalibrering er gammaresponsen tilpasset testrummet, så vi opnåede det bedst mulige udbytte af projektorens enorme kontrast i mørke scener. Desuden har vi fået en farvegengivelse, der opleves som troværdig.

 

Gråskala-og-gamma-før-kalibrering
Gråskala og gamma før kalibrering

 

Gråskala-og-gamma-etter-kalibrering
Gråskala og gamma etter kalibrering
Fargerom---CIE-kart-før-kalibrering
Fargerom – CIE kart før kalibrering
Fargerom---CIE-kart-etter-kalibrering
Fargerom – CIE kart etter kalibrering

Lyd & Billede mener

Ekstrem skarphed Meget dybt sortniveau Motoriseret optik Afvigelse i farvebalance Hakkende 3D-bevægelser 3D-briller koster ekstra

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar

Det bedste Sony-køb?

Laserskarpt biografbillede

Knivskarp 8K OLED fra LG

Devialets første soundbar på testbænken

Nu kan du få Google TV på alle dine skærme

Scroll to Top