Volvo EX90

Studielyd på hjul

Hvem skulle have troet, at lydanlægget i en Volvo kunne flytte dig fra studie til koncert med et enkelt tryk med fingeren.

Volvo AbbeyRoad.0043

(Foto: James Robinson)

Du godeste! Min krop ryster, og jeg kan ikke se klart. Uanset hvad jeg gør, forsvinder den øredøvende lyd af Thåström ikke. En fejl sørger for, at musikken ikke stopper, når jeg trykker på mute-knappen, først efter flere forsøg bliver der stille. Det snurrer i hovedet.

Men det er min egen skyld. Systemet i Volvo EX90 er vanvittigt godt. Især når du spiller højt. Lydens klarhed, tryk og dynamik overgår let den udsøgte kørekomfort i den store SUV. Som på det tidspunkt, hvor jeg kørte den, havde et par små softwarefejl, som Volvo siger, at de løser løbende.

Men tilbage til anlægget. Ikke overraskende er det næsten identisk med det system, du kan få i en Polestar 3, som deler platform med Volvo EX90.

Læs også TEST: Bowers & Wilkins 3D Surround Sound for Polestar 3 Med Dolby Atmos bliver Polestar 3 en koncertsal på hjul.

Volvo har flyttet lidt rundt på højttalerne og tilføjet et par større 10 cm Continuum-enheder foran (8 cm i Polestar 3), men ellers er resten det samme Bowers & Wilkins-system, som vi kender fra Polestar 3. Og det er i forvejen et fantastisk lydsystem. Men der er en ikke ubetydelig forskel, som absolut er værd at nævne. Mens B&W-systemet i Polestar 3 kun er en del af Plus-pakken, kan du erstatte Bose-systemet med B&W-systemet til den halve pris i en Volvo EX90.

(Foto: Lasse Svendsen)

Ligesom i Polestar 3 har EX90’s system hele 1.610 W effekt fordelt på 25 højttalere, herunder fire hovedstøttehøjttalere foran, 3D-loftshøjttalere og højttalere på bagerste række samt en 25 cm subwoofer i bunden.

Anlægget, der i Volvos konfigurator kaldes Bowers & Wilkins Hi-Fi lydsystem, koster ikke mere, end et 65” TV og en god soundbar, eller et par gode stereohøjttalere fra B&W og en Hegel-forstærker gør. Men hold da op, det her anlæg overgår det meste, vi har hørt i en bil.

Kort om Volvo EX90:

(Foto: James Robinson)

Abbey Road mode

Det omfatter Naim til Bentley og Burmester til Porsche, men B&W-systemet i EX90 (og Polestar 3) har et lille es i ærmet: Abbey Road Studios-tilstand.

Det er en separat indstilling i lydmenuen på skærmen, som giver dig adgang med pegefingeren til Abbey Road Studios mixerpult. Indspilningsstudiet er mest berømt for at være The Beatles’ og producer George Martins arbejdsplads, og man kan se det indefra i dokumentarfilmen Get Back på Apple TV og Disney+.

Ideen bag Abbey Road Studios-tilstanden er, at du kan genskabe den samme lyd, som da Beatles indspillede Get Back eller Pink Floyds Dark Side of the Moon.

Denne mixerpult er genskabt i Volvo EX90. (Foto: James Robinson)

Lydteknikerne fra Abbey Road Studios har været involveret i udviklingen, og de har skabt fire forprogrammerede lydindstillinger, som er tilgængelige i lydmenuen på skærmen. Der er også en Producer Mode, som viser et billede af mixerpulten i studie 2 Abbey Road.

Med fingeren på skærmen kan du selv forvandle systemets lyd og problemfrit tilføje mere klang og dybde og skabe en fornemmelse af koncertsal eller gøre lydbilledet lysere. Ligesom hvis du var midt i en optagelse i studiet.

Selvom B&W-systemet er næsten identisk med systemet i Polestar 3, er det skræddersyet til EX90, men du vil genkende den samme Nautilus-diskant og den sølvfarvede Continuum-mellemtone bag stålgitteret i dørene.

(Foto: Lasse Svendsen)

Du kan justere balancen i lyden med en equalizer, og B&W-systemet understøtter Dolby Atmos-surroundlyd fra både Apple Music og Tidal, og som i Polestar 3 bruges Dirac Unison til at optimere lydbilledet.

Så godt at du ikke vil forlade bilen

Før jeg kørte en EX90 med B&W-systemet og Abbey Road-tilstand, kørte jeg en EX90 med standard Bose-systemet. Det er slet ikke noget dårligt system. Bose har omhyggeligt placeret 14 højttalerenheder i kabinen, og systemet, der kaldes Premium Bose system, indeholder Bose-teknologi som Centrepoint 360 surround, SurroundStage, AudioPilot og BassSync. Du har med andre ord flere muligheder for at tilpasse lydbilledet til din egen smag.

Samme bil, bare med anlæg fra Bose. (Foto: Lasse Svendsen)

Med Tidal-app’en fra Google Store installeret på skærmen spiller Bose-systemet højt og tydeligt. Der er mere end nok bas her, og selv dem, der elsker at spille højt, vil blive begejstrede for Bose-systemet i EX90.

Det når alligevel ikke B&W-anlægget til knæene, når det gælder dynamik og klarhed. Uden at røre en eneste lydindstilling er lydbilledet enormt, og bassen på Santana og Steve Winwoods version af A Whiter Shade of Pale svinger enormt. Et lydspor, der kan sænke ethvert systems ambitioner om at begejstre lytteren. Men her er lyden pulserende og energisk, og der er ikke en eneste tone, der skærer i ørerne, når man spiller højt.

Ved omhyggeligt at justere balancen i lyden med systemets 9-bånds eq var jeg i stand til at løfte den lave bas en smule og samtidig trække den øvre mellemtone lidt længere frem i lydbilledet.

(Foto: Lasse Svendsen)

 

Det gav Steve Wilsons remix af A-HA’s Take On Me i Dolby Atmos mere nærvær, og Morten Harkets vokal og Magne Furuholmens synths kom bedre igennem.

Selvfølgelig skulle jeg spille både Beatles og Pink Floyd i Abbey Road Studios-tilstand, og det var en særlig oplevelse. Med min finger kunne jeg trække lyden op, så den måske lignede den improviserede koncert, Beatles havde på taget af Apple Corps-bygningen i Savile Row 3 i 1969, som var deres sidste liveoptræden.

Producer Mode. (Foto: Lasse Svendsen)

Omvendt kunne jeg spille de samme numre i studietilstand og få en følelse af at være blandt publikum i Abbey Road Studios, mens musikken spillede. Lidt underligt og mærkeligt på samme tid, men meget cool.

Pink Floyds Dark Side of the Moon fungerede bedst, da jeg tilføjede mere lyd, dvs. flyttede fingeren op på skærmen i producer mode og lidt til højre mod en moderne lyd. Så fik jeg et lydbillede i bilen, som lød, som om alle højttalerne var placeret et godt stykke væk, i et kæmpe lydbillede med ekstremt levende dynamik.

Ganske fantastisk faktisk.

Dette er et godt sted at lytte til musik. (Foto: Lasse Svendsen)
Læs videre
Exit mobile version