Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Sonos Era 300

Nye takter fra Sonos

Vi har haft årets måske mest hypede højttaler på testbordet. Sonos Era 300 repræsenterer en ny bølge indenfor 3D-musikafspilning, med en lyd som kan fremkalde alt fra gåsehud til brækfornemmelser...

Skrevet af / 27/03/2023 - 15:00
Sonos Era 300
Audun Hage

Sonos er ikke en af de producenter, der smider dusinvis af nye produkter på markedet hvert år, men når der kommer noget nyt, er det som regel ganske gennemtænkt og velfungerende. De er sjældent først ude med det nyeste, men nogle af produkterne ender alligevel med at sætte standarden i deres klasse. I den forstand minder Sonos måske lidt om Apple.

Den nye højttaler Era 300 er ret interessant i den forbindelse. Med muligheden for at afspille 3D-surroundlyd – også kendt som immersive eller spatial audio – er dette på mange måder en direkte konkurrent til Apples egne Homepod-højttalere.

Nu er Sonos gået sammen med Apple for at bringe Spatial Audio til masserne. Era 300 er den første stand-alone højttaler udover Homepod, som får adgang til musik i Dolby Atmos-format fra streamingtjenesten Apple Music.

Vi lærte kun lige i skyndingen Era 300 at kende under lanceringen i København, men nu har vi haft højttalerne til test i en længere periode. Vi kan afsløre, at en enkelt Era 300-højttaler lyder aldeles fremragende, mens to højttalere giver en ekstraordinær lydoplevelse, som kan få selv ihærdige hi-fi-entusiaster til at hæve et øjenbryn eller to.

For sjældent har udtrykket “stor lyd fra en lille højttaler” været mere passende.

Læs også HomePod er det nye anlæg Den større HomePod-højttaler er virkelig engagerende at lytte til, når den ikke lytter til dig.

Sonos Era 300

Med højttalerenheder både foran, på toppen og på begge sider, har Era 300 stort set samme struktur som en moderne soundbar, men passet ind i et mere kompakt format. Højttaleren kan spille alene eller tilsluttet i stereopar. Formålet er at gengive musik i surround-format, og eventuelt også filmlyd.

Era 300 kan også bruges som baghøjttaler i et større surround-system, i kombination med Arc og Beam soundbars. Så vil du kunne opnå et surround-anlæg med op til 7.1.4 kanaler. Mange Sonos-brugere har efterspurgt en sådan højttaler. I denne del af testen fokuserer vi dog mest på musikdelen.

Kabinettet er lavet af genbrugsplast, med en særegen «timeglass-form», som indsnævres i midten, for at give højttalerenhederne den ønskede vinkel. (Foto: Sonos)

Spatial Audio: Fremtidens musikformat?

Mens vi i mange år har været vant til at høre film med surroundlyd i biografer og hjemmebiografer, har musikken for det meste holdt sig til stereo. Men 3D-surroundlyd er nu for alvor også begyndt at få fodfæste indenfor musikbranchen.

Spatial Audio (spatial/rumtilpasset lyd) – eller immersive audio, som det hedder på fagsproget – handler om musik, der er optaget eller remixet i surround-format, så resultatet er en større og “mere rumlig” lydoplevelse. Det er skræddersyet til at udnytte mulighederne i moderne højttalere og hovedtelefoner.

Norske Morten Lindberg fra musikselskabet 2L/Lindberg Lyd har produceret immersive audio indspilninger i en årrække, og til og med vundet en Grammy for det.

Lindberg fortæller at Dolby Atmos i øjeblikket er det mest udbredte surround sound-format, og bruges af blandt andre Tidal, Amazon og Apple Music i deres Spatial Audio-kataloger. Spotify er et skridt bagud, men skynder sig langsomt for at indhente det.

Morten Lindberg 2L studio (2) Morten Lindberg 2L studio Morten Lindberg 2L studio (3)
<
>
- Musik produceret i Immersive audio åbner helt andre kreative muligheder end stereo, siger Morten Lindberg fra norske 2L. Lindberg har vundet Grammy-priser og utallige nomineringer for sine udgivelser. (Foto: Audun Hage)

Kort sagt – dette er et spændende nyt område, hvor både musikindustrien og tech-giganter som Apple, vil have deres del af kagen. Men før Spatial Audio kan blive en kommerciel succes, kræves der indhold.

Der udgives i øjeblikket en masse ny musik i surround, blandt andet kendte nordiske kunstnere som Astrid S og Lukas Graham. Flere af de store pladeselskaber er i gang med at remixe bagkataloget i det nye format, og Sonos er altså blandt de første højttalere, der kan udnytte dette fuldt ud.

Era 300 er tætpakket med i alt seks høyttalerenheder – fire diskanter og to bas/mellemtoner – som sender lyden forover, opover og til siderne. (Foto: Sonos)

Era 300: Opsætning og tilslutninger

Højttalerne er nemme at finde og sætte op via Sonos-appen, hvor du også kan finde næsten alle de populære musikstreamingtjenester. Her kan du tilføje højttaleren til et specifikt rum og parre den med andre Sonos-højttalere. Til stereo- eller surround-brug har du brug for endnu en identisk Era 300-højttaler.

Udover Wi-FI og Airplay har Era 300 også Bluetooth-forbindelse og USB-C. Du kan også tilslutte din pladespiller, men så skal du bruge en Sonos Line-in adapter, som sælges separat.

Hvad Era 300 dog mangler, er en separat HDMI-indgang til TV-lyden, og det er heller ikke muligt at overføre TV-surroundlyd fra et Apple TV, som man kan gøre med Homepod. Ønsker du fuld hjemmebiograflyd med Dolby Atmos, skal du derfor have en kompatibel Sonos soundbar.

Kan bruge lidt pusterum

Era 300 er nem at placere, så længe man tager højde for, at højttalerne skal have lidt luft omkring sig. Ifølge Sonos skal den have mindst 60 centimeters afstand i toppen og 20 centimeter ved siderne, for at enhederne fungerer efter hensigten. Det ville derfor være dumt at stille den på bogreolen. Og hvis højttalerne skal hænge tæt på loftet, anbefaler Sonos, at de vendes på hovedet, så de øverste enheder peger nedad.

Appen er enkel og overskuelig at bruge, selv om det kan være irriterende at skulle afbryde musikken hver gang højttalerne eller systemet får en softwareopdatering. Men når alt er sat op ordentligt, fungerer det som regel uden problemer. (Foto: Sonos)

Indbygget Trueplay

Efter du har fundet den ønskede placering, er det en god idé at køre Trueplay, som er Sonos’ egen rumkorrektion. Højttalerne udsender så testsignaler, der måler frekvensgangen i rummet.

Nyt i Era-serien er, at du kan bruge højttalernes indbyggede mikrofoner til Trueplay. Man er derfor ikke afhængig af at vifte en iPhone rundt i lokalet, for at udføre en akustisk rumtilpasning. Selvom dette dog stadig anbefales for at få den absolut bedste kalibrering.

Efter højttaleren er blevet justeret, har du stadig mulighed for at bruge tonekontroller til bas/diskant, og slå loudness til og fra. Vi kunne godt ønske os en mere avanceret equalizer, eller flere lydtilstande at vælge imellem. Men nogle gange kan det være lige så godt at lade kontrollerne være, og bare lytte til musikken.

Foto: Sonos

Lydkvalitet med én Era 300

Så hvordan lyder det i praksis? Vi stiftede først bekendtskab med Era 300 under en lyttedemo i København, men det var en komprimeret session med nogle enkelte sange i et ukendt rum. Vi har nu haft chancen for at lege med højttalerne på hjemmebane, i flere forskellige lytterum. Og lad os starte med at sige, at Era 300 fandt sig godt til rette!

Era 300 skaber en stor, luftig og fyldig lyd, der umiddelbart er nem at holde af. Lyden kan i første omgang virke lidt diffus, idet den ikke ser ud til at komme så meget direkte fra højttaleren, men mere fra omgivelserne. Måden lyden fylder rummet på, kan være ret fascinerende.

Lydbalancen er neutral, uden forstyrrende støj. Vi er især imponerede over diskanten, som er meget luftig og fint opløst – et klart skridt op i forhold til, hvad vi tidligere har hørt fra Sonos-højttalere som One og Five. Stemmer og instrumenter kommer godt igennem. Mellemtonen er på den neutrale side, men måske en smule tynd.

Basgengivelsen er virkelig fantastisk: Sonos har ikke bukket under for fristelsen til at gøre den for svulstig og overdrevet. I stedet får vi en fast og fin, rytmisk præcis bas, som straks får os til at trampe med på takten. Og den kan spille pænt højt uden at virke anstrengt. Som de fleste andre højttalere har den også godt af lidt ekko fra de omkringliggende vægge, som er med til at forstærke bassen.

To Era 300’er med rumtilpasset lyd – wow!

En enkelt Era 300 fungerer fint til baggrundsmusik, men det er når vi tilslutter en ekstra Era 300 ved siden af, at der begynder at ske ting og sager.

Hvis du er typen, der foretrækker aktiv lytning, er det bestemt værd at gå efter to, og placere dem symmetrisk, ligesom du ville gøre med almindelige stereohøjttalere.

Med denne konfiguration har du i praksis to Dolby Atmos kompatible højttalere, som deler opgaverne med at sprede lyden opad og til siderne, samtidig med at du får et “fantom” centerbillede mellem højttalerne. Og det lyder simpelthen super-råt!

Musik produceret i surround åbner helt andre kreative muligheder end stereo. Studieteknikerne kan i højere grad forme lydbilledet, som de ønsker, og vælge om de forskellige højde- og surround-kanaler skal bidrage med direkte instrumentlyde, eller blot lidt ekstra rumfornemmelse. De kan placere dig langt tilbage i koncertsalen eller tæt på orkestret, hvis de ønsker det. Og med rock, pop og elektronisk musik er der endnu mere plads til at eksperimentere med for eksempel sub-baskanalen.

Apple Music har flere “Made for Spatial Audio”-spillelister, hvor du kan høre hundredvis af sange i det nye lydformat. Alt fra friske genindspilninger til remixede klassikere. Det varierer mellem seje konverteringer udført med respekt for originalen, til andre der kan beskrives som ren helligbrøde. Der er visse sange, du simpelthen ikke skal rode med!

I lytteperioden med Era 300 oplevede vi alt fra gåsehud til brækfornemmelser (!) på visse sange, uden at det nødvendigvis var højttalernes skyld. Prøv at tjekke nogle af dine gamle favoritter, når du får muligheden, og du vil forstå, hvad vi mener.

Blandt de gode Atmos-optagelser er det værd at fremhæve Tuvayhun fra norske Kim Andre Arnesen (produceret af norske 2L). Optagelsen er lavet i Nidaros Domkirke i Trondheim med en speciel mikrofonopsætning. Og det er ret fascinerende, hvor meget af katedralens lyd, vi får med hjem i stuen!

De to højttalere formår at skabe et lydbillede med betydeligt mere ruminformation, bevægelser og mere præcis placering af stemmer og instrumenter, end vi er vant til at opleve med traditionelle stereohøjttalere og to-kanals lydspor.

Lydbilledet er også et nummer større end Apples Homepod-højttalere, med en væsentlig bredere og mere tre-dimensionel præsentation.

I popmusik som Astrid S’s “Side Effects” kan vi bogstaveligt talt høre side-effekterne. Astrids hovedvokal er godt centreret i midten foran, mens dele af omkvædet og koret tydeligt synes at komme fra siderne og bagerst i rummet.

Hvad med almindelig stereo?

Dermed imidlertid ikke sagt, at Era 300 er lige fremragende på alle områder. Når vi spiller almindelig stereo, er der ikke så meget ruminformation tilgængelig; lydbilledet krymper og fokuseres mere fremad.

På rigtig krævende og bastung musik, såsom hiphop-numre med dyb synth-bas, kan det også lyde lidt hult og tamt. Vi gætter derfor på, at mange vil have lyst til at tilføje en Sub eller Sub Mini på et tidspunkt.

Selvfølgelig er der også mere raffinerede hi-fi-højttalere derude, som kan udfordre Sonos på ren lydkvalitet. Et par Argon Audio Forte A5’ere har en meget rigere, mere udadvendt mellemtone og endnu mere fint opløst diskant. Og der er ingen tvivl om, at KEF LSX II, vores reference i kompaktklassen, har et endnu skarpere og mere punktformet stereofokus. Dem kan man desuden også tilslutte direkte til TV’et via HDMI.

Vi skal heller ikke glemme dagens Five, topmodellen fra Sonos, som kan spille højere med endnu saftigere dynamik, og stærkere og dybere bas. Men uden samme holografiske oplevelse som Era 300. Det vil derfor ikke overraske os, hvis Sonos har en “Era 500” storebror et sted i sine fremtidsplaner.

Og hvad med hjemmebiografen?

Musikafspilning med to styk Era 300 lyder også meget større og mere lækkert, end hvad en Sonos Arc soundbar er i stand til alene. Derfor er det lidt ærgerligt, at Sonos ikke lader os bruge disse højttalere til at gengive dedikeret surroundlyd til film, men kun til musik.

Her har Sonos-højttalerne en mangel i forhold til Homepod, som kan gengive Atmos hjemmebiograflyd, når den tilsluttes direkte til et Apple TV.

For at kunne udnytte Era 300 fuldt ud i filmsammenhæng kræves det, at du har en Sonos soundbar (enten Arc eller Beam Gen 2), og bruger dem som baghøjttalere.

Dét har vi selvfølgelig også testet, og du kan læse præcis hvor godt det fungerer, andetsteds på disse sider. Følg med på lydogbillede.dk i de næste par dage!

Konklusion

Sonos Era 300 er en højttaler, der kan blive meget populær i fremtiden. Med et imponerende stort, bredt og fyldigt lydbillede vil den klare sig fint som musikafspiller i flere forskellige rum. Men det er, når vi kobler to af disse højttalere sammen, at de virkelig kommer til deres ret.

Så leverer de et lydbillede, der er uventet stort fra så kompakte højttalere. Almindelig to-kanals stereo kan simpelthen virke lidt kedeligt og fladt, efter at du har hørt to Era 300’ere spille musik i Dolby Atmos-format!

Til en stykpris på 3700 kr., og det dobbelte for et par, er Era 300 stadig en forholdsvis dyr højttaler. Derfor er det lidt synd, at man oven i hatten skal punge ud for en Sonos soundbar for fuldt ud at kunne udnytte dem til filmlyd. Vi tror nemlig, at Era 300 kan blive meget populær, også som rene musikformidlere, og i så fald vil man jo helst have dem stående forrest i rummet, ikke bagerst!

 

Karakter
Sonos Era 300
Premium

Lyd & Billede mener

Era 300 leverer en kraftfuld og dynamisk lyd med potent bas, og skaber et tredimensionelt lydbillede, som fra så kompakt en højttaler er uventet stort. Selv om Era 300 understøtter musikafspilning i Dolby Atmos, skal du stadig bruge en kompatibel Sonos-soundbar, for at kunne afspille film og serier i Atmos-format.

1 kommentar til “Sonos Era 300”

  1. Christian Pedersen

    Hej.
    Hvis man først er fremmest er Spotify-bruger, er man så bedre stillet med Five eller andre højttalere, som I selv nævner, da Spotify ikke har kataloget endnu?
    Og er man samtidig Android-bruger, er der så nogen idé i at købe disse højttalere for deres funktioner?

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Højttalere du kun kan drømme om

Slankere – og blidere

Sætter fut i festen

Sony ULT Field 1: Bærbar højttaler med saftig bas

Nostalgi i praktisk pakke

Den bedste lyd - bare billigere

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Lyd & Billede
Scroll to Top