Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Rogers LS3/5A

Klassisk og ikonisk monitorhøjttaler

De over 50 år gamle højttalere har aldrig været bedre end nu, og de leverer noget, få andre højttalere formår.

Skrevet af / 07/12/2022 - 09:00
Rogers LS3/5A
Lasse Svendsen

Basgengivelsen i de små højttalere har sin begrænsning, men mellemtonen og alt, hvad den formår at gengive ned til cirka 70 Hz, er nok til at få dybden i bassen ud i rummet på en troværdig måde. Arild Andersens kontrabas lyder overbevisende klar og tydelig, men det er lyden af Helge Liens klaver og Marius Nesets saxofon, der får mig til at tabe underkæben. 

Den gamle konstruktion, som dette er, fremstår så vital, at den kunne have være skabt i går. Og det er de for så vidt, for begge dele er faktisk sande. Den lille Rogers LS3/5A er et 50 år gammelt design, som stadig produceres på licens fra BBC i England. 

Højttalerne blev udviklet som en lyttemonitor af BBC’s designafdeling og bruges stadig af BBC. Men ikke kun der. De små monitorer blev enormt populære blandt audiofile, der lovpriste dem for deres usædvanligt varme og klare mellemtone. Over 60.000 par blev fremstillet af licenstagere som Rogers, Spendor, Graham og andre.  

Rogers LS3/5A er blandt de mindste højttalere, vi har testet. (Foto: Lasse Svendsen)

Rogers LS3/5A er den mest berømte af dem, og opskriften uanset producent er den samme. En 11 cm bas/mellemtone og en 19 mm diskantenhed i et lukket kabinet. I den oprindelige udgave, som blev kaldt LS3/5 uden A, kom enhederne fra KEF. 

19 mm diskant med Mylar-membran. (Foto: Lasse Svendsen)

Basenheden på 110 mm hed B110 og var udstyret med en Bextrene membran, og diskantenheden var KEF’s T27 med en 19 mm domemembran. Det komplekse delefilter havde 26 dele og var optimeret til neutral og klar mellemtone, som en talemonitor. 

110 mm Bextrene-membran. (Foto: Lasse Svendsen)

Den lille højttaler i 12 mm krydsfiner havde en lav virkningsgrad på beskedne 82,5 dB og en systemimpedans på 15 ohm. Ikke ligefrem en opskrift på en letdrevet højttaler, og 25 watt effekt er et minimum for overhovedet at nå højttalernes maksimale lydtryk på 95 dB. 

Hvilket egentlig ikke er et problem, eftersom højttalerne er tænkt som nærfeltsmonitorer. 

Rogers LS3/5A

For audiofile er en nærfeltsmonitor i sig selv ikke særlig tillokkende. At skulle sidde måske kun en meter fra højttalerne giver en klarhed, man ikke får når man sidder længere væk. Til gengæld mister man lidt af dybden i stereoperspektivet. 

På trods af det blev LS3/5A entusiastisk favnet af tusindvis af audiofile musikelskere. Det er der især én grund til: 

Den magiske mellemtoneklang. Som, må jeg sige, ikke altid har været ‘perfekt’.  

Rogers_Speakers_004_Front Rogers_Speakers_005_Back
<
>
Foto: Rogers

Tidligere versioner kunne lyde nasalt, især med den tykke Tygan-frontbeklædning på. Det gør disse ikke. I stedet får man en mere neutral, men stadig fyldig mellemtone med en slående smuk vokalgengivelse. Sopraner lyder himmelsk gennem de bittesmå højttalere, og der er faktisk masser af luft opover i diskanten. Som dog ruller af tidligere end AMT-diskanten i vores Audiovector R1 Arreté.  

Den største ulempe ved et par LS3/5A er, at de ruller tidligt af i bassen. Den når ned til 70-80 Hz og falder cirka 12 dB pr. oktav, så der er ingen dybbas. Til det skal man bruge en subwoofer.  

Rogers AB3a subwoofere

Eller to. Tidligere har løsningen for mere dybbas været at koble Rogers-højttalerne sammen med en passende subwoofer, dele lidt højere i frekvens end normalt og lade bassen lægge sig diskret under højttalernes område i lydbilledet.  

Men som alle ved, to subwoofere er bedre end én, og hvem er vel bedre til at fremstille passende subwoofere til Rogers-højttalere end Rogers selv?  

Foto: Rogers

De sælges parvis, er tilpasset LS3/A og den dyrere SE-version af samme højttaler. Subwooferne er aktive og bruger en 50 watt forstærker, der driver to 11 cm basenheder i et lukket baskabinet. Basenhederne er monteret på bagsiden af de 60 cm høje, sortlakerede kabinetter i 12 mm krydsfiner, og subwooferne når ned til 40 Hz.  

De passer perfekt som sokler for højttalerne; set forfra ser de ud som et par almindelige gulvstandere.  

LS3/5A er perfekt tilpasset AB3a subwooferne. (Foto: Lasse Svendsen)

Subwooferne har høj- og lavniveauindgange i form af et Speakon-stik og ubalancerede RCA-bøsninger med gain-justering. Delefrekvensen kan indstilles trinløst fra 40 til 240 Hz, fasen kan vendes fra 0 til 180 grader, og de har en afbryder på bagsiden til de tidspunkter, hvor man ikke vil lade subwooferne blande sig med musikken.  

Et par AB3a koster 4079 euro og udfylder perfekt den manglende oktav fra et par LS3/5A. 

Bagsiden af AB3a. (Foto: Lasse Svendsen)

De har stadig DET

De vil dog ikke få pudset til at rasle ned af væggene. Det vil ej heller de små højttalere, som har et par begrænsninger, men ikke værre, end at mange lever fint med dem. De er ikke særlig dynamiske. Ikke sammenlignet med ovenfor nævnte Audiovector-højttalere eller Dynaudio Special Forty. Som begge er meget større end LS3/5A, men i en forholdsvis sammenlignelig prisklasse.  

En mere nærliggende sammenligning er LS3/5A og Sonus faber Minima Amator II. De er også større, koster mere og har en halv oktav dybere bas. Men de har også en silkeblød mellemtone og et åbent lydbillede, og de spiller større, end de ser ud.  

Rogers-højttalerne uden subwooferne gengav Keith Jarretts Køln-koncert med en klarhed og et fokus, som kun de bedste kompakte højttalere kan præstere. Mellemregisteret på det humørsyge flygel lyder krystalklart og fyldigt. De laveste oktaver lyder slet ikke amputeret, selv om subwooferne ikke er tilsluttet. Men man mærker ikke bassen så godt som med større højttalere. 

Valnøddefiner. (Foto: Lasse Svendsen)

Bassisten Arild Andersens Affirmation (ECM) med Helge Lien på klaver, Marius Neset på saxofon og Håkon Mjåset Johansen på trommer har brug for mere dybde, end højttalerne magter at gengive alene. Men trods det gengives slagtøj og kontrabas med overbevisende patos og kraft. Den mangler en smule dynamisk kontrast, og Rogers-højttalerne har heller ikke den samme fysiske tilstedeværelse som et par Minima Amator II. 

Arild Andersens Affirmation.

Med subwooferne tilsluttet og tilpasset højttalerne og det rum, de befinder sig i, bliver basgengivelsen straks fysisk. Ikke på samme måde som en 12-tommer REL eller en hjemmebiograf-sub fra SVS, men nok til, at kontrabas og slagtøj kan gengives med mere markant dybde og dynamik. Det smælder mere fra lilletrommen, klaverets klangbund kommer godt igennem i lydbilledet, og kontrabassen tager nærmest fysisk form i rummet.  

Foto: Rogers

Vokaler er en paradedisciplin for højttalerne, uanset om vokalisten hedder Kladid, Greg Gonzalez (Cigarettes After Sex) eller Kari Bremnes. 

Vokalen på sidstnævntes sange, f.eks. Togsang og En elsker i Berlin, lyder sjældent bedre og mere levende end fra Rogers-højttalerne. Både med og uden subwoofere.  

Uden subwoofer savner jeg dynamikken i Finn Slettens percussion, men vokalgengivelsen er fejlfrit gengivet med en nerve og et nærvær, der fremkalder gåsehud. Med en sub vokser lydbilledet, og både trommer og percussion tilføjer dybde og dynamik til lydbilledet, uden at vokalen dæmpes eller tillægges betoning eller farvning af klangen.  

Foto: Lasse Svendsen

Konklusion

Rogers LS3/5A er blandt de allermindste højttalere, jeg har testet. Alle andre i samme størrelse er meget billigere end disse, som befinder sig i premiumklassen for kompakte højttalere. Der er konkurrencen benhård, især fra større højttalere med mere bas og dynamik. Men jeg vil vove den påstand, at ingen af dem spiller helt som et par LS3/5A. Den magiske mellemtone skal opleves for at blive værdsat. Indtil da må du bare tage mit ord for det, men disse højttalere gør noget ved vokaler, som ingen andre kan. Du køber dem ikke for at spille øredøvende rock eller hiphop, men til klassisk, jazz, kammermusik, viser, opera og til og med tale er Rogers-højttalerne stadig nogle af det bedste, du finder blandt små højttalere. Hvis de er for små, kan du altid tilføje et par subwoofere. 

  1. Sonus faber Minima Amator II

    Forfører øjne og ører

    Sonus faber Minima Amator II lyder, som de ser ud: Grænseløst smukt.

    Gennemført håndværk i en klasse for sig. Silkeblød mellemtone og åbent lydbillede med et forbløffende format i forhold til størrelsen.
    Begrænset dybbas og lydtryk.
    Læs hele testen
Karakter
Rogers LS3/5A
Premium

Lyd & Billede mener

Mellemtonen er magisk. Vokaler, strygere og piano klinger så åbent og frit, at man får gåsehud. Leverer et fremragende stereoperspektiv, når de er sat rigtigt op. Afslappet dynamik, og ingen reel dybbas.

1 kommentar til “Rogers LS3/5A”

  1. Fantastiske højttalere. Jeg har skrevet det før og gør det igen : Kan I være så flinke at udgive en playliste med jeres lytteeksempler, når I tester div. materiel?
    Det er ikke fedt at skulle læse alle mulige test for at finde jeres testmusik – det tager lang tid. Og i disse moderne tider burde det være en service overfor os læsere/abonnenter.
    Med ønsket om en glædelig jul og at mit gaveønske bliver opfyldt.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Slankere – og blidere

Sætter fut i festen

Sony ULT Field 1: Bærbar højttaler med saftig bas

Nostalgi i praktisk pakke

Den bedste lyd - bare billigere

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Spilledåsen

Lyd & Billede
Scroll to Top