TESTNordost Red Dawn

Rum og live-fornemmelse

Det papirtynde fladkabel fokuserer på hyggen og oplevelsen.
Lyd & Billede mener
Specifikationer
  • Mechanically Tuned Spacing
  • Areal: 1,29 mm2
  • Ledere pr. side: 10
  • Materiale: Solid-core sølvbelagt kobber
  • Renhed: 99,99999 %
  • Modstand: (ikke opgivet)
  • Kapacitet: 30 pF/m
  • Selvinduktion: 0,5 µH/m
  • Isolering: FEP (fluoreret ethylenpropylen)
  • Kappe: Ingen
  • Tykkelse: Fladkabel
  • Længde: 3 m
  • Terminering: Bananstik
forfatter

Red Dawn-kablet er iøjnefaldende anderledes end normale kabler ved at være fladt; under en millimeter i tykkelsen og til gengæld næsten fire cm bredt. Og hvor de fleste sværger til mange tynde kobbertråde, er de 20 ledere i Red Dawn udformet som solid-core, altså massive ledere, som desuden er forsølvet.

Udformningen handler ikke om at gøre det let at skjule kablet under et gulvtæppe. Placeringen af de 20 tråde skulle sikre lav kapacitet og selvinduktion, samtidig med at man undgår en tyk isolation, der påstås at påvirke lyden. Nordost kalder princippet for “Mechanically Tuned Spacing”.

Uanset formålet er Red Dawn et kabel, der bliver lagt mærke til, når det snor sig hen over gulvet i stive bølger som en overdimensioneret jordbærlakridsbendel. Det er en sikker samtalestarter. Især efter at man fortæller, hvad det har kostet!

Med Nordost Red Dawn rykker vi op i en dyrere, men også bedre klasse sammenlignet med Supra. Og noget af det, man får, er en bedre rumgengivelse – samt en god portion kontrol.

Med NAD M32 opleves en god afgrænsning af dimensionerne på optagerummet. Det bliver lettere at fornemme dybden. Instrumenter klinger naturligt, og stemmer virker uanstrengte og rene. Det hele kan dog blive en smule køligt, hvilket ikke skal ses som en fejl. Men der lægges ikke noget til.

Når man skifter til rørforstærkeren Quad VA-One, er det igen rummet, der tiltrækker den umiddelbare opmærksomhed. Rummet er stort, men ikke så skarpt tegnet op som på NAD, hvilket siger mere om forstærkeren end om kablet. Den lille forstærker yder en langt mere dynamisk oplevelse end sammen med Supra-kablet.

Med Zen klasse A-forstærkeren bliver live-fornemmelsen atter en tand bedre. Her er vi til koncert – og det er rart og hyggeligt at være med. Percussion står klart i rummet, og instrumenter klinger varmt og fyldigt. “Banditen-Galopp” er en exces i rumfornemmelse og lidt mindre i dynamik.

Annonce

Det får os til at finde “Tiden Bara Går” med Therese Juel frem. Til orientering for ikke-gråhårede læsere er det en testklassiker fra svenske Opus 3. Optagelsen er lavet live med to mikrofoner i en gymnastiksal. Og Zen/Red Dawn præsenterer den akustiske optagelse fra dens mest charmerende side.

Samme nummer blev selvfølgelig også prøvet med de andre kabler. Med Audiovector-kablet var resultatet mere rytmisk fængende, mens In-akustik generelt serverede detaljerne i optagelsen med større analytisk klarhed.

Nordost Red Dawn, som har familienavnet Leif, er fladt som en pandekage. (Foto: Nordost)

Læs alle artikler i én uge for 19 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne test:

Almindelig el-ledning

Kabler som vor mor lavede dem

Du sparer penge, men lægger et groft og dunkelt tågeslør over din investering.

Supra Sword 3.0

For godt til at lade være

Det behøver ikke at koste en herregård at få bedre lyd. Prisen på et husmandssted er nok.

Audiovector Zero Compression Signature

Dynamisk fokus

Danske Audiovector har skabt et højttalerkabel, der gør det sjovere at lytte.

In-akustik Referenz LS-1204 AIR

Tysk nøjagtighed

Som en DNA-spiral, der snor sig gennem luften. Det ser sært ud, men det virker.

Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Læs også: