TEST: Denon PMA-A110

Jubilæumsforstærker med klassiske dyder

Denon fejrer sin 110 års fødselsdag med en forstærker, hvor der er kælet ekstra for den gode lyd.
Karakter
Denon PMA-A110
Lyd & Billede mener
Designet er eksklusivt, og lyden er det endnu mere. Yderst detaljeret og musikalsk gengivelse.
Effekten er begrænset. Ingen indbygget streaming eller smart-funktioner. Det her er en forstærker uden digitalt pjat!
Specifikationer
  • Udgangseffekt: 2 x 80 W i 8 ohm / 2 x 160 W i 4 ohm
  • Indgange: Pladespiller (MM/MC, stereo RCA), 4 x analog ind (stereo RCA), Power Amp Direct in (stereo RCA), 2 x digital (optisk), digital (koaksial), USB-A
  • Udgange: 2 sæt højttalere (banan/skrueterminaler), rec out (stereo RCA)
  • Opløsning: 24 bit/192 kHz (optisk/koaksial), 32 bit/384 kHz (USB-B), DSD (11,2 MHz)
  • Mål og vægt: 43,4 x 18,2 x 45 cm / 25 kg
  • Web: hifiklubben.dk
Annonce
Annonce
forfatter

Japanske Denon kan i år fejre sit 110 års jubilæum. Det er en respektabel alder for en hi-fi-producent – og ikke meget yngre end selve elektricitetsnettet!

For at fejre jubilæet har Denon lavet en serie specialudgaver af nogle af sine bedste modeller. Modellerne har fået ekstra omsorg på lydsiden med endnu bedre komponenter og mere kompromisløs opbygning. På forstærkerfronten gælder det den integrerede forstærker PMA-A110.

Hvis PMA-A110 virker bekendt, er årsagen, at den langt hen ad vejen er bygget over PMA-2500ne, som vi tidligere har testet. Under den titaniumgrå overflade er den dog mindst lige så beslægtet med entusiastforstærkeren PMA-SX1, som slet ikke eksporteres til Vesten. Hvad der også kan ses på prisen. Der er en halv gang højere end PMA-2500ne.

Så tungt som i gamle dage

Når det gælder forstærkere, kan man få et fingerpeg om kvaliteten ved at se på vægten. Og her scorer Denon PMA-A110 point på pondus. Stillet op ved siden af NAD M33, som jeg testede for nylig, er det svært at se, at PMA-A110 er både billigere og langt mindre effektstærk. Den er næsten dobbelt så stor – og tæt på tre gange så tung!

Det hænger sammen med konstruktionsprincippet: Denon’en er en klasse AB-forstærker, og der er ikke sparet på køleplader eller på strømforsyningen, som naturligvis er af den klassiske lineære type. Der skal ikke noget switched mode-snavs ind i kabinettet her!

Der er kælet for indmaden, som er inspireret af entusiastforstærkeren PMA-SX1, der kun fås i Japan. (Foto: Denon)

Musikalitet frem for effekt

Trods de mange kilo hardware-lækkerier er udgangseffekten kun stilfærdige 2 x 80 watt. Effekten fordobles dog til 160 watt pr. kanal i 4 ohm, hvilket vidner om rigelige strømreserver. At det ikke er styrken, men finessen, der satses på, kan ses af, at udgangseffekten er præcis den samme som på PM-A2500ne – og kun henholdsvis 10 og 20 watt over budgetmodellen PMA-1600ne.

Udgangstrinet er bygget over noget, Denon kalder Ultra High Current MOS Single Push-Pull Circuit, hvor det består af blot to transistorer af CMOS-typen. Princippet skulle give musikalske fordele, men det sætter begrænsninger på udgangseffekten sammenlignet med konventionelle udgangstrin, hvor man ser stribevis af parallelkoblede bipolare transistorer.

Denne type udgangstrin er dog ikke unik for PM-A110, men genfindes også i Denons øvrige integrerede hi-fi-forstærkere. I dette tilfælde er det hele dog udført med hysterisk opmærksomhed på komponentkvaliteten og i en udgave med færre trin, som er kopieret fra den meget kostbare PMA-SX1-forstærker.

Bagsiden er fyldt med ind- og udgange i lækreste kvalitet. Og ekstra lækker på pladespillerindgangen og “ext pre in”, hvor PMA-A110 funger som ren effektforstærker. F.eks. til frontkanaler i et hjemmebiosystem.

Højttalerterminalerne er store og solide, og der er god plads til kraftige kabler. Så god plads, at jeg næsten tilgiver Denon for at proppe hullerne til bananstik til. Med passende mængder af vold kan man måske få propperne ud, men jeg turde ikke forsøge på en låneforstærker.

Digitaldel kan slås fra

Der er tre sæt analoge indgange samt en ind- og udgang for (bånd)optagere. Dertil hele fire digitalindgange. At digitale signaler anses for urene, ses på, at man med knappen “Analog mode” kan slukke for hele digitalsektionen. “Source direct” afbryder desuden tonekontrollerne, så signalvejen bliver så kort og ren som muligt.

Som moderne forstærker har PMA-A110 en rigtig fin digitaldel. Som kan slukkes helt, når der skal lyttes analogt. (Foto: Denon)

Hvis man vælger at lade digitalsektionen være tændt (og den har sin egen helt separate strømforsyning), får man til gengæld adgang til en firedobbelt digitalkonverter af nyeste generation, som håndterer opløsninger på 24 bit/384 kHz og opsampler signalerne til 1,4 MHz.

Lyden

Når jeg lytter til en forstærker første gang, foretrækker jeg så vidt muligt at lade lyden tale for sig selv. Har man på forhånd fået en gennemgang af en produktansvarlig eller læst om produktets påståede teknologiske fordele, er det alt for let at komme til at høre netop det, som man har fået at vide, at man vil høre. Altså placeboeffekt. Så hellere lytte uden forudsætninger.

Og hvis de nedskrevne indtryk siden viser sig at stemme overens med forklaringen, er der sandsynligvis noget om snakken. Det siger sig selv, at man også skal undgå at læse andre mediers tests på forhånd.

Jeg sammenlignede bl.a. med den nævnte NAD M33, der er noget dyrere, men på den anden side indeholder en hel del digitale ekstrafunktioner som streaming og rumkorrektion.

Der er ro og god plads på bagsiden af PMA-A110, men der er alle de ind- og udgange, der er brug for. Og de er af prima kvalitet. (Foto: Denon)

Følelsesladet

Begge er rigtig gode forstærkere – men også meget forskellige. NAD M33 spiller tørt og præcist, men også med et rytmisk drive, der gør den sjov. At lytte til Denon PMA-A110 er en mere følelsesladet oplevelse. Den minder, lidt forsimplet sagt, om en klasse A-forstærker eller en rørforstærker. Der er en integritet og sammenhæng i lydbilledet, som man først opdager, at man har manglet, når man bliver præsenteret for den.

Det kommer bedst til udtryk på koncertoptagelser, hvor oplevelsen af at lytte direkte ind i koncertsalen bliver mere troværdig og helstøbt. På Cincinnati Pops’ udgave af “Banditen-Galopp” kan man fornemme dimensionerne af rummet og pladsen mellem instrumenterne helt tydeligt – også helt nede bag i salen. Ikke på en demonstrativ måde; det virker bare naturligt og afslappet.

Jeg har netop rost NAD M33 for at gengive rummet godt. Og den gør det fremragende. Men Denon’en gør det bare en tand mere sammenhængende.

Et andet punkt, hvor PMA-A110 bringer associationer til rørforstærkere, er i basområdet, som gengives med en vis “rundhed”. Bassen er ren, og stortrommer får godt med krop. Men det er ikke med den tørhed og knivskarpe kontrol, som en kraftig klasse D-forstærker som NAD M33 eller en power-DAC som Lyngdorf TDAI-3400 klarer. Eller for den sags skyld et klasse AB-kraftværk som Emotiva XPA-DR2. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i. Højttalere med en lidt rigeligt kontrolleret eller lidt slank basgengivelse kan slippe en smule af hæmningerne.

Alt i alt er Denon PMA-A110 et charmerende bekendtskab, der sandsynligvis vil tiltale “gammeldags” audiofile, som hygger sig med at tælle medlemmerne i orkesteret på klassiske koncertoptagelser, og som vil hygge sig med yndlingspladerne. I så fald er det med at gribe chancen, mens den er der, da jubilæumsmodellerne kun er fremstillet i et begrænset antal eksemplarer og kun vil være at finde i få butikker.

Er du steget 100 procent på digitaltoget og forventer masser af computerkraft og teknologiske finesser i en integreret forstærker, er der andre valg, der virker mere nærliggende.

Denon PMA-A110 ligner på overfladen en opshinet udgave af PMA-2500ne. Men indmaden er luksus. (Foto: Denon)

Konklusion

Denon PMA-A110 er en forstærker, der vækker varme, nostalgiske følelser hos testeren. For det første ligner den noget, der kunne have været bygget i japansk hi-fis storhedstid. Eller rettere: Den ligner den forskønnede erindring om den tid – for selv det dyre grej dengang var ikke udført med denne standard.

For det andet – og det er vigtigere – giver PMA-A110 med sin silkebløde og detaljerede musikalske spillestil associationer til de bedste egenskaber fra rørforstærkere og klasse A-forstærkere. Ligesom på disse er udgangseffekten begrænset, og Denon-forstærkeren har ikke det samme knastørre jerngreb om højttalernes bas-enheder som en moderne klasse D-forstærker med hundredvis af watt under motorhjelmen.

Det behøver ikke at være nogen begrænsning, når det sker på en så charmerende måde som her. Og det bliver med et vist vemod, jeg pakker kæmpen ned igen og sender den videre til dens sandsynligvis begejstrede køber.

Har du dette produkt?
Giv din karakter.

5 / 5. Antal stemmer: 1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

  1. Jeg ved ikke, hvad I tænker på, når I betegner Denon PMA-1600ne, som en budgetmodel – den koster 11999,- i hifiklubben!! Har I spist søm?! Det har længe irriteret mig med jeres retorik om priser. Men når noget koster over 10.000 kroner er det fandme ikke budget!

    1. 12.000 kroner passer ikke i ethvert budget, men når man ser ud over hele spændet af hi-fi-forstærkere, der går fra et par tusind for de billigste og op hundrededtusindvis af kroner for det vildeste high end, så er det faktisk at regne som budgetklassen.

      1. Nej, PMA-A110 er opbygget som en klassisk stereoforstærker. Recorder out er hardwired til at sende signaler til en båndoptager, så den kan ikke omdirigeres til at fungere som Pre out.

  2. Hej, fin test. Jeg er en glad ejer af PMA2500, og søger viden om hvorvidt DAC modulet er magen til i A110 eller er det blevet forbedret. Jeg ved der sidder burr brown 1795 i begge, men er modulet ens ? Pfh tak Mvh Søren Jakobsen

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også

Apples første hovedtelefoner er svinedyre, men fantastisk gode. Til alt. Næsten.
Skal du have nye hørepropper, så er det nu kun de helt trådløse, der gælder.
Galaxy Buds Live er proppet med funktioner, men holder ikke, hvad de lover.
Køb traditionelle hørebøffer for de penge, du havde tænkt dig at bruge på trådløse støjdræbere.
Geneva er tilbage med en sprudlende stereohøjttaler i stilrent retro-kabinet.
Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.
Fujifilm X-T200 er et perfekt startkamera for nysgerrige fotografspirer.
Asus ZenBook Flip S UX371 er blandt de bedste hybride bærbare, der kan købes for penge lige nu. Især skærmen er helt fantastisk.
Sony-zoomen koster en hel del, men den tekniske ydelse gør, at prisen kan forsvares.
Så veludstyret og så rigtig. Primare I35 Prisma siger sandheden med stram lyd og flot klang. Og så kan den afspille, hvad det skal være af filer og tjenester.
Unik bærbar til kreative professionelle på et skrabet budget. Skærmen er smart, men prisen er stram.
Sony har skrumpet deres bedste allround-kamera, og det har både positive og negative sider.
JBL 4349 er ikke som andre højttalere. De er meget, meget federe!
Philips har kombineret deres farvestrålende OLED-TV’er med en potent soundbar fra Bowers & Wilkins. Resultatet er et ægte drømme-TV!
Ledvance har meldt sig ind i kampen om at levere smart lys til det smarte hjem. Det er let – og ikke særlig dyrt.
Slanke højttalere med velvoksen bas er ikke lette at finde. Medmindre de hedder PMC.