Selv om de står i skyggen af de største gamingmærker, er amerikanske Turtle Beach blandt de mest erfarne producenter af spiltilbehør. Og især af lyd til spil.
Turtle Beach Atlas Air er noget så sjældent som et åbent gaming-headset. Ørekopperne har altså ingen bagside, men lader lyden stråle frit ud i rummet. Det giver nogle fordele i form af mere frigjort og ukomprimeret lyd, men også ulemper.
Den mest umiddelbare er, at alle andre omkring en er tvangsindlagt til at lytte med på din gaming. Det åbne princip betyder også ofte en svagere basgengivelse. Derfor har hi-fi-hovedtelefoner efter samme princip normalt større drivere for at udligne manglerne i bunden.
For ekstra frigjorthed (og nok for at passe til navnet ”air”) er de store ørekopper ophængt ”svævende” i elastiske bånd.
Headsettet svarer virkelig til sit navn. Man mærker stort set ikke, at det sidder på hovedet, og takket være den åbne bagside, føler man ikke, at man er lukket ude fra omverdenen. Turtle Beach Atlas Air ligner og føles som et par luksushovedtelefoner, hvilket er flot klaret i prisklassen.
Virkelig god lyd til prisen
Hvis du kan leve med størrelsen og ikke har problem med, at omgivelserne lytter med, er Turtle Beach Atlas Air en vinder i prisklassen. Lyden er velopløst og meget ren. Og de får ekstra point for at overføre lyden med 24-bit/96 kHz opløsning trådløst. Headsettet understøtter også analog kablet forbindelse. Volumenkontrollen til den analoge forbindelse sidder på mini-jack-kablet, og et drejehjul på venstre ørekop regulerer lydstyrken, når headsettet bruges aktivt.
Styresoftwaren til Turtle Beach hedder Swarm. Den stammer oprindelig fra tyske Roccat, som Turtle Beach købte i 2019. Produktnavnet Roccat er i dag helt forsvundet, men softwaren lever.
Softwareopdateringen ved installation er langsom, men kører i øvrigt problemfrit. Begge de to krævede opdateringer.
