TESTSegway Ninebot eScooter E110SE

Stille som en ninja

Segway eScooter E110SE er lige dele praktisk transportfornuft og elektronisk legetøj.
Karakter
Segway Ninebot eScooter E110SE
Lyd & Billede mener
I bytrafikken er den hurtigere end en bil, nem at parkere – og vanvittig billig i drift. Sjov at køre på.
I et land, hvor der regner halvdelen af årets dage, er pendling på to hjul en blandet fornøjelse. Dyrere end en brugt bil.
Specifikationer
  • Type: Elektrisk scooter
  • Tophastighed: 45 km/t (findes også i 25 km/t udgave)
  • Maks. motorkraft: 1,5 kW (2 hk)
  • Rækkevidde: Op til 97 km
  • Bagageboks: 27 liter
  • Nyttelast: Maks. 230 kg
  • App: Segway-Ninebot
  • Sikkerhed: 4G-SIM, GPS, bevægelsessensorer
  • Batteri: 1824 Wh
  • Opladningstid: Ca. 5 timer
  • Oplader: 420 W
  • Længde og akselstand: 187 cm / 135 cm
  • Hjul og affjedring: 12,4″ slangeløse / hydraulisk og fjeder
  • Web: segway.com
forfatter

Segway kender og husker vi for den tohjulede nørd-transportør med gyroskopstabilisering, der var lige så fascinerende, som den var uanvendelig i praksis. I dag finder vi navnet på en række mere traditionelt udseende – og ikke mindst mere praktiske – produkter til persontransport. I første række el-løbehjul, men nu også elscootere.

Første scootermodel er Segway-Ninebot eScooter E110SE “Launch Edition”. Af ydre ligner den en enhver anden almindelig scooter, men i stedet for benzin drives den af en to hestekræfters elmotor.

Der kommer en række udgaver af scooteren, der kun er forskellige på farve og rækkevidde. Debutmodellen E110SE har lidt større batteri end standardmodellen E110S og er matsort i stedet for højglanssort og ditto rød. Desuden kommer der en noget dyrere udgave, E15S, med to batterier og dermed dobbelt så lang rækkevidde. Alle modellerne fås i udgaver med topfart på 25 km/t og 45 km/t (kræver kørekort).

Segway E110SE ligner en vanlig scooter, men er fuldkommen lydløs. (Foto: Segway-Ninebot)

Magelig

Ligesom konventionelle scootere er Segway S110SE et lavstammet køretøj med runde former og lav siddehøjde. Hjulene er forholdsvis små, men til bykørsel fungerer de fint, og blød affjedring giver en kørsel uden bump på vejen.

Sædet er stort og mageligt, og der er plads til to personer. Men kun i de lande, hvor den slags er lovligt, naturligvis. Under sædet finder man en bagageboks på 27 liter. Der er god plads til hjelmen, når scooteren er parkeret. Og til indkøb, taske og lignende, når man kører.

Bagageboksen på 27 liter har god plads til styrthjelm og dagligvarer, men er ikke til megen nytte på en IKEA-tur. (Foto: Segway-Ninebot)

Komforten er i det hele taget høj. Efter en kort tilvænning (jeg har ikke kørt på et tohjulet motorkøretøj, siden før jeg fik kørekort for næsten 40 år siden) fandt jeg scooteren nem at køre, og til bykørsel på kortere distancer er den suverænt hurtigere end noget andet transportmiddel.

Tag batteriet med

Litiumbatteriet på 1845 watt-timer ligger i en boks under fodstøtten, og har man ikke mulighed for at oplade scooteren, hvor den parkeres, kan man tage batteriet med op i lejligheden og oplade det indendørs. En fuld opladning tager ca. fem timer, hvilket ikke ligefrem kan kaldes lynopladning. Men det er stadig hurtigt nok til, at man kan oplade et helt tømt batteri op hen over natten. Eller tage opladeren med på arbejde og oplade inden hjemturen.

Den bedste del af eldriften er økonomien: Med en typisk kilowatt-timepris på to kroner koster en fuld opladning under fire kroner. Hvilket svarer til en kilometerpris på ca. fem øre! Eller under en tiendedel af, hvad det koster at køre turen i selv en meget benzinøkonomisk bil. Grøn afgift slipper man også for, og parkering er gratis, da scooteren parkeres side om side med cykler.

Kørselsøkonomien er fantastisk: Omkring fem øre pr. kilometer! (Foto: Segway-Ninebot)

80 km på en opladning

Rækkevidden på en fuld opladning er opgivet til “op til 97 kilometer”. Distancen er ifølge leverandøren opgivet “under ideelle forhold”, men på en 40 kilometers tur med fuld fart meget af vejen brugte jeg kun lidt over halvdelen af batteriet (980 Wh ifølge min energimåler), så 70-80 kilometers realistisk rækkevidde kan man godt regne med.

Segway E110SE har tre “gear” eller rettere kørselstilstande, der kan vælges med en knap. Første trin giver en maksimumshastighed på 25 km/t, andet trin ca. 35 km/t, mens trin tre går til grænsen for EU-scootere på 45 km/t. I modsætning til fysiske gear, der giver bedre bundtræk ved lave gear, er accelerationen heftigst i højeste indstilling, så til bykørsel, hvor man skal tage hensyn til andre trafikanter og komme nogenlunde glat af sted fra krydset, er laveste trin mest praktisk. Den langsomste hastighed giver desuden den bedste batteriøkonomi.

Nøgle og kørselslog i app’en

Som et fuldt elektronisk transportmiddel er Segway E110SE selvfølgelig app-styret. I app’en kan man se en oversigt over alle ture, man har kørt, og hvor meget energi der er blevet brugt – og man kan på et kort få vist den kørte rute og hastigheden minut for minut. Og ikke mindst kan app’en bruges som nøgle, så scooteren automatisk låses op, når man kommer tæt nok på – og låses, når man fjerner sig fra den.

Mobil-app’en kan fungere som nøgle, og man kan indstille ekstrafunktioner i den. (Foto: Segway-Ninebot)

Tyverisikringen er i top. Scooteren advarer med alarm og blinkende lygter, hvis nogen rører den, uden at den er låst op. Skulle det alligevel lykkes at køre af sted med den, fordi man har glemt nøglen i låsen, kan scooteren låses med app’en, og da der er indbygget GPS og dataforbindelse, kan man til enhver tid se på kortet, hvor køretøjet befinder sig. Data-abonnementet er gratis de første to år.

Screenshot_20211005_135947_com.ninebot.segway Screenshot_20211012_100003_com.ninebot.segway Screenshot_20211007_084244_com.ninebot.segway Screenshot_20211005_154210_com.ninebot.segway
<
>
Man kan i app’en se, præcis hvor man har kørt, hvor langt, hvor hurtigt, og hvor mange watt der er brugt. (Skærmskud)

Lydløs som en ninja

Ud over den latterligt lave kilometerpris har elscooteren den fordel, at den stort set er fuldkommen lydløs. En køretur i skoven er en helt særlig oplevelse, når man uden andre lyde end dækkenes kontakt med vejen glider gennem naturen! Det betyder også, at forankørende cykler og knallerter ikke opdager dig, før du trykker på hornet.

Segway E110ES er den første elscooter, vi har testet på Lyd & Billede, og den er en forholdsvis billig måde at få et grønt transportmiddel på. Et transportmiddel, hvor man kan sætte sig mageligt til rette og bare lade sig transportere.

Prismæssigt konkurrerer den med de hurtigste elcykler, men man kan stadig købe en traditionel scooter for det halve. Faktisk kan man med lethed finde en acceptabel brugt bil for det, som Segway E110SE koster – med servostyring, sædevarme og plads til fem personer. Men så kommer man ikke frem for fem øre pr. kilometer!

Konklusion

Segway-Ninebot eScooter E110SE er en rigtig sjov og charmerende lille maskine, der er perfekt til bykørsel. Den er kvik, fylder ikke meget i trafikken, og den er stort set gratis i drift.

I storbyer er scootere mindst lige så hurtige som biler (hvad jeg tidligere har fået syn for sagn for ved besøg i Taipei, hvor der er mindst ti gange så mange scootere som biler). Scooteren er også et fint transportmiddel i tyndere beboede områder, hvor den offentlige transport er sparsom og sjælden.

Makshastigheden på 45 km/t betyder, at Segway-scooteren skal køre på vejen i stedet for på cykelstien. Og man føler sig meget lille, når man kører mellem bilerne på omfartsvejen på det lille tohjulede køretøj. Men det er selvsagt ikke et problem, der har at gøre med eldriften, men med selv EU-scooterformatet.

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.