Cerwin-Vega XLS-28 er de mindste gulvhøjttalere i serien og ligner en miniatureudgave af de største, XLS-215. I stedet for sidstnævntes to enorme 15 tommers bas-elementer anvendes to 8 tommers. Følsomheden på 89,8 dB er moderat for Cerwin-Vega, da de største modeller kan spille over 95 dB med én watt fra forstærkeren. Den lavere følsomhed er et kompromis for at få mere bas ud af de mindre bas-elementer og det mindre kabinet.
Cerwin-Vega har testens største centerhøjttaler og baghøjttalere, hvilket skulle give god fylde og dynamik til dialog og surround-effekter.
Lydkvalitet
Der er ikke mange, der har lige så meget tryk i bassen som Cerwin-Vega. Bas-elementet pumper løs, og vi kan mærke det i kroppen, når vi spiller høj hiphop og hård rock. Her er der virkelig stortromme!
Men også rock og hiphop har brug for overtoner. Hvad skal man med en forvrænget guitar, der ikke kommer frem i lydbilledet? Og det er her, det går galt for XLS-28. For at få rytmen frem har basområdet fået en pukkel, som slører mellemtonen, hvilket resulterer i et temmelig indelukket lydbillede.
Storebror XLS-15, der vandt sin gruppetest i vores sommernummer 2010, manglede også overtoner, men her var mellemtonen mere klar, og lydbilledet dermed langt mere balanceret. XLS-28 lyder for indeklemt til at fungere ordentligt. Hvor er hi-hatten? Hvor er biddet i guitarerne? Og hvorfor lyder et klaver, som om strengene er dækket af fedt og støv?
En actionfilm som The Bourne Legacy siger pænt tak for bastrykket fra Cerwin-Vega. Når det brager fra geværer og bomber, er det fedt at kunne mærke det fysisk i kroppen. Men dialogerne lyder ikke særlig åbent. Brystklangen er i fokus, mens konsonanterne ikke kommer tydeligt nok frem.
For nu at overdrive lidt virker det næsten, som om folk på skærmen taler med lukket mund. Og talepædagogen ringede i øvrigt for at sige, at Cerwin-Vega ikke var dukket op til sin time.
Konklusion
Cerwin-Vega har virkelig slagkraft i basområdet. Højttalerne kan spille pænt højt, så stortrommen kan mærkes i mellemgulvet.
Problemet er bare, at de ikke kan så meget andet. En pukkel i basområdet maskerer det vigtige mellemtoneområde, så sangstemmer og filmdialog lyder indestængt. Også rock og action fortjener mere smæld i det øvre toneregister; så ville en forvrænget guitar komme bedre frem, og skudsalver smælde mere i toppen. I stedet lyder det næsten, som om de fyres af bag en mur.
Dette højttalersystem har afgjort god rytmik og kan komme til at lyde sejt, men har brug for en surround-receiver med rumkorrektion for at få bedre tonal balance.