Bang & Olufsen

Den kinesiske rigmand Qi Jianhong ejer nu en femtedel af selskabet.
forfatter

Sagaen om det mulige salg af B&O fik i dag tilføjet i nyt kapitel. Det 90-årige Struer-firma bliver 1,5 procent mere kinesisk.

Som vi har skrevet om ved flere lejligheder, har B&O i årevis haft en skrantende økonomi. Trods succes med B&O Play-mærket og frasalg af bilstereodivisionen og teknologidivisionen Icepower har det knebet gevaldigt med at få overskud i koncernen, der derfor har været til salg siden januar 2015.

Undervejs har B&O længe forhandlet med “en mulig køber,” der først senere fik hæftet et navn på sig, nemlig kinesiske Sparkle Roll Group, som ejes af rigmanden Qi Jianhong. Og i april købte Sparkle Roll 13,1 procent af B&O.

Senere i samme måneds så det imidlertid ud til, at forhandlingerne var faldet endeligt på gulvet, og B&O meddelte, at man ikke længere forhandlede med Sparkle Roll og Qi Jianhong.

Helt droppet har forbindelsen dog ikke været, for i en fondsbørsmeddelelse udsendt sent i aftes meddeler B&O nemlig, at Sparkle Roll nu har købt endnu en portion aktier.

Nu bliver det lidt mere kompliceret. Der er nemlig to firmaer ved navn Sparkle Roll, der har aktier i B&O. Sparkle Roll Group Limited, der stod bag det seneste køb, ejer nu 14,6 procent af firmaets aktier. Dertil kommer 5,6 procent, der ejers af Sparkle Roll Holdings Ltd. BVI. Men da det hele ejes fuldt ud af selv samme mr. Qi Jianhong, er han dermed ejer af i alt 20,2 procent af aktierne i Bang & Olufsen. Inden gårsdagens køb var ejerandelen 18,7 procent, så mandagens opkøb udgør 1,5 procent af B&O.

B&O indgik i marts en aftale med LG om partnerskab på fjernsynsteknologi. En aftale, der skulle give B&O en besparelse på 150-200 millioner kroner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.