Branchenyt

Efter at have fået succes i Skandinavien og Holland retter Klubben blikket mod Tyskland, og åbner sin første butik i Hamburg.
forfatter

Tyske hi-fi-dyrkere kan godt begynde at lære at udtale danske navne, og de må også vænne sig til at være dus med deres radiohandler. I hvert fald hvis det står til Hi-Fi Klubben, som i dag har åbnet sin første butik i det sydlige naboland. Og man håber på, at den vil blive et brohoved til det tyske marked.

Butikken ligger på Stadthausbrücke i det centrale Hamburg. I en pressemeddelelse forklarer man, at placering og tidspunket er udvalgt med omhu, når det gælder om at præsentere Hi-Fi Klubbens koncept for de tyske elektronikkunder.

Tager kampen op mod elektronikvarehuse
Ekspansionen sydpå sker samtidig med, at en veritabel stillingskrig er skudt igang mellem radiokæderne på det danske marked. Elgiganten overtog mandag Fona-kæden, og vil derigennem få adgang til strøgkunder i København, Aarhus og Aalborg. Og den Expert-ejede elektronikkæde Power vil fremskynde åbningen af i alt 25 elektronikvarehuse i hele landet.

Direktør Christoffer Arensbach synes det er synd, at der kun kokurreres på pris. Foto: Hi-Fi Klubben
Direktør Christoffer Arensbach synes det er synd, at der kun konkurreres på pris. Foto: Hi-Fi Klubben

Vi synes det er trist, at FONA måtte lade livet på samme måde som også mange hi-fi-butikker har måttet gøre det. Alle de store kæmper en kamp om at sælge dårligst mulig kvalitet og service konstant. Det ekstreme fokus alene på pris pris pris gør jo, at kunderne slet ikke får den oplevelse man reelt kan opnå: Oplevelsen af at være der selv. Af at høre sangeren i højttalerne og mærke stemningen. I stedet bliver de solgt noget plasticskrammel som er lige til at smide ud. Det er det, vi går til kamp mod ved at åbne flere butikker generelt – både i Tyskland, Holland og Skandinavien,” siger direktør Christoffer Ahrensbach fra Hi-Fi Klubben, som vi fangede midt i åbningsfesten i Hamburg. Han ser hellere en kamp på kvalitet frem for pris.

Han fortæller desuden, at Hi-Fi Klubben allerede nu ser på muligheden for at etablere flere butikker i Hamburg. Og at der på længere sigt er 39 tyske byer med mere end 200.000 indbyggere.

Hi-Fi Klubben startede som en dansk postordreforretning, men er i dag Europas største kædeforretning inden for hi-fi. Klubben har i dag 97 fysiske butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland – og fra i dag også Tyskland.

Også Hi- Fi Klubbens stifter, Peter Lyngdorf, var med ved åbningen i Hamburg. Foto: Hi-Fi Klubben
Også Hi- Fi Klubbens stifter, Peter Lyngdorf, var med ved åbningen i Hamburg. Foto: Hi-Fi Klubben

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også