B&O taber fortsat millioner

Der er stadig røde tal i regnskabet. Men B&O Play-mærket trækker i den rigtige retning.

Foto: B&O

Bang & Olufsen afleverede i dag sig årsregnskab for 2015-16, og det ser sort ud – eller rettere rødt.

Den 90-årige virksomhed endte med et underskud på 208 millioner kroner. Sammenlignet med sidste års overskud på 57 millioner ser det slemt ud, men der er faktisk tale om en stor forbedring, da det hører med i regnestykket at B&O i fjor solgte sin bilstereodivision til Harman-koncernen. Uden frasalget ville resultatet i 2014-15 således have været et minus på 803 millioner kroner. Så alt i alt er B&O blevet meget bedre til at tjene penge. Men ikke gode nok endnu.

Hos B&O mener bestyrelsesformand Ole Andersen, at selv om resultatet for 2015-16 ikke er tilfredsstillende, er virksomheden nu godt rustet til at nå sine økonomiske mål fremover.

B&O Play trækker læsset
Vi er tilbøjelige til at opfatte B&O som et hi-fi-mærke, men i virkeligheden udgør audioelektronikken kun fire procent af omsætningen. Dertil kommer højttalerne, som regnes separat, og udgør 18 procent af omsætningen. Tv-afdelingen udgør 32 nu procent af omsætningen (et fald fra 47 procent i fjor), imens det mere “ungdommelige” undermærke B&O Play er topscorer med 37 procent af omsætningen.

Målt i kroner blev omsætningen i 2015-16 2,6 milliarder kroner. Det er 277 millioner bedre end året før. Her er successen med B&O Play tydelig. Omsætningen på B&O Play voksede nemlig med 56 procent i 2015-16, imens hovedmærket gik syv procent tilbage.

Læs også: BeoPlay A1 sælger som varmt brød

Det billigere og mere ungdommelige B&O Play-mærke er den store helt i regnskabet.

Optimismen er tilbage
Selv om et underskud på 208 millioner ser skidt ud, og B&O-aktierne startede dagen med at falde seks procent, er optimismen langt højere end efter sidste regnskab, hvor aktiekursen næsten dykkede mere end 20 procent. Ved frokosttid var aktien stort set tilbage ved niveauet fra før offentliggørelsen. Så Qi Jianhong har ikke mistet penge på de B&O-aktier, som kan købte i mandags.

Nye folk ved roret
I regnskabet kan man også læse om ændringer i ledelsen. Mest markant er det, at firmaets øverste chef, Tue Mantoni, i juli blev erstattet af Henrik Clausen, som kom fra Telenor. Men der er også sket interesante ændringer i bestyrelsen. Således blev to stærke faglige profiler valgt ind i bestyrelsen af medarbejderne. Det gælder lyddesigner Geoff Martin og Brian Bjørn Hansen, som er leder af den afdeling, der står for integration af produkterne i hjemmet.

Les videre
Exit mobile version