Rapport advarer om at AI skaber rod på jobbet

Sprogmodeller af dårlig kvalitet skaber forvirring og ekstra arbejde, som koster virksomhederne millioner.

Gemini Generated Image crdfv0crdfv0crdf

Billedet er (ironisk nok) skabt med Gemini AI.

Mange virksomheder hopper med på AI-vognen af frygt for at komme bagud i forhold til konkurrenterne og i håb om at spare penge. Men nu viser en rapport fra Harvard Business Review og Standford Social Media Lab, at de i stedet skaber “workslop” eller rod i arbejdsgange. Det skyldes, at AI-genereret indhold, som ikke gennemgås af mennesker, skaber forvirring snarere end fremskridt.

Problemet er, at sprogmodellerne skaber indhold, der ser poleret og imponerende ud, men som er upræcist og uklart. Ifølge Standfords løbende undersøgelse af amerikanske fuldtidsansatte rapporterer 40 procent, at de har modtaget sådant materiale inden for den seneste måned. De bruger derefter næsten to timer på at fortolke og korrigere materialet, hvilket skaber skjulte omkostninger for virksomhederne. For større organisationer anslås det, at tusindvis af arbejdsdage er gået tabt, og at millioner af dollar er spildt.

Læs også Nyhed: Indbygget begrænsning gør generativ AI mere kreativ Papegøjens hemmelige sangbog: Forskere har måske løst gåden om kunstig kreativitet. Den er ikke så forskellig fra vores egen.

“Jobrod er det uundgåelige resultat af, at virksomheder blindt indfører værktøjer, der ikke fungerer, blot fordi en håndfuld Silicon Valley-milliardærer påstår, at chatbots er det nye internet,” siger CNN’s Allison Morrow.

Mere end halvdelen af de adspurgte sagde, at de følte sig irriterede over at modtage AI-genereret materiale af lav kvalitet. Næsten en fjerdedel følte sig fornærmede. Kolleger, der sendte den slags materiale, blev ofte opfattet som mindre kompetente og pålidelige. Det betyder, at AI kan skabe splid i virksomheden i stedet for at gøre arbejdet mere effektivt.

Læs også Nyhed: AI bruges til alt – også til hacking Dovne cyberkriminelle bruger AI-chatbots til at lave ransomware.

“Virksomhederne bør næppe stoppe med at investere i AI, men måske supplere med en workshop eller to om, hvordan man undgår at skabe jobusikkerhed for andre. Og gøre det hurtigt. Forskningen siger, at AI-arbejde skabt af dovenskab ikke kun gør folk langsommere, det fører også til, at kolleger mister respekten for hinanden.”, siger Lila Maclellan på Fortune.

Læs rapporten hos Harvard Business Review.

Læs videre
Exit mobile version