Hvem kører, når ingen holder rattet?

Gennembrud i AI: De amerikanske myndigheder anerkender computeren som fører af selvkørende biler.
forfatter

Selvkørende biler er fremtiden. Det er de fleste bilproducenter enige om. Og det er en fremtid, som de arbejder på at gøre til virkelighed inden for få år. På lukkede køreanlæg og offentlige veje eksperimenteres der med køretøjer, der i sidste ende skal gøre det muligt at slippe rattet helt og overlade til bilen at bringe dig sikkert frem til bestemmelsesstedet.

Men hvem har egentlig ansvaret som bilens fører, når teknikken tager over? Kan man tillade sig at læse i en bog undervejs? Kan man sætte sig i sin selvkørende bil på hjemturen efter julefrokosten? Og kan en person uden kørekort tage sig en tur. Eller kan man i sidste ende sende køretøjet alene til bageren efter rundstykker?

Googles har i et brev fået bekræftet, at det er computeren, der er fører af firmaets selvkørende bil! Foto: Google
Google har i et brev fået bekræftet, at det er computeren, der er fører af firmaets selvkørende bil! Foto: Google

Disse spørgsmål har de amerikanske transportministerium nu besvaret. National Highway Traffic Safety Administration har i et brev til Google udnævnt computeren til fører af køretøjet:

Hvis ingen af de menneskelige passagerer rent faktisk kan køre bilen, giver det mere mening at betegne den indretning, der kører bilen, som fører af den.

Læs også: Når maskinerne bliver klogere end mennesker

En afgørelse af den slags er gode nyheder for forskere i kunstig intelligens (og for deres computere, der med ét har fået anerkendelse som beslutningsdygtige i trafikken). Og den burde få det til at løbe koldt ned ad ryggen hos de, der frygter, at computerne en dag bliver et nummer for smarte. Blandt dem Elon Musk, der har doneret penge for at forebygge det scenarie. Dog samtidig med, at hans Tesla-sportsvogn allerede nu kan opgraderes til at køre selvstændigt på motorvejen.

Tesla Model S kan med en opdatering gøres delvist selvkørende. Foto: Tesla Motors
Tesla Model S kan med en opdatering gøres delvist selvkørende. Foto: Tesla Motors

Nye regler på vej
Bilkørsel er dog en af de mest regulerede aktiviteter, der findes. Og alt imens det er et historisk skridt, at myndighedernes anerkender, at i en bil uden rat og pedaler, er det teknikken, der bestemmer farten. Så er der bjerge af regler, der skal overvejes på ny.

Annonce

Reglerne specificerer for eksempel nøje placeringen og udformningen af pedaler og bakspejl. Noget som computeren, der hverken har fødder til at træde på speederen eller øjne til at se i bakspejlet, ville trække på skuldrene over. Hvis den altså havde skuldre.

De amerikanske trafikmyndigheder vil i løbet af seks måneder komme med et udspil til nye regler for selvkørende biler. Men selv om vejen er lang, kan vi vist godt regne med, at de, der er børn i dag, ikke vil få brug for kørekort, når de bliver voksne. Og at vanvidskørsel og spritbilister til den tid vil være et fænomen i historiebøgerne.

Kilde: Wired

(Artikelfoto: Volvo)

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også