Der er mange situationer, hvor hjemmesider gerne vil sikre sig, at det faktisk er et menneske, der besøger siden, og ikke et computerprogram. Dette kan være for at forhindre robotter i at skrabe oplysninger fra siden eller i at opkøbe alle billetter til en koncert. Her har Googles ReCaptcha-tester været brugt med stor succes. Men nu kan AI løse dem lige så godt som mennesker.
Du er sikkert selv stødt på de der irriterende “er du et menneske?”-sider, hvor man skal identificere objekter på billeder. Dem, hvor du skal sætte kryds i alle felter, der indeholder lyskryds, cykler eller vejskilte. Nogle gange er det ikke helt indlysende, hvilket også er hele pointen med testen.
Det har været spekuleret i, at testen faktisk er Googles måde at få gratis hjælp til at træne deres billedgenkendelses-algoritmer. Og der kan være noget om snakken, for nu har en AI for første gang opnået samme pålidelighed som et menneske.
Det er forskere ved ETH Zürich, som har trænet en AI-model til at løse billedgenkendelsestesten ReCaptcha v2. Deres model, YOLO (You Only Look Once), blev hurtigt lige så god som mennesker. Det betyder ikke, at den klarede 100 % af testene, men at den ikke lavede flere fejl end os pattedyr.
Google ser dog ikke ud til at være specielt bekymrede over dette. En talsmand for Google fortalte til New Scientist:
We have a very large focus on helping our customers protect their users without showing visual challenges, which is why we launched reCAPTCHA v3 in 2018.”
De nuværende tests fokuserer mere på, hvordan man opfører sig på siden, herunder hvordan musen bevæger sig. De fleste moderne tests er helt usynlige og noget, man ikke bemærker.
Kilde: ZDNET