Fupnummer førte til ny forretningsforbindelse

Elektronikkæden Power blev udsat for identitetstyveri på IFA-messen - men endte med at få en ny leverandør: Vi havde aldrig fået de kreditter uden ham!

Power svindel

Power-direktør Jesper Boysen sammen med Catherine Hu (tv), som var den første til at afsløre svindlen på sidste års IFA-messe. (Foto: Power)

Falske tilbud og forsøg på identitetstyveri er desværre noget, som de fleste forbrugere kender til. Men det kan også ramme store elektronikkæder. I efteråret 2024 gik det ud over Power.

En svindler udgav sig dengang for at være den danske kædes administrerende direktør og bestilte varer i øst og vest. I dag er svindlen dog utilsigtet endt i et samarbejde mellem Power og kinesisk producent af hvidevarer. “Jeg lægger mig fladt ned. Vi havde aldrig fået den her kontakt og de kreditter uden svindleren,” siger direktør Jesper Boysen.

En mandlig svindler gik på sidste års IFA-messe i Berlin rundt og lavede fiktive ordrer på ved at udgive sig for at være Power-kædens administrerende direktør, Jesper Boysen. Svindlen resulterede i en række ærgerlige situationer, hvor kinesiske leverandør siden henvendte sig via telefon og mail – og nogle troppede endda fysisk op på kontoret i Danmark.

Jeg lægger mig fladt ned. Vi havde aldrig fået den her kontakt og de kreditter uden svindleren!

Vi har to gange pludselig haft kinesiske delegationer stående uden for vores hovedkontor i Glostrup – den så sent som for seks uger siden – og vi har hver gang måttet skuffe dem. Og så har der været utallige henvendelser via LinkedIn, mails og telefon,” siger Jesper Boysen.

Svindel endte med kinesisk samarbejde og nyt produkt

Det var den kinesiske fabrikant Catherine Hu, der gjorde den danske hvidevarekæde opmærksom på svindlen, da hun på sidste års IFA-messe henvendte sig til Powers medarbejdere og spurgte efter Jesper Boysen, som hun var sikker på, at hun netop havde mødt og talt med. han var dog slet ikke på messen, men befandt sig i stedet hjemme i Glostrup.

Herefter tog Power straks direkte fat i den kinesiske fabrik for at sikre sig, at virksomheden ikke blev udnyttet i svindlen. Det endte senere med et fysisk besøg på fabrikken i Kina, der imponerede i en sådan grad, at de har arbejdet tæt sammen med de kinesiske leverandører om udviklingen af en kogeplade i Powers egen mærkevareserie, Point.

Svindleren har – helt uforvarende – skabt en fantastisk kontakt til den kinesiske leverandør, som vi aldrig selv var kommet i nærheden af. Og han har skaffet os bedre kreditter, end vi tidligere har kunnet få. Så han har eddermame været dygtig,” siger Jesper Boysen.

Læs videre
Exit mobile version