I et overvågningssamfund, der allerede virker oversvømmet med kameraer, kan det virke mærkeligt, at Apple – hvis vi skal tro rygterne – ønsker at melde sig ind i kampen om overvågning af hjemmet. Men når vi ser, hvor problemfrit andre Apple-produkter fungerer sammen, er det naturligt nok, at de følger op på smart home-systemet HomeKit med deres egne produkter. Et kamera er et logisk første skridt.
Det årlige salg af overvågningskameraer til hjemmebrug ligger på omkring 30-40 millioner på verdensplan. Det er næsten skræmmende at tænke på, at der er så meget plads til vækst.
Med næsten tre milliarder husstande i verden og min egen antagelse om, at hvert andet hjem på et tidspunkt vil have mindst ét overvågningskamera, taler vi om et potentiale på 1,5 milliarder kameraer i alt. Hvis vi antager, at disse udskiftes hvert femte år, har vi et årligt salgspotentiale på 300 millioner enheder – 10 gange så mange som i dag. Selv hvis salget af overvågningskameraer aldrig når op på de 1,2 milliarder smartphones, der sælges hvert år, er det ret indlysende, hvorfor Apple vil være med i kampen.
Ny og spændende teknologi
Når Apple går ind på et nyt marked, bringer de altid noget nyt til bordet. Denne gang en helt ny teknologi. Et nyligt offentliggjort patent viser nemlig, at virksomheden er ved at udvikle et kamera, der kan genkende mennesker, selv når det ikke kan se deres ansigt.
Hvor konventionelle sikkerhedskameraer stopper ved ansigtsgenkendelse, går Apple skridtet videre. Det nye kamera skal kunne registrere og huske ting som kropsholdning, gangart og fysiske kendetegn for at identificere folk.
Systemet starter med at genkende en persons ansigt, men samtidig gemmer det oplysninger om, hvordan personen ser ud og bevæger sig. Når kameraet senere ser en person, hvis ansigt er skjult – f.eks. hvis personen går væk fra kameraet – kan det stadig identificere personen ud fra de fysiske kendetegn.
Bevægelser tæller mere end still-billeder
Det mest spændende er, hvordan kameraet vil analysere bevægelser. I stedet for bare at tage still-billeder vil det skabe det, Apple kalder et ‘motionprint” – et unikt bevægelsesmønster for hver person. Det kan være alt fra, hvordan en person går, til karakteristiske kropsbevægelser.
For at beskytte privatlivets fred vil nogle oplysninger kun blive gemt midlertidigt. For eksempel gemmes data om tøj kun den samme dag, mens data om kropsform kan gemmes i længere tid. Apple lægger også vægt på, at al analyse skal foregå lokalt i kameraet.
Kunstig intelligens skal hjælpe kameraet med at skelne mellem kendte og ukendte personer. Systemet vil kontinuerligt optage og analysere billeder af personer, der nærmer sig dit hjem, og advare dig, hvis det opdager en person, det ikke genkender. Om det lever op til EU’s privatlivsdirektiv, er vi knapt så sikre på.
Integreres i Apple-økosystemet
Teknologien bygger på Apples erfaring med ansigtsgenkendelse fra iPhone og Mac. Kameraet integreres med andre Apple-produkter, så alarmer kan sendes direkte til brugerens iPhone, iPad eller Apple TV.
Det nye sikkerhedskamera kan blive en del af en større smart home-satsning fra Apple. Analytiker Ming-Chi Kuo fra medium.com mener, at Apple satser på at sælge mere end 10 millioner kameraer om året i et marked, der i dag sælger 30-40 millioner enheder i alt. Det vil i givet fald gøre Apple til en betydelig aktør i markedet.
Apple har allerede sikret sig en producent til kameraet. Ifølge Kuo vil det blive fremstillet af Goertek, og produktionen er planlagt til at starte i 2026. Kameraet vil blive tæt integreret med Apples øvrige produkter og især med Siri og virksomhedens kunstige intelligens.
Apple har endnu ikke kommenteret rygterne.
Kilder:
- Det amerikanske patentkontor (USPTO – pdf)
- medium.com
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer