Forbrugerne synes ikke, smart-ure er smarte

I 2014 blev der blot solgt 720.000 smart-ure med Android Wear. I hele verden.

Her på Lyd & Billedes redaktion synes vi ikke ubetinget, at smart-ure er særlig smarte, og vi er især ikke begejstrede for Android Wear, der er Googles operativsystem for smart-ure og andre såkaldte wearables.

Åbenbart er de fleste forbrugere enige med os. I hvert fald viser tal fra analyseinstituttet Canalys, at ud af 4,6 millioner solgte smarte wearables på globalt plan i hele 2014 var blot 720.000 enheder baseret på Android Wear. Blandt disse klarede Moto 360 fra Motorola sig bedst.

Men med et salg på flere millioner enheder gik det langt bedre for de såkaldte fitness trackere – smarte armbånd fra firmaer som FitBit og Jawbone.

Til Wall Street Journal udtaler analytiker Daniel Matte fra Canalys, at hovedproblemet for Android Wear er, at det “ikke er særlig godt”. Han peger på kort batterilevetid som et særligt stort problem, men også fraværet af brugbare apps til Android Wear er en hindring for salget.

Det er dog muligt, at markedet for smart-ure får en saltvandsindsprøjtning i løbet af 2015, tilføjer han. Mange forbrugere venter nemlig på Apple Watch, som forventes at ramme markedet i løbet af april.

For at sætte afsætningen af Android Wear-produkter i perspektiv, så solgte Apple stort set lige så mange iPhones om dagen – et godt stykker over en halv million enheder hver eneste dag – i den sidste halvdel af 2014, som der på globalt plan blev solgt Android Wear-enheder på et helt år!

Les videre
Exit mobile version