Kommentar:

Det seneste Apple-regnskab viser, at teknologigiganten har mistet pusten. Vi synes, det er velfortjent.
Annonce
Annonce
forfatter

Apple fremlagde i går sit regnskab for årets andet kvartal. Og det var ikke skøn læsning for firmaets aktionærer. For første gang i 13 år oplevede Apple tilbagegang på stort set alle fronter.

Indtjeningen faldt med næsten 8 milliarder dollars i forhold til samme kvartal i 2015, og iPhone-salget er også styrtdykket. Antallet af solgte enheder i kvartalet var 51,2 millioner iPhones, hvilket er et fald på hele 10 millioner enheder i forhold til sidste år.

Også salget af iPads og Mac-computere gik tilbage, og aktien faldt da også prompte med hele 8 procent, hvilket er et uhørt stort fald på én dag.

Noget er helt galt i Cupertino, og for første gang siden Apple-stifterens Steve Jobs’ død i 2011 lader dommedagsprofeterne, som siden dengang har råbt op om Apples snarlige undergang, til at have fået ret.

Det kan virke hysterisk at mene, at en virksomhed, som trods alt stadig på et enkelt kvartal omsætter for flere penge end størrelsen på det årlige bruttonationalprodukt for lande som Bulgarien, Uruguay og Slovenien, er på vej ud over bjergsiden, men for os handler det ikke så meget om Apples finansielle styrke. Den slags overlader vi til aktieanalytikere og erhvervsjournalister.

Annonce

Det blodrøde regnskab er jo bare et udtryk for, at forbrugerne ikke længere er lige så vilde med Apples produkter, som de plejede at være. Og dét kan vi godt forstå. Derfor står der også i underrubrikken til artiklen, at det dårlige resultat faktisk er velfortjent. For det udbud af produkter, Apple aktuelt har på hylderne er bare ikke nær så fedt, som det var i gamle dage, og det vil vi gerne sige højt.

Derfor er Apples produkter ikke gode nok
Vi plejer at give høje karakterer til de fleste Apple-produkter. Vi har lige givet iPhone SE 5 stjerner og vores specielle anbefaling, mens den nye iPad Pro med 9,7” skærm fik hele seks stjerner.

Sidste års iPhone 6s og 6s Plus fik også topkarakterer, og det samme gælder det nye Apple TV.

Apple er ikke holdt op med at lave gode produkter – langt fra – men de er holdt op med at sætte dagsordenen. Firmaet, som gav os den første smartphone med kapacitiv touch-skærm og app-butik, og som blot tre år efter med den første iPad skabte endnu en ny produktkategori, hvor andre havde fejlet i årevis, er nu blevet overhalet indenom at konkurrenter, hvis produkter er hurtigere, har bedre skærm og kamera, og i det hele taget er mere innovative.

Et meget tydeligt eksempel på, at Apple er blevet vandbærer i stedet for stjerne, er iPad Pro.

Annonce

Det er Microsoft, som med Surface Pro har skabt kategorien for en tablet-enhed med pc-lignende ydelse og fokus på produktion snarere end underholdning, og Apple, som har set salget af iPad falde gennem efterhånden mange måneder, følger så med og forsøger at blive en del af en tendens, som konkurrenten fra Seattle har defineret.

Jovist, den nye lille iPad Pro er en fremragende tablet, men den er et udtryk for, at Apple reagerer på udefrakommende påvirkninger. Tiden, hvor de nye ideer kom fra Apple, er efterhånden forsvundet i glemslen.

Et Apple, som opfører sig som en bank og overlader innovationen til firmaer som Google, Facebook og Tesla, kan stadig godt være en kæmpe spiller på elektronik-markedet, og deres produkter vil givetvis blive ved med at være brugervenlige og af høj kvalitet.

Men vi er holdt op med at regne med, at det næste teknologiske tigerspring skal komme fra Apple. Vi ønsker selvfølgelig at tage fejl. Vi håber inderligt på, at Tim Cook ved den næste store Apple-lancering – eller ved den næste igen – langt om længe ytrer de forjættede ord: “One more thing!”

Vi kommer nok til at vente forgæves.

Annonce

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.
Annonce
Annonce

Læs også