Hi-Fi & Surround 2015

Der blev slået på de helt store trommer på årets messe, hvor forstærkereffekter i kilowattklassen og cost-no-object-anlæg trak besøgende til.
forfatter

Stort er godt, og kæmpestort er endnu bedre, når man skal have opmærksomhed blandt snesevis af udstillere med hundreder af produkter. På Hi-Fi & Surround-messen, som finder sted i denne weekend, kan man se anlæg i en klasse, størrelse og til en pris, som man kun kan drømme om.

I stueetagen havde Interceptor Audio og Dynaudio sat sig på de to kæmpesale. Interceptor fremviste dels Martin Logan Neolith, en cost-no-object 30-års jubilæumshøjtaler fra elektrostatspecialisten. Den eneste begrænsning, der angiveligt blev givet til ingeniørerne, var, at den færdige højttaler skulle kunne komme ind gennem en dør. Resultatet er blevet en skulpturel højttaler på størrelse med en dør og med en pris på trekvart million for et par.

Martin Logan Neolith. Foto: John Alex Hvidlykke
Martin Logan Neolith. Foto: John Alex Hvidlykke
Paradigm Concept 4F, trukket af Luxman. Foto: John Alex Hvidlykke
Paradigm Concept 4F, trukket af Luxman. Foto: John Alex Hvidlykke

Samme sted kunne man også høre canadiske Paradigms Concept 4F-højttaler, trukket af grej fra Luxman (ja, de er kommet tilbage!). Eller delvist trukket, eftersom højttaleren er en hybridkonstruktion med to 700 W klasse D-forstærere i hvert kabinet til at trække de fire basenheder. Altså 2,8 kilowatt for et stereopar. Anlæggets egen forstærker skal derfor kun drive mellemtone- og diskantsektionen, bestående af en 7″-enhed med beryliummembran(!) og en 1″ dome, ligeledes i det hundedyre, giftige og meget, meget stive metal.

john_soden_concept4f
Paradigms videdirektør for salg, John Soden femviser det eneste sæt Concept 4F på kloden. Foto: John Alex Hvidlykke
concept4f_ventilation
Bag ventilationsgitteret sider der to bagudrettede basenheder – og 1.400 W forstærkerkraft. Også her blev der brugt forstærkere fra Luxman. Foto: John Alex Hvidlykke

Concept 4F er en prototype, så der findes kun dette ene sæt på planeten. Men den skal danne basis for en kommende topmodel i Paradigms nye Ultra-serie. Den færdige udgave lanceres til CES 2016 i Las Vegas til januar. Og det lover godt, for jeg kan ikke mindes at have hørt så detaljeret mellemtone og diskant noget sted. For slet ikke at tale om bassen, der var afgrundsdyb (til 15 Hz) og præcis, trods det kæmestore rum. Det skyldes givetvis den indbyggede rumkorrektion, der virker i hele bassenhedernes arbejdsområde op til 300 Hz.

5,4 kilowatt tårnhøj lyd
I nabolokalet demonstrerede Morten Kim Nielsen fra Dynaudio firmaets største og mindste produkter. Mest iøjnefaldende var de mandshøje Evidence Platinum-højttalere, der i dagens (og det 250 kvadratmeter store lokales) anledning var flankeret af stakke af subwoofere – 10 i alt, med fem i hvert stak.

Til at drive Evidencerne havde Dynaudio valgt et sæt 1,2 kW monoblokke fra McIntosh, der leverede kraft i topkvalitet. Og så det tilpas iøjefaldende ud!

dynaudio_mcintosh

Annonce

Hos KT Radio blev der også vist sjælden luksus. Her stillede man op med et anlæg med komponenter fra Harman-koncernen, der blandt andet talte det eneste sæt i Europa af Mark Levinson No 536, forforstærkeren No 52 og Revel Studio 2-højttalerne.

bulow_mlas_rel
Claus Bülow demonstrede Mark Levinson og Revel hos KT. Foto: John Alex Hvidlykke

Anlæg til tre millioner kroner
Selv om de ovennævnte anlæg hver rundede en million kroner i pris, var de for øknomianlæg at regne ved sinden af det anlæg, som blev præsenteret hos Vitus Audio. Anlægget bestod af elektronik fra Vitus’ Masterpiece-serie og de gigantiske Espelon Extreme-højttalere. Det lød lige så ekstremt, som det så ud. På den gode måde, vel at mærke. Og det skulle det vel også gerne, når man tager prisen i betragtning. Her skulle der nemlig stå mindst tre millioner kroner på lottokvitteringen for at man havde råd til at få anlægget med hjem!

Foto: John Alex Hvidlykke
Foto: John Alex Hvidlykke

Bedre filmlyd end i de store biografer
Messens højeste lydtryk stod Home Theater Professionals for. Der var lang kø uden for deres demorum. De tålmodige, der fik plads, fik en Dolby Atmos-hjemmebiografoplevelse, der snildt overgik de hovedparten af professionelle biografer. Så godt som alt udstyret var fra JBL, herunder 11 højttalere og to 15″ subwoofere fra Synthesis-serien, samt henved 6 kilowatt forstærkeffekt. Med en pris omkring en kvart million var det ekstrem hjemmebio-luksus. Men, som HTP-folkene sagde: “det er jo, hvad et kabel koster i high-end-verdenen.”

Og så var der bulder og brag hos HTP. Foto: John Alex Hvidlykke

Unge har fået øje på hi-fi
Med mere end 2.000 besøgende på messens første dag betegner arrangør Lisbeth Sillesen den 21. messe som en succes.

“Og det er endnu bedre at se, at der i år er rigtig mange unge besøende,” siger Lisbeth Sillesen.

Hun indrømmer, at der var nogle år, hvor det så ud til, at det kun var den gamle garde, der kom til messe. Og at de bare stille og roligt blev ældre. Nu ser man mange i 20’erne og 30’erne, som dyrker hi-fi-interessen.

“Nogle af dem har været lidt skeptiske over at bruge en hel eftermiddag på at kigge på hi-fi, men er blevet lokket med af folk, der har været her før. Men når først de har været rundt og set på de mange udstillere, er de helt oppe i skyerne,” siger hun.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også