CES 2016

Ikke én, men hele to topmodeller blev lanceret på Nikons pressekonference på CES i Las Vegas.
forfatter

Optaktsdagen til CES blev en god dag for fotoentusisasterne. På en pressekonference kunne Nikons senior-vicepræsident, Nobuyoshi Gokyu, løfte sløret for to digitale spejlreflekskameraer, der hver især kunne fortjene at blive kaldt topmodel.

D50 er Nikons vildeste digitale spejlreflekskamera til dato. Med 20 megapixel fullframe-billedsensor, 153 autofokuspunkter og lynhurtig skudtakt på 12 billeder pr sekund er det et perfekt værktøj til sports- og pressefotografer, der har brug for at fange øjeblikket knivskarpt.

Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Nikon D5 handler ikke bare om flotte specifikationer, men om kombinationen af teknologier,” sagde vicepræsident Tadashi Nakayama. Han fortsatte:

Hastighed og billedkvalitet er aldrig før blevet forenet så godt, og det repræsenterer det, som vi prøver at gøre med hele SLR-området: At give de professionelle fotografer teknologier, der gør dem i stand til at flytte fagets grænser.

Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Pressefotografer arbejder sjældent under ideelle lysforhold, men D5 har en ISO-følsomhed på 102.400, som endda kan udvides til Hi5, svarende til 3,28 millioner ISO! Hvilket er Nikon-rekord. Til at behandle billederne har kameraet en nyudviklet Expeed 5-billedprocessor.

Nikon havde inviteret en af sine ambassadører, sportsfotografen Matthias Hangst, til at afprøve og præsentere D5. Ved siden af hastigheden og lysfølsomheden lagde han vægt på, at D5 er i stand til at reproducere naturlige hudfarver uden tryllerier i efterbehandlingen.

Nikon betegner sin autofokus som næste generation. Ikke blot er der hele 153 autofokuspunkter (heraf 99 cross-punkter), men lysfølsomheden er så lav som -4 EV, så de gode fokusegenskaber kan bibeholdes under dårlige lysforhold.

D5 kan – naturligvis – også skyde levende video i 4K UHD-opløsning (3840 × 2160) og med hastighederne 24p, 25p og 30p, altså svarende til kommercielle film- og tv-formater.

D5 har både trådløst netværk og kablet Ethernetforbindelse. Der er to kortpladser til enten XQD eller CompactFlash (kameraet kommer i to varianter).

Nikons topkameraer var ventet med længsel af fotografer. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Nikons topkameraer var ventet med længsel af fotografer. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Socialt superkamera
D500 gentager mange af de gode specifikationer fra D5, men i et mere kompakt format (nej, D500 er stadig langt fra kompakt, det er bare ikke helt så stort!). I stedet for fullframe er valgt DX-format. Billedsensoren er den samme 20 Mp, og billedprocessoren ligeledes. ISO-følsomheden er ikke helt så ekstrem som storebror: “Kun” ISO 51.200, som kan udvides til 1,64 mio. ISO i Hi 5.

Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Også D500 kan optage 4K-video i professionel hastighed, men dog kun i en halv time. Og skudtakten er op til 10 billeder i sekundet i op til 20 sekunder.

Det, der gør D500 til andet og mere end en neddroslet D5 er de sociale sider. D500 er designet specielt med deling af billeder for øje.

Det nytter ikke noget at have perfekte billeder, som ingen får at se. Billeder taget med D500 kan deles med det samme, hele tiden,” sagde vicepræsident Tadashi Nakayama.

D500 kan ved hjælp af SmartBridge-app’en (iOS og Android) være konstant opkoblet til en smartphone eller tablet via Bluetooth eller Wi-Fi. Trådløs overførsel er langt fra nyt, men det har hidtil været nødvendigt at etablere forbindelsen manuelt for hver overførsel.

Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Officielle europæiske priser er ikke kendt endnu, men regn med, at D500 bliver dyrt. Og at D5 vil koste langt mere. Den amerikanske pris på D500 bliver USD 3.000 og USD 6.400 for D5. Altså henholdsvis 21.000 kroner og 48.000 kroner før moms.

Pressekonferencen blev ikke holdt på Nikons stand på selve CES, men i stedet på det overdådige Paris Hotel, der både uden på og inden i er bygget som en efterligning af Paris.

På Paris Hotel i Las Vegas er det altid en forårsaften på Montmartre. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
På Paris Hotel i Las Vegas er det altid en forårsaften på Montmartre. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Artikelfoto: Senior-vicepræsident Nobuyoshi Gokyu, sportsfotograf Matthias Hangst og vicepræsident Tadashi Nakayama præsenterer de nye kameraer. Foto: John Alex Hvidlykke.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.