Nyhed

Stigning i brugen af smart-højttalere

Nu, hvor flere af os er hjemme, stiger brugen af smart-højttalere. Over 50 procent af unge amerikanske voksne rapporterer om øget musiklytning.

Coronavirus-udbruddet har henvist mange til deres hjem. Det mærker ikke mindst amerikanerne, der nu melder om en kraftig stigning i brugen af smart-højttalere. Ifølge en rapport fra National Public Media har 77 procent af amerikanske voksne rapporteret om ændringer i deres rutiner.

Øget brug af stemmetjenester

Bl.a. noterer vi os, at 52 procent af brugerne af digitale assistenter som Apple Siri og Google Assistant siger, at de bruger stemmeteknologi “flere gange om dagen” eller “næsten hver dag”. Mod tidligere 46 procent.

35 procent siger, at de lytter mere til nyheder og opdateringer nu end før, og stigningen er størst i aldersgruppen 18-34 år. Her rapporterer 50 procent af brugerne om øget brug.

Læs også Googles mindste gør underværker – nogle gange Det er kun det nye navn og nogle detaljer, der adskiller den nye Nest Mini fra forgængeren.

Mere musiklytning med smart-højttalere

Når det gælder musik, siger 36 procent, at de hører mere musik nu, end de gjorde før virusudbruddet, og 52 procent af aldersgruppen 18-34 år siger det samme.

Desuden konkluderer rapporten, at den samlede tid, folk hører nyheder via deres smart-højttalere, er steget sammenlignet med samme periode sidste år.

I foråret 2019 sagde 30 procent, at de hørte nyheder mere end tre timer om ugen, 40 procent sagde en til tre timer, mens 30 procent sagde mindre end en time. I samme kvartal i år er tallene steget til henholdsvis 32 procent (over tre timer), 43 procent (en til tre timer) og 25 procent (under en time).

Blandt ejere af smart-højttalere med hjemmekontor konsumeres nyheder selvfølgelig i højere grad, mens de ikke i samme grad beder højttaleren om vejrudsigten, klokken eller andre opdateringer.

Af dem, der arbejder hjemmefra, siger 65 procent, at de bruger smart-højttaleren til nyheder, mens 62 procent af alle ejere af smart-højttalere hævder det samme.

Voksne i karantæne har desuden generelt et større ønske om flere smart-højttalere i huset. I foråret 2019 sagde 47 procent, at de overvejede at købe børnene deres egen smart-højttaler. Nu er dette tal steget til 71 procent.

Undersøgelsen er som nævnt lavet i USA. Markedet herhjemme er ikke det samme, men det vil være naturligt at antage, at man kan se nogle af de samme tendenser her.

Kilde: techcrunch.com

 

(Artikelbillede: Lancering af smart-højttaleren Kygo B9/800. Foto: Kygo)

Les videre
Exit mobile version