Sonos: Det er ikke OK, Google!

Sonos slæber Google i retten under anklage for at have kopieret deres teknologi. Amazon er næste i rækken.
forfatter

Har Google har misbrugt sin position til at kopiere teknologi fra Sonos? Det er påstanden i et søgsmål, der tirsdag blev rejst ved to retsinstanser i USA. Sonos kræver både økonomisk erstatning for brudte patenter og et forbud imod Googles højttalere, smartphones og computere i USA.

“Google har åbenlyst kopieret vores patenterede teknologi. Trods vores gentagne og omfattende forsøg i de senere år på at finde en gensidigt tilfredsstillende løsning har Google ikke vist nogen vilje til at samarbejde. Derfor har vi intet andet valg end at gå rettens vej,” siger Sonos’ CEO, Patrick Spence, i en officiel udtalelse.

Googles talsmand Jose Castaneda siger til New York Times, at de to firmaer har diskuteret teknologirettigheder i årevis, og at man hos Google er skuffede over, at Sonos har valgt at gå til domstolen i stedet for at forhandle med dem. Han siger også, at Google vil forsvare sin side af sagen energisk.

Og det er ikke kun Google, der ifølge Sonos har forbrudt sig mod firmaets patenter. Det samme skulle gælde Amazon. Men Sonos har valgt at nøjes med at kæmpe imod én gigant ad gangen!

Sonos har sagsøgt Google ved distriktsdomstolen i Los Angeles for brud på fem patenter, men siger samtidig, at man mener, at Google og Amazon begge har overtrådt omkring 100 patenter.

Sonos gav selv nøglerne til Google og Amazon

Det påståede patenttyveri er ikke sket om natten i lommelygtens skær. Sonos udleverede selv alle tekniske detaljer til Google tilbage i 2013. Det gjorde de, for at Google kunne være i stand til at integrere sin Google Music-tjeneste i Sonos’ højttalere. Det virkede problemfrit, eftersom Google dengang var et internetfirma, der ikke lavede højttalere. “Vi var naive,” indrømmer man nu hos Sonos.

Annonce

Højttalerne er bare et middel for Google og Amazon

Sagen handler ikke bare om misbrugte patenter. Sonos frygter, at Google og Amazon vil oversvømme markedet med højttalere til dumpingpriser. For imens højttalerne er Sonos’ levevej, er de for Google og Amazon blot en genvej til at sælge varer og indsamle data. Og det er der, de virkelig store penge ligger for Google og Amazon.

Indtil for et par år siden var Sonos i praksis enerådende, når det gjaldt små, netopkoblede hjemmehøjttalere til streaming. Den position er hastigt på vej til at ændre sig på grund af stemmestyrede smart-højttalere med Google Assistant eller (i de store sprogområder) Amazon Alexa. Google og Amazon sælger i dag lige så mange smarthøjttalere om måneden, som Sonos gør på et helt år.

Alligevel har man hos Sonos været tilbageholdende med at lægge sig ud med Google og Amazon. For ligesom alle andre elektronikproducenter er firmaet afhængigt af Googles søgetjeneste og Amazons webbutik. Hvis Sonos’ produkter ikke dukker op i søgningen hos de to, kan de lige så godt lukke.

Kilde: New York Times

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også