TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Yamaha har tænkt på alt med deres nye surround-receivere

Yamaha sætter trumf på med tre nye surround-receivere, hvor lydkvaliteten har fuldt fokus. RX-A4A, RX-A6A og RX-A8A bliver heftige!

Af / 20/05/2021 - 21:55
Yamaha har tænkt på alt med deres nye surround-receivere

Aventage er Yamahas flagskibsserie af hjemmebioforstærkere og -receivere, og konceptet fylder ti år i år. Tre af disse år er gået med udvikling af de nye modeller RX-A4A, RX-A6A og den allerkraftigste, RX-A8A. Det er det længste, Yamaha nogensinde har brugt på deres surround-receivere. Så må vi håbe, at de har brugt tiden godt.

Den mest åbenlyse forskel i forhold til tidligere receivere er designet, der er blevet mere minimalistisk og matcher de billigere RX-V4A og RX-V6A.

(Foto: Yamaha)

Mekaniske forbedringer

Men vigtigere er, hvad der er gjort for lyden. F.eks. at kabinettet er bygget på et stivere og mere stabilt chassis end før. Og at den femte fod er flyttet fra midten af chassiset til lige under transformeren for at fordele og minimere vibrationer. Den sidder nu centreret i den forreste del af kabinettet, og selve trafoen er også nyudviklet for at levere mere stabil strøm og dermed mindre vibrationer.

Forstærkerne er symmetrisk opbygget med god separation mellem effektforstærkertrinene. De analoge og de digitale kredsløb har også hver sin strømforsyning for at adskille dem fuldstændig fra hinanden.

Med et stivere chassis og den femte fod direkte under trafoen vil Yamahas nye Aventage-receivere være mindre udsat for vibrationer. (Foto: Yamaha)

Ny fremtidssikker DSP

RX-A4A, RX-A6A og RX-A8A har fået en ny DSP-processor fra Qualcomm (QCS407), som har 64 bit opløsning mod tidligere 32 bit. Den har syv gange større regnekraft end før og meget mere kapacitet end det, der udnyttes. Dermed skal receiverne kunne opgraderes i fremtiden.

Annonce

En anden ting, der er gjort for at gøre receiverne mere fremtidssikre, er at inkludere en såkaldt Field Programmable Gate Array (FPGA). Det er en type processor, som kan omprogrammeres til nye opgaver frem for at skulle erstattes af en ny chip i fremtiden.

Det betyder f.eks., at fremtidige lydformater eller nye DSP-klange kan programmeres ind i FPGA med en software-opdatering. I stedet for, at man skal købe en ny forstærker om to år.

Den helt nye DSP har syv gange mere regnekraft end før og 64 bit opløsning mod tidligere 32 bit. (Foto: Yamaha)

Surround-lyd med kunstig intelligens

De nye receivere har såkaldt Surround:AI – en teknologi udviklet af Yamaha, der analyserer lydbilledet med DSP og optimerer lyden til forskellige elementer i lydbilledet, såsom dialog, baggrundsmusik og lydeffekter. Alt gøres i realtid, og Yamaha hævder at have de eneste receivere på markedet med denne type teknologi.

Yamahas rumkorrektion måler flere punkter i rummet, og med RX-A6A og RX-A8A kan man også måle fra flere vinkler. (Foto: Yamaha)

Rumkorrektion

Yamaha bruger deres egen rumkorrektionsteknologi YPAO til automatisk at justere lyden til dine højttalere og dit rum. Det gøres med en avanceret parametrisk equalizer. YPAO måler lyden fra flere punkter i rummet, og i RX-A6A og RX-A8A’s tilfælde måles lyden også fra flere vinkler, så systemet får størst mulig viden om højttalernes placering i rummet.

Yamaha RX-A4A har 7 x 110 watt (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz, to kanaler drevet samtidig). (Foto: Yamaha)

4K, 8K og eARC

De nye receivere har selvfølgelig HDMI 2.1, og de kan prale af hele syv indgange hver. Af opløsninger understøtter de både 4K 120 Hz og 8K 60 Hz samt variabel skærmfrekvens til gaming.

De fleste HDR-formater understøttes også, deriblandt både HDR10, HDR10+ og Dolby Vision.

Derudover har receiverne eARC (enhanced Audio Return Channel) på HDMI-udgangen, hvilket betyder, at de får HD-lyd tilbage fra TV’et. Det betyder igen, at man f.eks. kan nyde Dolby Atmos i TrueHD-opløsning direkte fra TV’et.

eARC er også mere kompatibelt med komprimeret Dolby Atmos fra streaming-tjenester som Netflix, Disney+ og Amazon Prime end den ældre ARC-lydretur.

RX-A6A har 9 x 150 watt (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz, to kanaler drevet samtidig). Kan opgraderes til 11 kanaler med en ekstra stereoforstærker. (Foto: Yamaha)

Hvor mange kanaler har du brug for?

Den mest åbenlyse forskel mellem de tre receiver-modeller er antallet af kanaler.

RX-A4A har syv kanaler (7 x 110 watt RMS) og understøtter Dolby Atmos og DTS:X i en 5.1.2-opsætning (to højdekanaler).

RX-A6A har ni forstærkerkanaler og mere effekt (9 x 150 watt RMS). Det giver større fleksibilitet, hvad angår højttaleropsætningen. Man kan enten vælge 5.1.4 – altså med fem højttalere i ørehøjde og fire i højden – eller 7.1.2. Receiveren har desuden 11.2 processorkanaler, så man med en ekstra stereoforstærker kan udvide med to ekstra kanaler – og i bund og grund forvandle den til RX-A8A.

En anden forskel mellem RX-A6A og lillebror er, at de to subwoofer-udgange processeres separat. Det er dermed en ægte 9.2-receiver, mens RX-A4A er 7.1. Dermed kan man have to subwoofere med forskellig placering og afstand til siddepladsen – og receiveren vil kalibrere dem hver for sig.

RX-A8A har 11 forstærkerkanaler, men samme effekt pr. kanal som RX-A6A. Det giver mulighed for syv højttalere i ørehøjde og fire højdehøjttalere. Efter vores mening er det den optimale højttaleropsætning i store rum. Så vidt vi kan se af specifikationerne, er den ellers identisk med RX-A6A.

Det betyder, at man skal være meget sikker på, at man har brug for 11 kanaler, før man køber topmodellen. Især når RX-A6A er så meget billigere, hvilket giver plads i budgettet til en ekstra stereoforstærker, hvis man en dag finder ud af, at man har brug for det.

Yamaha RX-A8A har 11 x 150 watt (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz, to kanaler drevet samtidig). (Foto: Yamaha)

Priser og tilgængelighed

RX-A4A kommer til juni og vil koste 11.900 kroner. RX-A6A og RX-A8A kommer begge til juli til henholdsvis 19.900 og 27.900 kroner.

dk.yamaha.com

Symmetrisk opbygning kendetegner Yamahas nye receivere. Her RX-A8A. (Foto: Yamaha)

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Kun 4 kr

Efterårs tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i en måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
49,- / for 30 dage
93.25,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonse

XGIMI projektorer giver hjemmebioen en lysindsprøjtning

Sonys nye projektorer ser fantastiske ud

Ny super-soundbar fra Klipsch

Hvad er pixelskift i en projektor?

Ny hjemmebiograf-sværvægter fra Denon

Samsungs lancerer nye laserprojektorer

Epson frister med gigantbillede

Vanvittig soundbar fra Nakamichi

Budgetvenlige højttalere

Alt hvad du har brug for til hjemmebiografen

Google-streamer med kunstig intelligens

Dolby vision kommer til en biograf nær dig