Vinylpladen har det fremragende

Imens cd'en er et musikmedie, der har fremtiden bag sig, er salget af vinylplader stærkt stigende. Den store vinder er dog streaming.

vinylcomeback1b

I 1987 indgik denne journalist et væddemål med en kollega. Jeg væddede på, at LP’en ville være forsvundet fra markedet ti år senere. Jeg tabte – men det var tæt på!

Efter at have været stort set forsvundet i begyndelsen af 1990’erne er LP’en gennem de senere år blevet stadig mere hip. Siden 2007, hvor der blev solgt omkring en million vinylplader om året, er salget steget dramtisk hvert år. Og 2013 blev et nyt rekord-år.

Fremgangen sker i en tid, hvor cd-salget er stærkt faldende. I 2013 blev der solgt 8,4 procent færre cd’er end i 2012. Som heller ikke var nogen stor fornøjelse på det punkt. Det er dog næppe LP-salget, som er i gang med at tage livet af cd’en, men derimod digitale downloads og ikke mindst streaming-tjenester som Spotify og WiMP.

Tallene er opgjort af statistikportalen Statista, som har opgjort salget af musikalbums i forskellige formater på det amerikanske marked.

LP-salg_vs_cd_statista
LP-salget på det amerikanske marked steg med 32 procent i 2013. Men retfærdigvis udgør det kun en lille del af det totale musiksalg.

Selv om rygterne om vinylpladens død således er stærkt overdrevne, er der stadig tale om et nicheprodukt. Udtrykt i nøgterne tal udgjorde LP-salget blot 2,2 procent af musiksalget i USA. Cd’erne udgjorde 57,2 procent, og digitale downloads stod for 40,6 procent.

De tre medier kæmper dog om hver sin skive af en stadig mindre kage. Siden 2007 er det totale salg af albums nemlig faldet med en tredjedel. Der kræves ikke profetiske evner for at se, at streaming bærer en stor del af skylden.

musiksalg_usa_2007-2013

Kilde: Statista

Læs også: Er LP-pladen fremtidens musikmedie?

Læs videre
Exit mobile version